Annons

ITB firar 50 år

Det blev nytt rekord i antal fackbesökare på ITB i Berlin förra veckan. Totalt besöktes mässan av 120 000 personer som arbetar i besöksnäringen runt om i hela världen samt ca 60 000 personer under helgen när mässan var öppen för allmänheten. Totalt ställde ca 10 000 företag från 187 länder ut på ITB i år och det görs affärer för över 65 miljarder kronor (7 miljarder Euro) under mässdagarna. ITB besöktes av ca 5000 journalister från 80 länder och 380 bloggare från 30 länder.
Annons

Det blev nytt rekord i antal fackbesökare på ITB i Berlin förra veckan. Totalt besöktes mässan av 120 000 personer som arbetar i besöksnäringen runt om i hela världen samt ca 60 000 personer under helgen när mässan var öppen för allmänheten. Totalt ställde ca 10 000 företag från 187 länder ut på ITB i år och det görs affärer för över 65 miljarder kronor (7 miljarder Euro) under mässdagarna. ITB besöktes av ca 5000 journalister från 80 länder och 380 bloggare från 30 länder.

I princip alla världen länder är representerade. De nordiska länderna tar för sig i en av hallarna med montrar som är gjorda för affärsmöten. Här skrivs det en hel del avtal mellan anläggningar och researrangörer.

De största och mest påkostade utställarna kommer från Mellan Östern. Bilden visar flygbolagets Emirates påkostade monter. Här visas bl.a. den nya flygstolen i business class som kommer i nästa generations Boeing 777.

 För många länder är turismen ett bra sätt att skapa investeringar, arbetstillfällen och välstånd. Genom åren har jag sett utställningar från t.ex. Palestina, Irak och Sydsudan. Eritrea får representera den här kategorin av uställare med en bild.

Alla typer av utställare som hör till besöksnäringen finns på ITB. Här finns en hel hall med skolor med utbildningar inom besöksnäringens alla grenar. Här finns även flera hallar med teknologiföretag som visar upp det senaste inom bokningsmotorer, distribution, gästrecenstioner, revenue management och hotellsystem samt en mängd nya appar som ska göra det enklare för gästen/resenären och för transportföretagen, arrangörerna och hotellen.

Staden Berlin har även utlyst en tävling som har dragit in 60 digitala bidrag kring hur turismen kan utvecklas i Berlin. Vinnaren som korades på ITB blev Ask Helmut som samlar utvalda evenemang för varje användare. De nominerade bidragen Edaole (shopping för kinesiska turister) och TimeRift Tours (virtuella turer) blev tvåa respektive trea. Bidragens inriktning känner jag igen från Stockholms stads innovationsstipendium där liknande idéer tävlat. 

Arbetar du inom besöksnäringen och aldrig varit på på ITB är det värt en resa. Nästa gång är det den 8-12 mars 2017.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Nyheter