Annons

Inget blir som vanligt igen

zoom Framtiden ser annorlunda ut Anders Johansson
Framtiden ser annorlunda ut Anders Johansson
Många hoppas på att allt blir som vanligt snart igen när en stor del av befolkningen är vaccinerad. En sak är säker. När världen öppnar igen är inte allt som vanligt och det kommer aldrig någonsin att bli som vanligt igen.
Annons

Pandemin har inte bara accelererat redan pågående förändringar utan också ökat förändringstakten. Det kommer att bli allt svårare att hänga med i utvecklingen. De som inte har använt det senaste året till att utveckla sig själv och sitt företag har hamnat ännu längre efter alla andra.

E-handeln tar nästa kliv

E-handeln har utvecklats enormt under pandemin. Amazon har anställt en halv miljon människor det senaste året. Alla e-handelsföretag har expanderat och haft sin hittills bästa tid med hög försäljning och höga vinster. Företagen har gott om pengar som nu kommer att investeras i utveckling av e-handeln till nästa nivå. Detta i kontrast till vanlig fysisk detaljhandel som har haft det svårt under pandemin och förlorat pengar. Dessa företag har nu brist på resurser att utveckla nya idéer och kommer att få det fortsatt svårt de kommande åren. E-handeln kommer att vinna i konkurrensen om konsumenterna.

Möten tar nästa kliv

Digitala möten har utvecklats enormt under pandemin. Zoom, Teams och Google Meet har haft miljontals möten och mötesdeltagare det senaste året. De har tjänat pengar som de nu investerar i utveckling av tjänster för digitala möten. Nästa steg är virtuella möten där deltagaren kommer ett steg närmare känslan av ett fysiskt möte. Detta i kontrast till anläggningar för fysiska möten som har haft det svårt och förlorat pengar under pandemin. Självklart kommer fysiska möten tillbaka, men inte i de volymer som fanns innan pandemin. De digitala mötesplattformarna kommer att vinna i konkurrensen om mötesdeltagarna.

Arbete tar nästa kliv

Det börjar klarna hur vi kommer att arbeta i framtiden. De senaste undersökningarna visar på att affärsresandet kommer att ta fart till hösten, men att minskningen jämfört med 2019 kommer att vara mellan 20 och 40 %. Slentrianresor blir istället videomöten medan resandet där det är viktigt med ett fysiskt möte återkommer. Detta påverkar i första hand transportföretag och hotell. Alla kommer inte heller att återgå till att arbeta alla dagar i veckan på kontoret. Det nya att kunna arbeta från vilken plats som helst kommer att vara kvar och sannolikt även utvecklas vidare de kommande åren. För vissa hotell blir detta ett nytt intressant segment att bearbeta. De stora förlorarna på att inte lika många kommer att arbeta på kontoret hela tiden är de som säljer luncher och kaffe till kontorsarbetare. Här är en länk till ett intressant reportage om det nya kontoret.

Sjukvården tar nästa kliv

Sjukvården håller på att digitaliseras. Processen hade knappt kommit igång innan pandemin. I USA gjordes 0,8 % av alla läkarbesök digitalt under 2019. Under 2020 har 30 % av alla läkarbesök gjorts digitalt. Jag har inte sett några siffror för Sverige, men ökningen är även här väldigt stor. Digital sjukvård är här för att stanna och kommer att ta stora kliv framåt de kommande åren.

Fritidsresandet tar nästa kliv

Alla talar om att fritidsresandet kommer tillbaka starkare än någonsin tidigare. Sannolikt, men det blir i alla fall inte precis som innan pandemin bröt ut. Redan innan pandemin hade allt fler börjat semestra i egen bil. Under pandemiåret har denna trend förstärkts eftersom många anser det säkrare att vara i sin egen bubbla med familjen än att blanda sig med allmänheten. Resmålen är naturen för att det känns säkrare. Campingen verkar redan vara bra bokade inför sommaren. Detta innebär också att det kommer att vara betydligt svårare för hotell i storstäder att locka tillbaka fritidsresenärerna. Stor stad betyder trängsel och mycket människor vilket inte känns bra den närmaste tiden även om många är vaccinerade. På lång sikt kommer den marknaden dock tillbaka igen. Först fylls de hotell som har något mer att erbjuda än bara ett standardiserat hotellrum. Litet hotell känns säkrare än stort hotell. Många är aningen avvaktande till att flyga, åka tåg och buss eftersom man då trängs med andra. Media kommer att hjälpa till och har redan börjat basunera ut att ingen är säker bara för att man är vaccinerad. Det finns ju alltid en viss risk att bli smittad.

Det internationella resandet behöver omdefinieras. Definitionen är snarare interkontinentalt resande. USA och Kina är stora länder som kallar sitt resande för inrikes. Resande inom EU är också ”inrikes” eftersom det motsvarar ytan på Kina och USA. Resandet inom EU borde komma igång redan i sommar och vara i full gång i höst. Det interkontinentala resandet kommer inte igång förrän det finns vaccinpass och överenskommelser om andra regler mellan länder. Just nu sägs det att väntetiderna för att genomgå kontroller på London Heathrow är upp till 6 timmar. Det finns inga som frivilligt vill utsättas sig för det utan väljer andra sätt att resa. Media lär hjälpa till att skrämma upp folk med olika länders nya vågor av smitta, nya virusmutationer, låg vaccinering av befolkningen och en mängd andra otäcka rapporter som minskar reslusten.

En sak är säker, gästerna kommer både ställa högre krav på hygien och säkerhet samt på transportföretagens och hotellen digitala lösningar för all kontakt mellan gäst och anläggning. Tidigare i veckan lyssnade jag på en podcast med Ed Bastian, VD för Delta Airlines i USA. Han sa att de städar flygplanen så noga att alla passagerare ska känna att de kliver in i ett helt nytt flygplan när de går ombord. Denna målbild borde även hotellen ha och sträva efter att hotellrummet ska kännas helt nyrenoverat när varje ny gäst stiger in i rummet.

Förberedd för framtiden?

De hotell som inte har förstått att gästens behov, önskemål och krav har förändrats av pandemin får det svårare de kommande åren. De som ännu inte har tagit stora steg att digitalisera kontakten med gästen och sin egen verksamhet får det svårare både att skaffa gäster och få lönsamhet.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.