Vi fick inledningsvis lyssna till Louise och Ann-Helenes arbetsprocess med projektet. De berättade bland annat om den oväntade vändning projektet fick ta i starten, då hotellet de planerade att utveckla till en starkare reseanledning plötsligt blev ett flyktingboende för nya invånare, och de fick helt tänka om. De berättade också om dialogarbetet de hade tillsammans med Geektown kommunikationsbyrå för att hitta Överkalix identitet där de bland annat använde en form av Mina Vänner bok som du kunde fylla i Överkalix egenskaper som om att det vore en person. Kul sätt att få in tankar! Genom det dialogarbetet kom de fram till Överkalix styrkor. Väldigt intressant att ta del av eftersom jag jobbar med ett liknande projekt nu här i Kiruna. Är du också nyfiken på att veta mer om Besökslandets arbete hittar du mer information både på projektets hemsida samt Geektowns hemsida.
Efter att vi lyssnat till Louise och Ann-Helene var det en hel del andra talare som tog plats på scen och här har jag samlat mina favoritögonblick:
- Moderator Helena från Piteå Science Park lyfte att innovation ofta ses som något väldigt stort och svårt. Men att det faktiskt lika gärna kan vara ett nytt lager på ett grundkoncept. Det behöver helt enkelt inte vara något unikt som aldrig någonsin tidigare har funnits, som många tror. Bra att påminnas om!
- Jytte från Haparanda pratade om utmaningen med bilden av Haparanda. Att när staden lyfts i media väljs ofta bilder på den tomma parkeringen vid IKEA – aldrig bilder på de miljontals besökare som faktiskt passerar. Tyckte det var väldigt intressant att lyssna till och gav en insikt i hur svårt det är att välja vilken bild som sprids av en plats.
- Helena från Placebrander pratade om hur platsmarknadsföring gått från att tidigare varit en catchig slogan på kommunskylten till att låta platsens attraktionsplats få mer fokus.
Helena tryckte också på vikten av att ta vara på eldsjälarna vid en plats – att det är dem som är de bästa platsmarknadsförarna. Hon förklarade att de har sett det i utvecklingen av deras platsmarknadsföringstävling Placebrander of the year nu när allmänheten styr priset. Eldsjälarna har sprungit om de stora namnen och vinner.
En av dem som vunnit är Simon Jaktlund, som även han var en av talarna i Överkalix, och hans tid på scen var så bra att det förtjänar ett eget inlägg.
Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.