Annons

Trender för sociala media 2017

Sociala media är under ständig förändring och precis när besöksnäringen har lärt sig en sak är det dags för nästa. Här är en snabbsammanfattning om vad som sannolikt kommer att hända under 2017.
Annons

Sociala media är under ständig förändring och precis när besöksnäringen har lärt sig en sak är det dags för nästa. Här är en snabbsammanfattning om vad som sannolikt kommer att hända under 2017.

Twitter är på nedgång och det kanske är dags att säga hej då till Twitter. Aktiekursen har gått ner 30 procent och ledningen håller på att lämna bolaget. Antal användare har slutat öka, men det är fortfarande 24 procent av vuxna internetanvändare i USA som använder Twitter. Annonsering på Twitter har betydligt sämre utfall än annonsering på Facebook. Kanske kan Donald Trumps twittrande öka intresset för Twitter igen som en konversationsplattform.

Uppgången av meddelandeappar fortsätter. Allt fler äldre (över 25 år) använder Facebook Messenger, Snapchat, WhatsApp och Kik. En tredjedel av alla användare av smarta mobiler använder regelbundet meddelandeappar. Många av dessa har inbyggda annonsformat som även gör det intressant för företag att nå potentiella konsumenter via meddelandeapparna.

Det börjar nu bli möjligt att mäta försäljning i butik via Facebook som kan kopplas ihop med kassaregistret och analysera försäljningsdata. Detta är början på en intressant utveckling för detaljhandeln. Här blir det sociala media som samverkar genom mobilen i den fysiska butiken.

Betald social media ökade med 55 % mellan 2015 och 2016 till ca 100 miljarder kronor (USA). Ökningen fortsätter och totalt beräknas 150 miljarder kronor spenderas på annonsering i sociala media under 2017. För varje krona spenderad på att skapa innehåll ska företaget spendera 2 kronor på att marknadsföra innehållet. Det går att nå exakt rätt målgrupp, så varför inte utnyttja detta ännu mer.

Det kanske räcker med en kanal. Medverkan överallt är ute och det är bättre att fokusera på kanaler som har högst effekt och helt enkelt strunta i alla andra. 2017 handlar om fokus i sociala media för att få ut maximalt av investerad tid och investerade pengar.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Förnya stort med smått – nu ska inredningen vara flexibel

Förnya stort med smått – nu ska inredningen vara flexibel

En rådande trend på dagens caféer och restauranger är behovet av flexibilitet. Det ska var enkelt att flytta runt inredning. Man ska kunna sitta ensam eller i stor grupp. Samtidigt som det helst ska kännas hemtrevligt. ...

Nyheter