Annons

Trendrapport 2020

Årets trendrapport från Placebrander har anlänt.
Annons

Lustfylld läsning om platsinnovation
I veckan fick jag hem senaste Trendrapporten från Placebrander som jag hade beställt. Jag har köpt den här rapporten i flera år nu för att slänga ett öga på. Tror faktiskt jag har varje exemplar? Och jag måste nog säga att årets version var nog den snyggaste hittills. Blev glad av de poppiga färgerna.

Innehållet då?
Jo, det var också bra. Även om en del är sånt som jag redan har koll på så är det alltid bra att bli påmind och få sina ”känningar” bekräftade av fakta. Rapporten är även uppbyggd på så sätt att en trend förklaras, sen lyfts ett exempel och slutligen får du tips på hur du kan tänka och vad trenden kan innebära för dig. Tacksam läsning när du har en stund över.

Vad som fångade mig mest?
Hm… jamen jag gillade den relativt enkla bilden som lyfte attityder 2020 kontra förut. Kul att se hur mycket som har hänt på relativt kort tid. Till exempel våra attityder kring sociala medier där vi förut postade exakt allt vi gjorde men nu är attityden istället att pausa.

Sen hajjade jag till lite av informationen kring hur lång tid det tar för en genomsnittlig boendebokning. Tydligen spenderar vi 36 dagar och besöker 46 olika sidor innan vi klickar igenom bokningen?? Herregud vad veliga vi är!

Framförallt så blev jag väldigt nyfiken på ett av de exempel som de nämnde, ett resmål som heter Arctic Blue Resort som öppnar 2022. Där får du tydligen betala för din vistelse baserat på hur klimatsmart du är. Så fiffigt? Jag skulle till exempel garanterat få betala mer än vad Greta Thunberg skulle få göra. Men om jag planterar ett träd i den intilliggande skogen så kanske jag närmar mig. Det sättet att ta betalt på känns väldigt rätt i tiden och som en verkligen win-win! Speciellt om vi jämför det med hur vi tidigare gav (ger?) rabatt till influencers med många följare på Instagram i hopp om spridning. Även om det fortfarande handlar om marknadsföring så leder det faktiskt till en lite bättre värld och inte bara ett snyggare flöde.

Vill du också läsa rapporten?
Då kan du beställa den här.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor