Annons

Ingen momshöjning, men gärna turistskatt

Det är helt fel att höja hotell- och restaurangmomsen från 12 till 13 procent som Moderaterna nyligen presenterade i sin skuggbudget. Politikerna saknar strategi och har blivit desperata i att skaffa pengar till det allt större svarta hålet med utgifter för i princip allt från järnvägar till välfärdssystemen. En momshöjning på en liten procentenhet här och där lär leda till fler höjningar om ingen protesterar. Det är dags att ta turismen på allvar och för politikerna att förstå hur mycket utländska besökare bidrar med i skatt till Sveriges välfärd.
Annons

Det är helt fel att höja hotell- och restaurangmomsen från 12 till 13 procent som Moderaterna nyligen presenterade i sin skuggbudget. Politikerna saknar strategi och har blivit desperata i att skaffa pengar till det allt större svarta hålet med utgifter för i princip allt från järnvägar till välfärdssystemen. En momshöjning på en liten procentenhet här och där lär leda till fler höjningar om ingen protesterar. Det är dags att ta turismen på allvar och för politikerna att förstå hur mycket utländska besökare bidrar med i skatt till Sveriges välfärd.

Jag blev påmind om det här ämnet när jag förnyade min ESTA för en USA-resa i höst och betalade 14 USD. Nej, beloppet är inte så avskräckande att jag skulle välja ett annat resmål. Det var president Obama som införde satsningen på marknadsföring av USA för att locka fler turister genom att införa en avgift på 14 USD för de som vill ha en ESTA för att få resa in i USA och stanna maximalt 90 dagar. Av 14 USD gick 4 USD till administration av ESTA och 10 USD till organisationen för att marknadsföra USA. Nu funderar president Trump på att stryka den mycket framgångsrika satsningen ur nästa års budget. Det finns med andra ord en väldigt stor likhet mellan våra politiker i Sverige och USAs president Donald Trump i frågor om turism. Total oförståelse för världens största bransch.

I USA följer man upp vad satsningen har gett och i en rapport framgår att under 2016 genererade varje satsad dollar ca 30 dollar. Totalt räknar organisationen med att de ökat turistintäkterna med drygt 33 miljarder kronor med en insats på ca 1,2 miljarder. Avkastningen är nästan 28 gånger pengarna. Detta är fantastiskt och jag är säker på att vi skulle kunna se liknande siffror i Sverige.

Besöksnäringen lär inte få mer till marknadsföringen av Sverige av en Alliansregering, så vi kanske ska ta samma väg som snart 40 länder runt om i världen som har någon form av turistskatt som går till marknadsföringen av landet som destination. Vad sägs om en turistskatt på 1 EUR eller 10 kr för varje såld rumsnatt i Sverige. Alla som reser är vana att betala ungefär 1 EUR per rum per dygn i någon form av turistskatt. Senast betalade jag 1 EUR per dygn i Lissabon. Tidigare i Berlin. Det är så lite att ingen ändå reagerar. I Sverige skulle det bli ca 630 miljoner kronor per år för marknadsföring. Om samma princip som i USA om matchning från det privata näringslivet tillämpas så får vi en budget på 1,2 miljarder för marknadsföring av Sverige som turistdestination. Då kanske det börjar hända något.