Annons

Vi behöver ingen utbildning

zoom Staty över känd hotelldirektör Anders Johansson
Staty över känd hotelldirektör Anders Johansson
Hotelldirektören har en övertro på sin egen kunskap och drabbas lätt av Dunning-Kruger-effekten.
Annons

Ända sedan jag började i branschen 1985 har jag varit förundrad över branschens mycket ljumma inställning till utbildning. För mig är det livsviktigt att lära nya saker för att bli bättre och för att kunna hänga med i utvecklingen. Förändringarna i omvärlden sker i en allt snabbare takt och om inte jag förändras i samma takt blir jag mindre och mindre relevant för varje dag som går. Lösningen är utbildning i form av att läsa böcker, gå kurser, se på utbildningsfilmer, läsa nyhetsbrev, delta i seminarier och branscharrangemang, m.m.

Kan det vara så att en hel bransch lider av Dunning-Kruger-effekten som säger att dumma människor är för dumma för att veta att de är dumma. De blir inte osäkra i svåra situationer utan är självsäkra på sin kompetens eftersom de inte vet vad de inte vet. Eftersom få människor tror att de är dumma eller t.ex. tycker att de är dåliga bilförare, är en annan aspekt av Dunning-Kruger-effekten att personer tror att bara för att de är bra på en sak också är lika bra på i princip allt annat. Ni har säkert träffat personer som tror att de är experter på allt. De är också övertygade om att medarbetarna också kan allt och inte heller behöver någon ytterligare utbildning.

Kanske var det så en gång i tiden att hotelldirektören som gått den långa vägen hade alla svar på hur man skulle driva ett hotell. Hen kunde allt om hur man driver hotell och det behövdes ingen mer kunskap. Handen på hjärtat hur mycket annorlunda är det att driva hotell idag jämfört med för 50 år sedan. Kanske inte så stor skillnad på själva driften. Bemöta gästen trevligt, checka-in, servera frukost, checka-ut och städa. Däremot har de flesta hotelldirektörer inte hängt med i omvärldens utveckling. På bara de senaste 20 åren har följande områden totalt förändrats: Marknadsföring, försäljning, digitalisering, sociala medier, gästrecensioner, revenue management, distribution, bokningskanaler, datadrivet beslutsfattande, systemlösningar för både gästen och hotellets drift för att ta några exempel. Dessutom har hotellen fått helt nya generationer av gäster som beter sig på ett annat sätt än för 20 år sedan. Många hotelldirektörer vet inte hur dessa nya områden fungerar och har därför svårt att leda medarbetare som är specialister på dessa områden och nödvändiga att ha i sitt team för att i bästa fall behålla hotellets lönsamhet.

Effekten kommer att bli än värre i en avmattning av ekonomin. Färska prognoser från USA visar att utbudet växer i snabbare takt än efterfrågan. Det betyder i klartext att alla nya områden där hotelldirektören saknar kunskap blir ännu viktigare de närmaste åren. Det krävs en ansträngning för att hänga med.

Om Dunning-Kruger-effekten gäller i hotellbranschen är många hotelldirektörer för dumma för att fatta att de behöver i vart fall så mycket utbildning att de kan föra en diskussion med sina närmaste medarbetare inom alla nya områden som avgör om hotellet blir framgångsrikt eller inte.

Visitaakademin har fler än 50 branschanpassade kurser. Hela idén är att säkerställa att branschen utvecklas. Här är en länk till alla kurser. Alla företag i branschen borde i vart fall skicka en medarbetare på en kurs per år. Då skulle i vart fall ca 7000 personer utbildas varje år (ca 3,5 % av antal sysselsatta i branschen)

Det är inte heller någon hemlighet att jag är en av arrangörerna av Hotel Market Seminars. Den 8 januari är det sjunde gången vi arrangerar en heldag kring hur hotellen skaffar sina intäkter. Detta är ett perfekt tillfälle för hotelldirektörer och alla andra som arbetar med hotellets intäkter att få en uppdatering om vad som händer i omvärlden. Dagen har ett fullspäckat program med värdefull kunskap från hela världen.

Du som läser det här blogginlägget får här en länk direkt till en rabatt på tio procent.

Vem du än är och hur bra du än tycker att du är så behöver du hänga med i utvecklingen och då är både Visitaakademin och Hotel Market Seminars rätt forum.

 

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor