Annons

Svenska hotell har dålig koll på Rate Parity

Rate Parity är förbjudet i Frankrike, Italien och Tyskland. I Sverige finns en frivillig överenskommelse mellan Konkurrensverket och Booking.com som i princip alla OTA:er följer. Regeln i kontrakten är att hotellet inte behöver ha Rate Parity mellan OTA:er, men dock mellan den OTA man skriver avtal med och hotellets egen webbplats. Om alla har samma regel blir det ju i praktiken Rate Parity. Konkurrensverket är grundlurat av Booking.com.
Annons

Rate Parity är förbjudet i Frankrike, Italien och Tyskland. I Sverige finns en frivillig överenskommelse mellan Konkurrensverket och Booking.com som i princip alla OTA:er följer. Regeln i kontrakten är att hotellet inte behöver ha Rate Parity mellan OTA:er, men dock mellan den OTA man skriver avtal med och hotellets egen webbplats. Om alla har samma regel blir det ju i praktiken Rate Parity. Konkurrensverket är grundlurat av Booking.com.

Triptease har undersökt om hotellen har Rate Parity på sina webbplatser och i OTA:erna. I Sverige hade närmare 30 % av de undersökta hotellen ett lägre pris på OTA:erna än på den egna webbplatsen. Dessa hotell har definitivt diskvalificerat sig från att klaga på höga provisioner från OTA:erna eftersom de inte ens har koll på vilka priser de har i olika distributionskanaler.

I USA är det fortfarande tillåtet med Rate Parity, men här är hotellkedjorna betydligt mer aggressiva mot OTA:erna. Det senaste är att mer eller mindre alla stora hotellkedjor driver en kampanj att alla ska boka direkt på kedjornas webbplatser. För att styra fler bokningar till de egna webbplatserna erbjuder kedjorna att webbplatsbesökaren blir medlem och då får mellan 2-10 % rabatt på BAR. Medlemspriserna presenteras totalt öppet och visas även för de som inte är medlemmar. Bli medlem och få 2-10 % rabatt. Detta är ett sätt att kringgå Rate Parity. Kalkylen är fantastisk för hotellkedjorna. Genom att ge upp till 10 % rabatt sparar hotellet mellan 5-15 % i distributionskostnader.

Motdragen från OTA:erna har inte låtit vänta på sig. Expedia har börjat ta bort bilder och recensioner från hotell som inte ger Expedia Rate Parity. De stora kedjorna kan säkert hålla ut, medan det blir lite svårare för fristående hotell.

Under 2016 är det sannolikt att myndigheterna i flera europeiska länder skärper till reglerna kring Rate Parity. Kanske är det dags för hotellen att lära sig lite mer om hur man ska hantera världen utan Rate Parity.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.