Annons

Marknadssegmentering är det snabbaste sättet att öka sina intäkter

zoom Många längtar efter att få resa igen Anders Johansson
Många längtar efter att få resa igen Anders Johansson
Även om läget för hotellen forfarande är katastrofalt är det viktigt att blick framåt för att inte missa möjligheter när det vänder. Marknadssegmentering är ett enkelt sätt att styra sina resurser till de aktiviteter som ger mest värde för pengarna.
Annons

Självklart har även jag synpunkter på hur katastrofalt dåligt regeringen och deras samarbetspartners C och L har hanterat företagen inom besöksnäringen. Jag kan inte påverka så istället för att älta detta ämne väljer jag att blicka framåt med idéer som kan hjälpa hotellen att snabbare återhämta sig.

Efterfrågan på resor ser ut att öka inför sommaren. Många hotell har gjort rätt och redan nu börjat sälja sina hotellrum till normala sommarpriser. Förra sommaren blev bra för många hotell och det finns goda utsikter till att sommaren 2021 blir bättre. Det ser ut som om både Liseberg och Gröna Lund kan öppna och detta hjälper till att attrahera gäster till hotellen i Göteborg respektive Stockholm.

Det kommer att ta flera år innan efterfrågan på övernattningar är på samma nivå som 2019. Konkurrensen om gästerna kommer att bli knivskarp och de hotell som har rätt erbjudanden kommer att vinna. Ni läste rätt: Det är inte de som har lägst pris som vinner – utan de som har rätt erbjudanden. För att kunna skapa rätt erbjudande måste hotellen bli duktigare på att segmentera marknaden. Genom att bättre förstå gästens behov och önskemål (som sannolikt delvis ändrats under det senaste året) kan hotellen rikta rätt erbjudanden till rätt målgrupper.

Under många år rullade verksamheten på och det största problemet vara att hinna med att hantera flödet av bokningarna. Nu ser läget annorlunda ut och det krävs mer tanke och planering för att lyckas öka intäkterna. Jag har alltid varit intresserad av och arbetat med utbildning. De senaste veckorna har jag ägnat min tid åt att ta fram en serie whitepapers med innehåll som kan hjälpa independenthotell över hela världen att öka sina intäkter snabbare under återuppbyggnadsperioden.

Innan jag publicerar dessa whitepapers har jag stämt av innehållet med hotellproffs i olika delar av världen. Varje whitepaper består av två delar. Den första delen är tänkt att vara utbildande och lite mer teoretisk utan att för den skull bli tråkig och för svår. Den andra delen är praktisk och innehåller mallar som hotellet kan använda för att göra sin egen plan.

Det första av dessa whitepapers handlar om marknadssegmentering som är nyckeln till högre och långsiktigt hållbara intäkter. De hotell som är duktiga på att använda alla fördelar med marknadssegmentering har större möjligheter att lyckas och särskilt i en marknad där efterfrågan är oregelbunden och under uppbyggnad. Det viktigaste är att hotellets ägare/ledning har tagit sig tid att tänka igenom vilka gäster hotellet önskar i första hand nu när vissa marknadssegment växer snabbt medan andra får en längre återhämtning.

Dokumentet om marknadssegmentering finns att ladda ner från Demand Calendar. Självklart är alla whitepapers gratis att ladda ner. Nästa whitepaper kommer att handla om hur hotell kan skapa ett effektivt kommersiellt team för att snabbare öka intäkterna under återhämtningsfasen.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.