Annons

Nytänkande för snabbare återstart

zoom Nya sätt att checka in på hotell? Anders Johansson
Nya sätt att checka in på hotell? Anders Johansson
Även om läget för många företag i besöksnäringen fortfarande är kritiskt är det viktigt att lyfta blicken mot framtiden. Många företag har ackumulerat förluster och tagit lån för att överleva. Alla behöver en strategi för hur företaget ska vända till vinst och hur lånen ska betalas tillbaka.
Annons

Första kvartalet 2021 ser mörkt ut för både hotell och restauranger till följd av myndigheternas restriktioner kring bl.a. resande och serveringstider samt otydligheten och krånglet avseende stödåtgärder. Just nu är det mycket som talar för att andra kvartalet blir bättre. Covid-19 är ett säsongsvirus som är värst under vintern. Ni kommer säkert ihåg att under sommaren 2020 var viruset inte lika jobbigt. Under första kvartalet vaccineras allt fler vilket kommer att hejda virusets framfart. Livet kan sannolikt återgå till något mer normalt under våren.

Analysera trender och utveckla produkter och tjänster

Efter att ha säkrat att företaget kan överleva de närmaste sex månaderna är det viktigt att ta sig tid till att ta fundera på hur det nya normala kommer att se ut. Konsumenten har fått nya vanor och kommer inte att ha samma behov som tidigare. Det är positivt att läsa intervjun med Ricard Constantinou här på Besöksliv där han berättar att de tittar på nya idéer genom att analysera trender och strömningar. Mitt i allt mörker måste ledare ta sig tid att blicka framåt för att i tid kunna ställa om sitt företag till en ny framtid.

Under helgerna har jag uppdaterat mina kunskaper om strategi. Utgångspunkten kommer från managementgurun Peter Drucker som definierade att syftet med allt företagande är ”att skaffa en kund”. Finns det ingen som vill köpa din produkt eller service så finns det inga förutsättningar ett driva ett företag. Alla företag måste därför ha en strategi som går ut på att skaffa tillräckligt många kunder för att verksamheten ska bli framgångsrik.

Just nu finns det all anledning att ta reda på om de tidigare kunderna kommer att komma tillbaka eller om de under pandemin har hittat andra alternativ till just dina produkter och tjänster. Här är några tankar om vad som kan ha förändrats i konsumentens beteende som påverkar besöksnäringen.

”Jag kommer inte att arbeta på kontoret alla dagar i veckan”

Detta innebär att antal lunchgäster i närheten av kontor minskar. Fyra dagar istället för fem dagar på kontoret innebär ett bortfall av lunchgäster på 20 %. Undersökningar visar att det kanske handlar om tre dagar istället för fem dagar på kontoret. Då blir bortfallet av lunchgäster 40 %.

Folk kommer inte att skippa lunchen bara för att arbetet utförs på en annan plats än på kontoret. Det kan därför finnas affärsmöjligheter för restauranger att sälja luncher till de som inte arbetar på kontoret.

”Jag kommer inte att resa till korta möten”

Detta innebär att affärsresandet på flyg och tåg minskar samt att affärsresenärer som stannar en natt blir färre på hotellen. Undersökningar bland företag visar att det kan handla om ett minskat affärsresande på 20 % till 40 %.

Affärsresenären kommer inte att skippa mötet utan använder istället Zoom, Teams eller något annat verktyg för att hålla dessa korta möten. Finns det någon produkt eller tjänst som hotell och/eller restauranger skulle kunna tillhandahålla under dessa korta virtuella möten?

Affärsresenärer kommer dock inte att sluta med fysiska möten. Istället för att resa ofta kanske varje resa kommer att innehålla fler möten. Framtidens affärsresenär stannar längre än en natt på hotell. Hur kan hotell tillfredsställa de behov som uppstår när resan blir längre?

”Jag behöver ett tryggt och säkert avbrott i vardagen”

Efter att ha varit mer eller mindre instängda i snart ett år vill många ha ett avbrott. När det blir mindre riskfyllt och möjligt att resa igen kommer fritidsbokningarna att rusa i höjden. Undersökningar visar dock att resenären väljer resmål, hotell och aktiviteter utifrån andra kriterier än innan pandemin bröt ut.

Hur ska destinationer, transportföretag, hotell, restauranger och aktiviteter kunna tillfredsställa konsumentens nya behov och önskemål? Här finns det stora möjligheter för de som förstår konsumentens förändrade beteende.

Konsumenten har brutalt tvingats anpassa sitt liv under pandemin utifrån restriktioner och rädsla om den egna hälsan. Alla förändringsmotståndare fick motvilligt flytta in i den digitala världen för bl.a. underhållning, inköp och möten. Livet har fortsatt i en ny form. Ytterst få kommer att orka förändra sig tillbaka till hur det var förr. Människan är i grunden inte särskilt förändringsbenägen och faller lätt för det som känns mest bekvämt.

Företagen i besöksnäringen har omställningen framför sig

Företag i många branscher tvingades också anpassa sig för att kunna fortsätta sälja sina produkter och tjänster. Många tog stora kliv in i den digitala världen för att kunna behålla sina intäkter. Produkter, tjänster och affärsmodeller har utvecklats för att få kunderna att fortsätta att spendera sina pengar.

För företag i besöksnäringen uppstod få möjligheter att anpassa sig för att behålla sina intäkter. Det handlade om att dra i nödbromsen och minimera kostnadsmassan för att överleva. Detta betyder att företag inom besöksnäringen går på sparlåga och har ännu inte anpassat sina produkter, tjänster och affärsmodeller till det som kommer efter pandemin.

I första hand handlar det om att se över sina produkter och tjänster. Utgångspunkten är att förstå vad den ”nya” konsumenten vill ha. Nästan lika högt på listan står att tänka nytt i hur företagen ska organisera sig och hur många människor som behövs för att driva verksamheten. 2019 var sannolikt fler sysselsatta i besöksnäringen än någonsin tidigare. Troligen var det en ”översysselsättning” eftersom allt gick som tåget och alltfler personer anställdes för att klara jobbet. Det fanns inte tid att tänka på att arbeta mer rationellt. Ovanstående båda förändringar måste göras för att besöksnäringen ska kunna starta om och nå lönsamhet på en lägre intäktsnivå än tidigare.

Även besöksnäringens företag behöver bli mer digitala både i kontakten med kunden/gästen och för att kunna driva verksamheten mer produktivt. Den omställningen kommer att ta längre tid framförallt för små och medelstora företag. Börja därför med erbjudandet till kunder/gäster och hur arbetet ska organiseras.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.