Annons

Staten ska inte ta över välskötta företag

zoom Arlanda Express Niklas Alm
Arlanda Express Niklas Alm
Regerringen gjorde rätt som förlängde avtalet med Arlanda Express. Det är en bra affär för skattebetalarna.
Annons

Den enda järnvägen i Sverige som fungerar som den ska är Arlanda Express. Tågen går i tid och det tar maximalt 20 minuter att ta sig till Arlanda från Stockholm City. Om tåget är 5 min sent får resenärerna tillbaka hela kostnaden för biljetten. Tågen och stationerna är rena och trygga, personalen är trevlig och effektiv. Biljettpriset är marknadsmässigt. Dessutom är inte Arlanda Express subventionerat med skattepengar. Staten lånade ut 1 miljard kronor för investeringen i slutet på 1990-talet som nu betalas tillbaka i form av det högsta av 5 % av de årliga intäkterna eller 15 % av utdelningarna. Sedan 2017 betalar Arlanda Express av lånet med 40 – 45 Mkr per år till staten. Det blir en bra affär för skattebetalarna.

Trots ett väl fungerande företag och en bra affär för skattebetalarna ropar vänstern på att Arlanda Express borde förstatligas. Vänsterpartiets Jens Holm har ställt en fråga till infrastrukturministern om förlängningen av avtalet med Arlanda Express. Varför ska staten ta över en verksamhet som fungerar mycket bättre än många av de verksamheter som staten faktiskt sköter? Många verkar ha hängt upp sig på ett högt biljettpris och hävdar också att Arlanda Express har monopol. För det första är det inget monopol eftersom det finns gott om konkurrens mellan olika miljövänliga transportslag till Arlanda. Egen el-bil eller el-taxi, tåg med SJ, pendeltåg med SL, två olika flygbussbolag med miljövänliga bussar. Priserna är dessutom marknadsmässiga på Arlanda Express. Om ingen var beredd att betala priserna skulle bolaget inte vara framgångsrikt. Marknaden sätter priset så det är väl avvägt. I Stockholmsområdet är vi vana vid SL-priser som är skattesubventionerade så jämförelsen mellan ett subventionerat pris och Arlanda Express blir gravt felaktigt. Det finns ingen anledning att skattebetalarna ska subventionera biljettpriset för affärsresenärer som åker med Arlanda Express och inte heller för de privatresenärer som ska flyga ut i världen på semester.

Det skattesubventionerade SL-priser för en resa till Arlanda (med pendeltåg till Märsta och sedan buss till Arlanda) kostar som lägst 32 kr. Detta alternativ är tillgängligt för alla. De som vill resa snabbare, t.ex. med flygbuss får betala 99 kr, och de som är beredda att betala mer har många ännu snabbare alternativ att välja mellan.

En bättre investering än att köpa ut Arlanda Express vore att investera i Arlanda så att Stockholm får en internationell flygplats av världsklass. Alternativet är att sälja Arlanda och låta en privat aktör ta hand om flygplatsen. Det kanske skulle bli en bättre lösning för alla eftersom staten inte kan bestämma sig vad som ska göras med Arlanda och med flyget. Bristen på beslut om Arlandas framtid skapar osäkerhet för svenskt näringsliv i allmänhet och i synnerhet för inkommande svensk turism.