Annons

I Sverige behöver inte hotellen hjälp

I Singapore förstår regeringen betydelsen av turism. På initiativ av handels- och industriministern lanserades i november en plan för att hjälpa Singapores ca 400 hotell att bli bättre. De hotell jag har bott på och tittat på i Singapore är klart bättre i kvalitet och service än vad vi i Sverige klarar av. Det är lätt som svensk att bli förvånad över att satsningen.
Annons

I Singapore förstår regeringen betydelsen av turism. På initiativ av handels- och industriministern lanserades i november en plan för att hjälpa Singapores ca 400 hotell att bli bättre. De hotell jag har bott på och tittat på i Singapore är klart bättre i kvalitet och service än vad vi i Sverige klarar av. Det är lätt som svensk att bli förvånad över att satsningen.

I Singapore är inställningen att allt kan bli bättre och att allt måste bli bättre eftersom världen förändras i allt snabbare takt. Den nya planen går ut på att få hotellen att öka sin produktivitet, bli mer innovativa, bli mer internationaliserade för att fånga in de allt fler resenärerna från närliggande asiatiska marknader. Under de senaste tio åren har den totala logiintäkten i Singapore ökat från 7.8 miljarder kronor till 21 miljarder kronor. RevPAR har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det har gått väldigt bra för hotellen.

Ministern menar att hotellen måste utvecklas för att tillväxten ska kunna fortsätta i samma takt framöver. I Singapore har hotellbranschen ungefär samma problem som i Sverige. Gästerna har allt högre förväntningar och det har blivit allt svårare att få tag i rätt medarbetare. I planen ingår att hotell kan få bidrag till att införa teknologi som kan förbättra produktiviteten i hotellet, t.ex. att använda ”IoT” (Internet of Things) i bäddlinne, uniformer och saker på hotellrummet för att lättare ha överblick var saker finns och i vilket antal. Förbättrad intern hantering och förbättrad service till gästen.

Vidare ingår att den officiella turistorganisationen ska hjälpa hotellen att nå ut till nya marknader. Här gäller det att fånga in den växande medelklassen i bl.a. Kina och några av de andra asiatiska tillväxtmarknaderna.

Det går bra för Singapore även i år. Första halvåret ökade antal besökare med 13 % till 8,2 miljoner som spenderade 75 miljarder kronor (+ 12 % ).

Finns det ens något initiativ från Sveriges regering att hjälpa hotell i Sverige att bli bättre?

 

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Nyheter