Annons

Testa och fixa era webbplatser

Många är tillbaka från semestern den här eller nästa vecka efter en välbehövlig vila efter ett första halvår med rejäl tillväxt i hotellbranschen i Sverige. Mycket talar för att även hösten kommer att fortsätta bra för många hotell eftersom Sveriges ekonomi går starkt. När pengarna strömmar in är det lätt att ha överseende med både kostnader och effektivitet. Den som vill bli framgångsik gör precis tvärtom och börjar fundera på hur en större del av intäkterna kan konverteras till vinst.
Annons

Många är tillbaka från semestern den här eller nästa vecka efter en välbehövlig vila efter ett första halvår med rejäl tillväxt i hotellbranschen i Sverige. Mycket talar för att även hösten kommer att fortsätta bra för många hotell eftersom Sveriges ekonomi går starkt. När pengarna strömmar in är det lätt att ha överseende med både kostnader och effektivitet. Den som vill bli framgångsik gör precis tvärtom och börjar fundera på hur en större del av intäkterna kan konverteras till vinst. Den stora utmaningen för många hotell just nu och under många år framöver är hur hotellets ledning ska få grepp över kostnaden för att skaffa gästerna, inklusive alla provisioner och avgifter till bokningskanalerna, den egna marknadsförings- och försäljningsorganisationen och alla aktiviteter som görs för att göra hotellet känt.

Alla hotells dröm är att öka andelen bokningar som görs på hotellets egen webbplats. Steg ett är att ha en webbplats som är fungerar riktigt bra. Börja med att testa hur bra din webbplats fungerar genom att använda ett gratisverktyg som heter WebSiteGrader från HubSpot. Det är bara att skriva in adressen till hotellets webbplats och sedan vänta någon minut när webbplatsen analyseras. Resultatet presenteras som en procentsats där 100 % är en perfekt webbplats och allt under 100 % betyder att webbplatsen kan förbättras. Självklart började jag med att testa www.besoksliv.se och upp kom betyget 37 %. Det är ett väldigt svagt betyg och här finns det utrymme för många förbättringar. Jag testade sedan några kända svenska hotells webbplatser och det var stora skillnader i betyg. I samtliga fall finns det stora förbättringsmöjligheter framförallt när det gäller säkerheten.

Börja med att testa din webbplats och åtgärda bristerna, så ökar möjligheterna att få bokningar direkt till webbplatsen till en bråkdel av kostnaden jämfört med vad hotellen får betala till Booking, Expedia och andra on-line travel agents. I klartext betyder detta att en större del av intäkten konverteras till vinst.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Nyheter