Annons

Konkursen kan påverka svenska hotell

zoom Ett av de ca 100 flygplanen Thomas Cook webblats
Ett av de ca 100 flygplanen Thomas Cook webblats
Thomas Cooks konkurs borde vara en väckarklocka för alla hotell som är beroende av researrangörer.
Annons

Thomas Cook Group plc hade sina rötter i världens äldsta reseföretag som började med arrangerade resor i Storbritannien 1841. Innan konkursen i måndags bestod gruppen av en mängd kända varumärken, t.ex. Airtours, Ving, Tjäreborg, Spies, Neckermann och Intourist förutom egna flygbolag med drygt 100 flygplan och ca 200 hotell med 38 000 hotellrum som hade något av bolagets hotellvarumärken. Gruppen hade 19 miljoner gäster per år och 22 000 anställda i 16 länder. I årsredovisningen från 2018 finns en översikt över de senaste åtta åren. De senaste sex åren har bolaget haft ett positivt resultat från driften, men tyngts av höga räntekostnader vilket gjort att resultatet antingen varit negativt eller legat kring noll. Bolagsgruppens förlust för första halvåret var ca 18 miljarder kronor. Hur kunde det gå så snabbt utför?

Det sägs att gruppen hade en analog affärsmodell i en digital värld. (Detta gäller dock inte Vingresor som idag är ett av de mest digitala reseföretagen.) Alltfler gäster upptäckte att det är lika enkelt att själv köpa flygresa och hotell som att köpa ett färdigt charterpaket. Plötsligt – utan förvarning – försvinner gästerna till andra bokningskanaler och andra sätt att resa.

Även affärsmodellen gentemot alla underleverantörer, t.ex. hotellen, är otidsenlig i både bokningar och betalningar. Det är stor sannolikhet att även svenska hotell drabbas av förluster eftersom de har kundfordringar på gruppens turoperatörer som i alla fall under min tid som hotell-VD var långsamma betalare. Ni som inte förlorar några pengar, fundera på vilka traditionella researrangörer som står i tur att gå i konkurs. Skänk också en tanke till alla hotellägare i Sydeuropa som kanske förlorar så mycket att även de riskerar att gå i konkurs.

Bolaget själva skyller konkursen på osäkerheten kring Brexit och att många resenärer därför inte vågade boka några resor den här hösten. Pengarna tog helt enkelt slut och det gick inte att hitta tillräckligt många finansiärer eller garanter för att fortsätta verksamheten.

Förhoppningsvis är Thomas Cooks konkurs en väckarklocka för hotellen. För det första fungerar det inte längre att driva en analog verksamhet i en digital värld. Hotell i Sverige kanske klarar sig ett tag till, men plötsligt en dag går det brant utför. De som vill överleva måste redan nu börja omställningen. För det andra är affärsmodellen att en turoperatör köper ett hotellrum till ett väldigt lågt pris och sedan lägger på en saftig marginal helt otidsenlig. Numera är det bara de mest desperata hotellen (som kanske redan är på väg utför) som accepterar den här affärsmodellen. Det är faktiskt betydligt bättre (och ärligare) att sälja sina rum via Booking eller Expedia än via turoperatörerna. Hotellet får dåligt betalt av turoperatören, gästen betalar för mycket och blir därför missnöjd med hotellvistelsen inklusive utfordringen i hotellets restaurang.

Kan det till och med vara så att nu när världens äldsta reseföretag går i graven så går även charterresan och semesterresan i grupp i graven. Världens resenärer har lärt sig att arrangera sin egen resa och är trött på att resa som boskap med helt okända människor som de ändå inte har något gemensamt med.