Annons

Bilden av den kreativa personen…

Bilden av den kreativa personen har alltid vart omgärdat av viss mystik eller en sorts hemlighetsmakeri.  De som är i hög grad lagda åt det skapande framställs ofta som "själar" som tänker på ett annat sätt, de är inne i sitt eget rum och arbete. Ett visst mått av kult och hemlighetsmakeri byggs ofta upp kring de här "själarna", ibland med rätta, att vara en kreativ person är ofta likställt med att man tänker annorlunda och vågar sig på saker som inte alla vågar sig på.
Annons

Bilden av den kreativa personen har alltid vart omgärdat av viss mystik eller en sorts hemlighetsmakeri.  De som är i hög grad lagda åt det skapande framställs ofta som ”själar” som tänker på ett annat sätt, de är inne i sitt eget rum och arbete. Ett visst mått av kult och hemlighetsmakeri byggs ofta upp kring de här ”själarna”, ibland med rätta, att vara en kreativ person är ofta likställt med att man tänker annorlunda och vågar sig på saker som inte alla vågar sig på. Men alla har det här i sig i olika mängd, kulten och mystiken är ibland också obefogad. Människan är kreativ i grunden, det har den alltid vart tvungen att vara, så ”upphöjningen” är ibland fel och lite underkastande, alla har en stor skaparkraft inom sig.

Kreativitet när det kommer till mat är obegränsat och fascinerar givetvis matintresserade och matlagare framförallt. Snabbheten, det explosiva i skapandet av mat där det går fort från tanke till genomförande gör att även många som inte är fullfjädrade yrkesmän kan ta till sig och även delta i det kreativa som det innebär att skapa rätter av mat.
Så också den som inte skulle beteckna sig själv som en stor matlagare eller speciellt överdrivet matintresserad går nog igång på kraften med matlagning. Alla kan svänga ihop en snabb middag, sallad eller nattmacka på några minuter och känna att kreationen är sin egen direkt. Det här lockar att laga och hitta nya vägar med maten och med det produktiva.

Och det finns ett hav skölja ur: mat, råvaror, metoder, kulturer och rätter är ett ändlöst instrument för den som vill skapa. Även långt utanför restaurangbranschen har tanken på nyskapande utformning och just kreativitet inom matlagning alltid vart en form av intelligens som intresserat och kittlat. Vad kommer inspirationen ifrån, och alla uppslag? Hur kommer det sig att det hela tiden kommer nya rätter, kombinationer och idéer? Det är som med (även om jämförelsen är pompös och inte alls rättvisande) musik eller konst, det bara kommer nytt hela tiden.

Som arbetande yrkesman med matlagande och menyskrivande lever man i det här varje dag. Jobbar du i en ständigt pågående kreativ process och alltid är inne i det så hittar du till slut din metod att vara nyskapande och ta dig framåt. För mycket av detta handlar om just det, att ta sig framåt och kanske om man är inne i ett flyt: vara nyskapande. Att vara kreativ behöver dock inte vara likställt med att vara nyskapande, du kan vara lika produktiv inom det klassiska och gängse. Och du kan trampa gammal beprövad mark även för dig själv men kreera med det som du tidigare har skapat.

Man kan öva upp eller utveckla sin kreativitet, det finns en massa metoder, en metod är att tillämpa den ”totala kreativiteten”.

Den totala kreativiteten
Av alla metoder att skapa, vara kreativ och nyskapande så finns det en metod som kan ge en annan bild av skapande och kreerande, övning eller arbete på det här sättet kan utveckla och slipa till din kreativitet. Låt oss kalla det ”total kreativitet” eller väldigt kortfattat, det positiva ovetandet och den positiva okunskapen. Är man modig, vill dra det ett extra steg och känner att man har möjlighet och kan, ja då ger man sig ut i den totala kreativiteten. På andra sidan processen, när man gett sig åt det ”totala” väntar förhoppningsvis ett uppdaterat tänkande.

Den totala kreativiteten är den som kommer av ovetande, ett positivt ovetande.
Att inte kunna, känna till eller vara uppdaterad om metoder och tekniker är många gånger (nästan jämt skulle man kunna påstå) en enorm fördel när du ska vara kreativ, detta är en del av den totala kreativiteten.

Säg att du vill laga en förrätt som ska vara en soppa, du vill ta dig vidare med konceptet ”soppa”. I processen med att skapa den här nya sopprätten så ger du dig i kast med att laga Japanskt som du aldrig lagat tidigare. Du kokar och gör som du läser dig till en Ramen som du inte har en aning om hur du ska få till rätt. Buljongen görs på ett speciellt sätt, tillbehören spelar en roll som du inte kan, allt med en Ramen är nytt och du kan inte. Nu blir du tvungen att kreera utifrån en Ramen som du aldrig gjort, det ska bli en toppklass-Ramen och den ska funka i din matlagning. Det är total kreativitet på ett sätt, du gör saker du inte behärskar, ofta. 

Din okunnighet gör att du kastar dig in i tankebanor och korridorer som du aldrig skulle ha varit i om du hade haft stor kunskap och vana om det du pysslar med. Du hade begränsat dig då, sagt nej vid många hinder Många detaljer hade inte vart ”möjliga” om du inte vart på okänt vatten. Var inte rädd för din okunskap, du ska ta till vara på ditt ovetande och skapa storverk av den. Det här är ju givetvis en självklarhet om man ser på det på ett sätt: att hela tiden utvecklas som hantverkare ger dig fler möjligheter och alternativ men du ska hela tiden göra saker du inte är bra på och utmana dig väldigt ofta som rutin. Laga mat du inte känner till ofta och skapa utifrån den maten snabbt inpå din lärdom om det nya.

Nästa exempel på total kreativitet är att du blir kastad in i en skaparprocess med för dig innan tillfället totalt okända råvaror och kombinationer. Du blir bara tilldelad ett bord med råvaror och ska skapa av detta som finns på bordet, man kan se det som en Workshop eller en form av hjärngympa. Upp med sporadiskt utvalda råvaror och bara skapa vilt och galet. Det här kan man göra i snabba moment, tillsammans för att ”öva upp” sin totala kreativitet och tvinga sig själv till onormalt snabba lösningar och skeenden. Efter mycket övning och många tillfällen av snabba beslut, en form av kaos och konstiga resultat kan du börja hitta en linje i din totala kreativitet. Men det är farligt att stanna på linjen, den totala kreativiteten tillåter ingen att vandra på någon utritad linje, du kommer bara trilla av den linjen efter ett tag med tråkiga rätter och klyschiga kombinationer, det vill ingen. Öva i kaos, snabba onormala lösningar, modet övas upp.

 

Den sista infallsvinkeln är att laga och använda råvaror som är mindre bra. Kan man finna vinklar och vrår som gör att du tar dig in på nya spår när du står med en ganska dålig tomat som dessutom inte är mogen och av högst alldaglig sort? Eller en frusen påse med amerikansk grönsaksblandning?

Kanske en fryst fiskbit av typen fyrkant fryst i block och tvinga dig själv att få ut någonting av den fiskbiten? Kanske att göra en perfekt välsmakande förrätt av en burk vit sparris, pressad kokt skinka och margarin? Det blir lite ”här är ditt kylskåp” över det om du inte tar allvarligt och går in för övningen. Men går du in för det så snackar vi dödligt allvar och en otrolig utmaning som utvecklar ditt sinne för smak och träffsäkerhet. Vart hamnar man? Väldigt intressant är det och väldigt lärorikt är det att jobba och tänka i dom här banorna också. Att stå med perfekta råvaror hel tiden gör dig oskärpt, seg, ouppmärksam och tråkig. Inget fel i att vara tråkig men vill du ta dig framåt så måste du välja spår som är svåra, intressanta OCH roliga.

Håll det vid liv
Allt det här kan ses som en larvig lek, klichéer eller bara ett sätt att rädda din kreativitet eller skaparförmåga när det kört fast. Men så är det inte, du kan aldrig rädda något med det här, du kan bara ta dig vidare och utveckla din ”normala” nivå. Har du kört fast så måste du finna lusten igen, komma tillbaka till din melodi och takt för att vara inne i det igen. Den totala kreativiteten kan bara utnyttjas och komma till användning när du är i balans med dina vanliga metoder. 

Det du måste skaffa dig eller helst vara begåvad med är god smak och tycke för saker som är schyssta. Jobbar man med den totala kreativiteten baserad på sitt positiva ovetande så kommer det fram MYCKET idéer, tänk dig för, lär dig att slänga bort saker men lär dig också att jobba vidare med ”rätt” saker.

Här är en sexpunkters manual till den totala kreativiteten och det positiva ovetandet. Jag har haft den här nära mig länge och ändrar i manualen hela tiden. Ger bort den nu till den som kan vara intresserad:

1. Disciplin: Kom till skott, kör igång och GÖR. Gå förbi distraherande saker i arbetet gör verkligen det som kommer till dig. Detta är ett problem om man har för mycket tid, man vrider och vänder för mycket, man blir begränsad. Kör på!

2. Mod: Våga satsa på din första tanke och idé, vad det än kan innebära av risk för kritik och misstag m.m.

3. Släpp sargen: Överlämna dig helt till den kreativa kraften i skallen och magen.

4. Galenskap: Våga vara annorlunda, tänk annorlunda våga utmana de vanliga begränsande tankarna och idéerna. Detta kan uppfattas som galet och oplanerat, det är bra och ska var det normala läget hela tiden.

5. Färdighet, skicklighet och teknik på absolut toppnivå krävs mitt i din okunnighet, bara den otroligt skicklige musikern vågar sätta sig vid ett för honom okänt instrument och skriva ny musik på det för att vidga sina vyer, samma sak här. Men lär dig av andra, alla kan olika saker, det gör allt rörligt och levande.

6. Medvetenhet, helhet och en stabil filosofi är ändå grundbulten. Skaparprocessen förändrar ditt medvetande mot ett friare form av fantasi men det bottnar ändå i en medvetenhet och filosofi som finns där någonstans.

Läs det här några gånger och ta dig en ordentlig funderare, hur tänker du när du är kreativ? Är du rädd? Är du försiktig? Är du modig? Är du galen?

Vill man vara kreativt levande så får man leva med sin kreativitet, bara att börja här och nu om du inte är där redan.

 

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Nyheter