Annons

Lyssna inte på trendspanare…

Har den senaste tiden förstått att det är populärt med trendspanare och trendanalytiker som ska sia om hur restaurang och besöksnäringen ska se ut, formas och vara effektiv i framtiden. Har ju skrivit om det här tidigare, men tar upp det igen, det är riktigt förvirrande och vilseledande stora tankar som levereras.
Annons

Har den senaste tiden förstått att det är populärt med trendspanare och trendanalytiker som ska sia om hur restaurang och besöksnäringen ska se ut, formas och vara effektiv i framtiden. Har ju skrivit om det här tidigare, men tar upp det igen, det är riktigt förvirrande och vilseledande stora tankar som levereras.

Vad gör då en trendspanare? Jo han eller hon (det är oftast en man med välsmort munläder) åker för det mesta runt och håller föredrag (Mycket populärt!!!) , skriver nyhetsbrev, skriver böcker, spelar in webbfilmer, delar ut kloka tips och stora funderingar på Twitter och Facebook och så vidare. Hur dom hinner med att känna av trender och strömningar begriper inte en normalintelligent som undertecknad men det finns ju stålmän.

Det blir många sanningar när man sitter och läser och börjar undersöka lite närmare vad som sägs. Herregud, jag tror vi går en förvirrad framtid till mötes!

Som ni redan kanske börjat lista ut så är jag obevekligen totalt emot allt sånt här trams. Det kan varken för ett litet eller ett stort företag vara viktigt ur någon som helst vinkel att veta i förväg vad som kommer vara det som är rätt om ett halvår eller framåt… Har man en egen linje, en organisation med tydlig filosofi, medarbetare som får komma fram och vara med och bygga produkten så bestämmer man sina egna ”trender”. Det är det som är kraften i att skapa mat, värdskap, service, mötesplatser och gästkontakter som ständigt förändras och utvecklas. Man ska absolut INTE lyssna på några trendspanare, absolut aldrig någonsin! Bygga och lita på sina egna idéer är nyckeln, alltid… Det kanske rent av är en trend.

Finns det trender? Klurig fråga, men jag svarar ödmjukt och religiöst övertygat: Nja! Visst finns det trender i ett visst format men jag tycker ändå att pratet och uppfattningen att vi lever i och efter trender är ett för lättvindigt, substanslöst och slött sätt att förklara att allt har ett liv, en kraft, en strömning, en cirkel, en förändring och en process. ”Den enda vägen för den enskilda människan, organisationen eller företaget är spikrakt framåt” säger jag återigen ödmjukt. Att vara i den ständiga förändringen. Detta är ett normalläge för alla, alltid, ingen trend.

Någon rusar nu ut till försvar: ”men vi på vårt företag har haft oerhörd nytta av ta in föreläsare och lyssna människor som ger oss inspiration och energi!”  ”När X var hos oss så fick alla upp ögonen och vi hade en jättekul och inspirerande konferens?” ”Han är en av de bästa talarna och ger alltid en bra bild av ”verkligheten” ”

Jag säger egentligen ingenting om allt detta, fortsätt att boka dessa människor för inspiration, energi och glada tillrop men inte för att berätta för er om framtiden och hur ni borde se på den för dom har ingen som helst aning! Jag säger det igen: Tänk själv! Skapa er egen framtid! Se inte på vad andra gör!

Sitt inte och fundera på vad som kan vara ”rätt” eller ”fel” i framtiden utlistat av en trendspanare, det blir ingen ett dugg klokare av. 

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.