Annons

Teknologibudgeten 2019

Gästen förväntar sig att hotellen hänger med i den tekniska utvecklingen på en mängd olika områden. Gästen vill ha en smidig relation med hotellet och slippa manuell hantering när detta istället kan skötas av smarta system.
Annons

För några år sedan gjordes en undersökning som visade att hotell i USA i snitt spenderade ca 4 procent av försäljningen på investeringar i teknologi varje år. Den siffran har snarare ökat än minskat. I siffran ingår all teknologi för gästen och all teknologi som behövs för att effektivt driva hotellet. Här är några exempel på investeringar som det är rätt tid att göra under 2019

Gästteknologi

Gästen vill att kontakten med hotellet ska vara smidig. Det handlar om att det är smidigt att boka hotellet, checka-in och ut samt få det gästen behöver under vistelsen.

Booking, Expedia och andra OTA:er har lyckats för att deras bokning är smidig och lätt att använda för gästen. Om hotellet ska kunna konkurrera om att få ta hand om gästens bokning måste investeringar göras i både hotellets webbplats och i bokningsfunktionen.

Hur gammalt är ditt hotellsystem (PMS)? Har du fortfarande en egen server? Om hotellets PMS är äldre än fem år är det dags att ta en titt på vad som har hänt inom området och se om det finns nya lösningar som är mer moderna. De nya lösningarna har allt i molnet, så du slipper hantera och investera i hårdvara. Om du ändå tänker ha kvar ditt PMS, så säkerställ att din server är yngre än 3 år och att du har säkra processer för back-up. Det värsta som kan hända för ett hotell är att förlora bokningarna i systemet.

Det har hänt mycket kring TV:n i hotellrummet. Gästen kräver Netflix och Spotify på TV:n i hotellrummet och vill själv fortsätta att titta på sina favoritserier och lyssna på sin egen musik när de är ute och reser. Allt färre människor tittar idag på tablålagd TV. Alla gäster behöver alltmer bandbredd, så detta är alltid ett område som kräver ytterligare investeringar.

Teknologi för effektivare drift

Hotellets medarbetare är idag en hög kostnad för ett hotell. Därför är det viktigt att, där det går, ersätta onödigt manuellt arbete med systemstöd.

Det är i huvudsak två områden där många hotell behöver investera. Det första är att få ett bättre grepp om verksamheten i form av analys av data och rapportering. Det är för dyrt att låta en marknadsförare, säljare eller revenue manager lägga tid på att samla och sammanställa information istället för att fokusera på att göra den viktiga delen av sitt jobb.

Det andra området är att investera i hjälpmedel för de medarbetare som arbetar i driften. Här finns en mängd lösningar för effektivare bemanningsplanering, städning och kommunikation. Syftet är att säkerställa att medarbetarna arbetar smartare inte hårdare tack vare att de får rätt hjälpmedel.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Nyheter