Annons

De har vuxit från liten sjöbod till prisad sommarkrog

zoom Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog ligger några mil från Örebro vid Hjälmarens strand.
Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog ligger några mil från Örebro vid Hjälmarens strand.
NYHETER. Det hela började med en enkel sjöbod som blev en sommarkrog med ynka sju sittplatser. Idag har Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog expanderat rejält och vill bli Sveriges bästa värdshus.
Annons

Några mil från Örebro vid Hjälmarens strand låg en oansenlig sjöbod. Men år 2000 gjordes den om till en sommarrestaurang med sju små sittplatser. Idag är det en destination i sig. Nyligen korades Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog till Årets Matentreprenör i Örebro län.

Från något litet till något stort

Roger Hjälm, verksamhetschef på Katrinelund Gästgiveri & sjökrog tror att lyckade resultat beror mycket på ekonomiska muskler och ett starkt driv.

– Vår fastighetsägare tillika majoritetsägare har storsatsat på oss. Utan honom hade det aldrig kunnat gå så här bra, säger Roger Hjälm.

Hotellet har 19 rum och snart påbörjas en tillbyggnad som ska ge ytterligare nio rum plus ett gym, ett spa och en pool. Sjökrogen kan under en sommardag ta emot 400 gäster. Men Roger Hjälm och hans kollegor har inga planer på att bli en jätteanläggning.

– För det första finns det ingen möjlighet till det. Vi har inte mer mark sen vill vi skapa en genuin plats där varje gäst känner sig hemma, svarar Roger Hjälm.

Varför tror ni att ni blev Årets Matentreprenör i Örebro?

– Vi viker inte en enda tum på kvalitén på råvaror. Vi handlar lokalt och skulle aldrig få för oss att byta ut en råvara bara för att den har ett lägre pris, svarar Roger Hjälm.

Hur ska ni skapa ett internationellt erkänt varumärke?

– Första steget var att öppna flygplatsen så att man kan ta sig direkt till oss. Nu tar det tjugo minuter från Bromma flygplats. Vi har en plan på hur vi ska gå tillväga men jag kan inte avslöja vad det är, svarar Roger Hjälm. 

Att Hjälmaren ligger i anslutning till restaurangen och gästgiveriet tror Ida Lupke, också verksamhetsansvarig, är en potential för besöksnäringen.

– För exempelvis en asiatisk gäst är det här ganska exotiskt, konstaterar Ida Lüpke till svensknaringsliv.se.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...