Annons

Total revenue management dödförklarades

I går träffades 125 deltagare på HSMAI ROC (revenue management) i London för att utbyta kunskaper och erfarenheter kring revenue management. I fokus stod frågor om big data, distribution och prissättning. Kvällen avslutades med utdelning av priser inom olika kategorier samt till de 20 personer som just nu är i topp inom försäljning, marknadsföring, revenue management och teknologi i Europa.Här är några reflektioner från gårdagen.
Annons

I går träffades 125 deltagare på HSMAI ROC (revenue management) i London för att utbyta kunskaper och erfarenheter kring revenue management. I fokus stod frågor om big data, distribution och prissättning. Kvällen avslutades med utdelning av priser inom olika kategorier samt till de 20 personer som just nu är i topp inom försäljning, marknadsföring, revenue management och teknologi i Europa.

Här är några reflektioner från gårdagen.

Total revenue management finns inte och det är lika bra att vi i branschen en gång för alla slutar att diskutera detta som ingen ändå tillämpar i praktiken utan som bara är tomt prat. Många, men inte alla höll med Kelly McGuire som tog upp detta i sitt anförande.

OTA-er är inte enbart av ondo utan kan fylla en viktig funktion i hotellens marknadsföring och försäljning. Det handlar om hur hotellen hanterar sin distribution och det är faktiskt inget hotell som är tvingat att använda en OTA för att sälja sina rum. Mer koll på distributionskostnaderna kanske rent av visar att kostnaden för distribution via OTA inte är dyrare än andra alternativ. Ett problem är dock att kostnaden är konstant i procent och inte ger några skalfördelar som hotellen kan få via andra kanaler, t.ex. den egna webbplatsen.

Talarna som berättade om big data kom från hotell, flyg, parkering, bokning och resor. De var alla frälsta av big data och menade att man kan få fram allt genom att analysera bid data. Publiken var inte lika övertygad utan tyckte till och med att många som talar om big data kommer fram till saker som vi som arbetat i branschen länge redan vet. Jo, det kanske stämde, men då är det i alla fall bevisat.

En avslutande reflektion är att revenue management är väldigt operativa – ändra priser i systemen och lägga ut priser i olika kanaler. Ibland finns det tid över för en taktisk kampanj för att kortsiktigt locka fler gäster att boka. Väldigt sällan finns det tid eller kunskap att tänka ut och genomföra en smart strategi som säkerställer framgång på lång sikt.

Här hittar du mer information om HSMAI Europe. Jag är medlem sedan många år tillbaka och jag kan varmt rekommendera detta.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...

Nyheter