Annons

Hon ska leda Grand Groups nya satsning

zoom Boutiquehotellet The Sparrow Hotel får 88 hotellrum och en fransk bistro – vd blir hotellräven Elin Roquet. Foto: Pressbild
Boutiquehotellet The Sparrow Hotel får 88 hotellrum och en fransk bistro – vd blir hotellräven Elin Roquet. Foto: Pressbild
PÅ NYTT JOBB. Elin Roquet tar med sig flexibilitet i sin nya roll som vd för boutiquehotellet The Sparrow Hotel i Stockholm: ”Jag har arbetat på alla typer av hotell och haft många olika roller”. 
Annons

I februari slår portarna upp för Grand Groups tredje fristående hotellverksamhet. Boutiquehotellet The Sparrow Hotel kommer att rymma 88 hotellrum och en fransk bistro – och vd för satsningen är hotellräven Elin Roquet.

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tack, det känns helt fantastiskt, det här kommer att bli ett färgstarkt och lekfullt hotell, och så är jag som person.

 Vad lockade dig med jobbet?

– Jag har jobbat inom Scandic under sju år och trivdes bra, så jag ville inte gå vidare förrän rätt arbetsgivare och rätt hotell dök upp. Och nu känner jag att det kommer att bli så utvecklande för mig att vara med och bygga något från grunden.

 Vad ska bli roligast?

– Att ta emot den första gästen och se om vi lyckas förmedla det vi vill.

Du har en gedigen hotellerfarenhet, både inom Scandic, Radisson ochGrand Hôtel. Vad tar du med dig till The Sparrow?

– Jag har arbetat på alla typer av hotell och haft många olika roller – den flexibiliteten tar jag med mig till min nya roll som vd.

Hur kommer det att skilja sig att vara ansvarig för The Sparrow, jämfört med Scandic?

– Jag kommer att vara samma ledare här som på Scandic. Och jag hoppas att mina medarbetare beskriver mig som prestigelös och kul att jobba med.

Vilken blir din viktigaste uppgift som vd?

– Att jag kan förmedla en tydlig vision till hela teamet. Alla ska veta vart vi är på väg och vad vi står för. Så att de kan föra känslan vidare till gästerna.

Som vd är du ansvarig för att driva verksamheten framåt, vad vill du göra?

– För att etablera ett nytt hotell på Stockholms hotellmarknad gäller det att hitta en nisch. Och jag vill skapa ett boutiquehotell med en känsla av Paris. Gästerna ska känna som att de landat i ett nytt land, där det finns en franskdoftande bistro och på rummet väntar fantastiska sängar med ljuvliga lakan.

Hur kommer The Sparrow skilja sig från Grand Groups övriga hotell?

– Lydmar har en tydlig identitet med konst och musik och Grand Hôtel är ett lyxhotell. Vi kommer, lite förenklat, att vara ett färgglatt och franskdoftande boutiquehotell.

Vad är den största utmaningen med att driva hotell i dag?

– Eftersom det finns så många fantastiska hotell så är konkurrensen stor. Och utmaningen är att inte titta på vad andra gör, utan att helt fokusera på gästen.

Slutligen, vad är det som driver dig som ledare?

– Det är att jag vill utvecklas som hotelldirektör och att jag tycker att det är så himla kul att jobba med det här, varje dag.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...