Annons

”Om 5 år jobbar jag som destinationsutvecklare någonstans i Sverige”

zoom
I förra veckan hade Kiruna besök av studenterna från YrkesAkademins Affärsutveckling Besöksnäring Kalix/Kiruna. Jag har haft ett öga på utbildningen sen jag hörde att den var på gång att starta. Därför var jag väldigt förväntansfull över att få chansen att möta upp klassen under en eftermiddag.
Annons

Av samma anledning kändes det väldigt trist att planerna sen sprack, men så kan det gå när en har småbarn. En som däremot lyckades besöka gänget var studenten och Kirunabon Julia Bromihn som just nu läser den sista terminen på samma utbildning men från Örnsköldsvik. Så för att ni (och jag) ändå ska få lite insyn i utbildningen valde jag att möta upp med henne under en lunch för att ställa lite frågor.

Hej Julia! Vad kul att du kunde ses. Vill du berätta lite om utbildningen, hur har de här två åren varit och vart befinner ni er nu i processen?
Absolut, jag är i sluttampen av en tvåårig utbildning. Affärsutvecklare med inriktning mot besöksnäringen. Den är på distans med fysiska träffar. Vi har läst flera olika kurser, som marknadsföring, projektledning, produktutveckling och självklart affärsutveckling. Just nu läser vi yield management och prissättning. Det sista vi kommer göra i skolan är examensarbete som vi börjar lite smått med nästa vecka. Efter det, i december då tar jag och min klass examen!

Hur var dina förväntningar innan utbildningen började?
– Mitt intresse för besöksnäringen och destinationsutveckling började rätt tidigt eftersom branschen funnits i familjen sedan jag var liten. Mina föräldrarna driver en camping och under gymnasiet studerade jag Natur- och äventyrsturism på Ryssbygymnasiet. Sedan 2015 har jag dessutom jobbat på Icehotel på värdavdelningen vilket gett mig en lärorik och bra insyn i näringen som så. Men i båda de rollerna har det handlat om arbetet när gästen väl är på plats. Nu var jag nyfiken på arbetet som görs innan gästen anländer och såg utbildningen som en bra möjlighet för det, förklarar Julia.

Blev det som du tänkte?
– En av de största insikterna är väl att jag förstått att arbetet innan gästen kommer innehåller betydligt fler steg än vad jag först trodde. Jag tänkte väl lite naivt att det bara var att skicka ut ett gulligt Instagram-inlägg och så var det klart. Men marknadsföring handlar ju om SÅ mycket mer och är betydligt mer komplext. En annan insikt är att jag under varje kurs vi läst har känt “Nämen, det är ju det här jag vill jobba med!”, svarar Julia glatt.

Vad har ni fått göra?
– De här två åren har gått så himla fort! Och nu när jag ska försöka tänka tillbaka är det nästan svårt. Men vi har bland annat tagit fram olika case till befintliga företag men också haft två perioder med LIA, Lärande i arbetet, där vi är ute i 10 veckor hos ett företag och får testa vår nya teorikunskap i praktiken. Jag var under de första 10 veckorna hos Kiruna Lappland där jag fick ta fram en prototyp på en ny produkt. Och den andra perioden var jag på Rix FMs eventavdelning där jag fick vara med att planera inför “Rix FM Festival – Hemma hos”.

Vad kommer du att ta med dig?
– Mycket. Men det starkaste och tydligaste har varit det breda nätverket och hur engagerade lärarna är. Eller egentligen allas engagemang! Vi är 25 elever som är utspridda över hela landet och sammanhållningen har varit toppen trots att vi i princip bara setts via Zoom. Väldigt tacksamt att vi kunnat ha ett så fint samarbete och bolla åsikter och vända och vrida. Men också hur vi i framtiden kommer vara utspridda förmodligen över hela landet och runt om i branschen. Jag tror väldigt mycket på vikten av samarbete, vi jobbar alla mot samma mål och kommer förmodligen att springa på varandra. Kontakterna är väldigt viktigt! Och det är alltid kul att kunna bolla ett uppdrag vidare om en själv inte kan ta det.

Och om du fick önska, vilken roll kliver du in i nu som nyexaminerad?
– Oj! Jag ser mig själv som en rätt spontan person och nu i början önskar jag bara att få prova mig fram. Rollen i sig lockar egentligen mer än en specifik destination eller plats, så vi får se vart jag hamnar. Men kan såklart ändå se lite olika vägar att gå. En är att jag skulle vilja hjälpa till att hitta någon form av helhetsstruktur för branschen. Upplever att branschen är rätt ostrukturerad och att alla jobbar lite med sitt på varsitt håll på det sätt som passar just dem och sin verksamhet. En annan är att jobba med kongresser i Kiruna. Allt finns ju här! Det är en otroligt spännande plats. Men det lockar också att få jobba med hela Sverige i sig som en destination.

Har du känt en oro kring valet av utbildningen under corona?
– Nej, om möjligt så har jag känt mig ännu mer trygg i mitt beslut och att det var rätt val. Kanske första gången i mitt liv som jag känt mig 100% säker. Nu när restriktionerna lättats och samhället börjar öppnas upp på nytt kommer vår kompetens att vara värdefull. De i branschen som står kvar nu kommer förmodligen vilja växla upp – och då står vi redo för att kunna hjälpa till med affärsutveckling, paketering, marknadsföring och digitala strategier, svarar Julia bestämt.

Och slutligen, den klassiska frågan: Vad gör du om 5 år?
– Om 5 år jobbar jag som destinationsutvecklare någonstans i Sverige. Men hur vägen dit ser ut kan jag inte svara på. Jag kan tänka mig att på sikt att starta eget, men jag vill först testa mig fram genom att vara anställd för att få mer erfarenhet. Har lärt mig att inte planera så mycket i förväg. Jag skulle ha jobbat en säsong på Icehotel men det blev sex år och en partner, haha.

Tack Julia! Och varmt lycka till dig och klassen.
– Tack!

Ja hörrni, som Julia själv var inne på, i en tid nu efter corona så tror jag att de här studenterna och deras kunskap är värdefull. Fundera på om du kan ta del av, och uppmuntra, deras driv, nyfikenhet, intresse och glöd! Julia berättade att några i klassen redan har startat eget inom affärsutveckling och att fler som går i liknande tankar. Så se till att fånga upp någon av dem när du har chansen!

Om Affärsutveckling Besöksnäring
Utbildningen utgår från fem olika platser i Sverige, kursplanen är samma för alla utbildningar men fokus blir utifrån aktuell orts besöksnäring och utvecklingspotential – Falun, Visby, Åre, Örnsköldsvik och Kalix/Kiruna. Eleverna i klassen är dock hemmahörande i hela landet (och världen) eftersom den ges delvis på distans. Utbildningen är två år och under den tiden sker 8 träffar som främst sker i närområdet av respektive kursort. Via YrkesAkademin kan de studerande få monetärt stöd för praktik i Europa, via Erasmus+. Här kan du läsa mer

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.