Annons

Varför är branschen så optimistisk?

zoom Lyft blicken för snabbare återhämtning Anders Johansson
Lyft blicken för snabbare återhämtning Anders Johansson
Kan det vara så att vi i branschen tror att om vi bara är optimistiska nog, så kommer det att gå bra? Vi blundar och sticker huvudet i sanden och hoppas på det bästa eller vi är bandet som fortsatte att spela på Titanics däck ända tills fartyget sjönk.
Annons
Fram till julveckan var allt frid och fröjd i besöksnäringen. I vart fall på ytan. De optimistiska rubrikerna om branschen haglade över oss överallt. All-time-high under sommaren och en bra höst med affärsresande och möten. Allt var bara så positivt och krisen verkade vara något som hände för längesedan. Alla positiva uttalanden i media och även i Visitas egen kanal Besöksliv, gick stick i stäv med Visitas försök att förlänga stöden till branschen när nya restriktioner skulle kunna införas. Vem ska regeringen tro på? De glada optimistiska företagarna i branschen eller branschorganisationen Visita? De blir lite svårt för en regering att ge stöd till en bransch när allmänheten läser i media att det går bra för branschen, oavsett om detta är sant eller inte. Om det är för många optimistiska företagare som uttalar sig i media betyder detta minskade möjligheter att få ekonomiska stöd.

Ingen vill vara den där sura pessimisten och därför tycker/känner/tror alla i branschen inne i sin egen bubbla att allt är bra igen. Denna positiva syn är långt ifrån verkligheten för majoriteten av företagen i besöksnäringen som de senaste två åren förlorat stora summor och absolut inte kan känna sig säkra inför framtiden.

Sverige är beroende av internationellt resande

Sveriges besöksnäring kommer inte att ha återhämtat sig förrän det internationella resandet är tillbaka på 2019 års nivåer. Detta kommer inte att ske förrän tidigast 2024, troligen senare. Vi har minst två hela år framför oss som kommer att vara kämpiga. Lönsamheten de kommande två åren kommer att vara skral. Fler företag kommer att gå i konkurs bl.a. för att pengarna inte räcker till att betala tillbaka de lån som behövdes för att klara den värsta krisen under pandemin.

Medarbetare söker sig till branscher som går bra

I alla kriser omfördelas kapital och förmögenheter. Inom branscher slås de svaga företagen ut och tas över av de starkare företagen. Vissa branscher växer så det knakar, medan andra nästan går under. Detta gäller även den här krisen, där t.ex. e-handel växt medan besöksnäring går på knäna. Omfördelningen kommer att fortsätta de kommande åren genom att fler investerar i branscher som går bra och färre investerar i branscher som går dåligt. Omfördelning sker också av arbetskraften som besöksnäringen redan fått känna av. Fler personer vill arbeta i branscher och företag som går bra, för de betalar lite högre löner och har bättre arbetsvillkor. Färre personer vill arbeta i branscher och företag som går dåligt för där är lönerna lägre och arbetsvillkoren sämre. Det finns ingenting som är positivt att tillhöra en bransch som går dåligt. Det är precis här besöksnäringen befinner sig. Alla återinförda restriktioner i många länder gör inte läget bättre.

Positiva eller negativa utsikter?

Besöksnäringen är en spretig bransch, vilket gör det svårt att generalisera. Fjällvärlden ser ut att få en rekordsäsong som bygger på att svensken har svårt att ta sig utomlands för vintersemester. Hotellen i storstadsområdena kommer att känna av de nya restriktionerna som mest slår mot affärsresande och möten. Det finns skäl att vara både optimistisk och pessimistisk inför 2022.

Fortsatt återhämtning

Alla (utom media som fortsätter att skrämmas) borde vid det här laget har förstått att viruset är ett säsongsvirus. Sommaren 2020 var helt ok och sommaren 2021 var all-time high för hotell på sommardestinationer. Sommaren 2022 kommer att se nya försäljningsrekord. Under början av hösten kommer vi att tro att pandemin är över, men när vintern är i antågande kommer viruset i en ny säsongsvariant – precis som den vanliga influensan. Förhoppningsvis är det mildare varianter som inte medför nya restriktioner i någon större omfattning. Om ett par år är vi vana vid att det finns virus och influensa på vinterhalvåret.

Återhämtningen och framtiden kommer att präglas av större skillnader mellan toppar och bottnar i företagens intäkter. Det kommer att svänga mer, vilket leder till att det blir svårare att planera verksamheten. Därför behövs nya spelregler för medarbetarna, nya affärsmodeller samt nya hjälpmedel och verktyg för att driva verksamheten lönsamt.

Högre risknivå

Viruset är inte längre den största risken eller hindret för att besöksnäringen ska kunna återhämta sig. Problemet är politikernas rädsla över att någon ska dö under deras mandatperiod. Därför vill politiker visa handlingskraft genom att införa mer eller mindre verkningslösa restriktioner. Besluten om restriktioner kommer dock utan förvarning och är därför helt oberäkneliga. Ingen hänsyn tas till vare sig människor, företag, organisationer eller ens länder. Alltfler politiker har dock börjat förstå att vi måste lära oss att leva med viruset, vilket talar för en gradvis öppning och slopandet av restriktioner.

Detta gäller dock ännu inte Kina, som tillämpar en noll-covid-strategi, dvs. så snart ett fall hittas stängs stadsdelar, städer och regioner ner. Om den här strategin fortsätter under 2022 lär Kina vara stängt för både in- och utresande under året. Större nedstängningar kan få stora ekonomiska konsekvenser för hela världen där halvledarbristen bara är en föraning om vad som kan hända.

En annan betydande risk för besöksnäringen är hela världens transportsystem. Om flyget inte orkar återhämta sig till den kapacitet som fanns före pandemin kommer detta att drabba besöksnäringen hårdare än viruset. Utan flygkapacitet bromas återhämtningen och den kommer att ta ytterligare några år. Vissa företag kan leva gott på inhemsk turism, medan andra kommer att få kämpa i flera år till.

Omvärldsbevakning som nyårslöfte

Jag har bloggat många gånger om hur viktigt det är att ha en kontinuerlig omvärldsbevakning för att kunna göra en riskbedömning och vidta rätt åtgärder för att klara framtida kriser. Det är än viktigare i ett skede när besöksnäringen ska återhämta sig. Det är ett utmärkt nyårslöfte att avsätta tid för omvärldsanalys under nästa år.

Gott Nytt År 2022!

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...

Nyheter