Annons

Swedish Lapland Summit

zoom
Jag tycker det är lite extra spännande att följa Swedish Laplands arbete just nu, det poppar upp väldigt mycket kul och många digitala satsningar.
Annons

Till exempel deras satsning på AI för att lyfta destinationen som vi redan nämnt. Och imorgon är det premiär för Swedish Lapland Summit. Ett tvådagars digitalt mingel för bland annat exportsatsande lokala besöksnäringsföretag och internationella resesäljare. Ungefär 600 säljmöten är inbokade mellan ungefär 70 resesäljare och 60 lokala besöksnäringsföretag från 16 olika länder. Häftigt ändå?

Så här skriver de själva i sitt pressmeddelande:
“– Det är otroligt viktigt att vi kan ge våra företag den här möjligheten, speciellt som en nystart efter pandemin. Vi vet redan att regionen är en väldigt attraktiv destination, och det är roligt att få det bekräftat genom så många anmälda, säger Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager, Swedish Lapland Visitors Board. 

Att en regional destination har kapacitet att anordna den här typen av gemensamma affärsmöten är mycket ovanligt. Oftast sker det i samband med stora traditionella fysiska mässor eller med ett helt land i ryggen.

David Wellborg, affärsutvecklare på Piteå kommun är en av arrangemangets projektledare. Han menar att regionens exportsatsande innovativa entreprenörer, ett starkt gemensamt destinationsvarumärke tillsammans med den lokala och regionala kompetensen i kommuner och destinationsorganisationer skapar förutsättningarna.”

Heja heja!

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.