Hon ska styra Comforts varumärkesresa

Maja Granberg

Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.

KARRIÄR. Maja Granberg har gått från jobbet som global marknadschef på Absolut till en nyinrättad tjänst på Nordic Choice-gruppens budgetkedja Comfort, med 31 hotell i Skandinavien och ett i Litauen. Nu ska hon utveckla och förfina varumärke och koncept. 

Maja Granberg tillträdde sitt nya jobb som Head of Concept & Marketing i januari 2017. Hon delar sin tid mellan Stockholm och Oslo, och rapporterar till Anna Spjuth som är kedjedirektör för Comfort.

Vad inbegriper din nya titel?

− De andra kedjorna har en Marketing Director, men Anna ville få in arbetet med koncept och varumärke i samma tjänst. Det räcker inte med en annons för att marknadsföra ett hotell, utan det handlar mycket om hur man faktiskt upplever hotellet och atmosfären. Så jag tror att det är klokt att ha det i en och samma person.

Vad blir din uppgift?

− Vi är i början av en superspännande resa med Comfort. Kedjan har låg kännedom och en ganska spretig portfölj eftersom vissa hotell är helt nya medan andra är gamla som köpts upp. Det gäller att se över allt som varumärket ska stå för. När du kliver in genom dörren ska du veta vad som gäller. Du ska få mycket för pengarna, det ska vara enkelt att checka in och en skön stämning. Vi vill erbjuda exakt vad våra gäster behöver. Det handlar om att konceptualisera hela varumärket inne på varje enskilt hotell.

Så vad ska Comfort vara för typ av varumärke?

− Tanken är att det ska vara en budgethotellkedja.

Vissa skulle inte våga använda det ordet.

− Det är inget att hymla med. Jag tycker att man ska vara rakryggad och stolt – Comfort ska vara en budgetkedja, men en riktigt cool sådan. I Oslo är Comfort-hotellen väldigt häftiga, men vi har utmaningar i vissa städer. Om du betalar 700 kronor för ett centralt rum kanske du förväntar dig tre stjärnor. Får du då en upplevelse som motsvarar fyra stjärnor har vi överträffat förväntningarna. Så skapar vi äkta lojalitet. 

Vad kan du tillföra med din bakgrund?

− Jag tror att jag bidrar med en blick utifrån. Många inom hotellbranschen är väldigt rutinerade, men ser verksamheten inifrån. Jag har hittills bara upplevt hotell som gäst. Men eftersom jag har rest väldigt mycket och sett med kritiska marknadsföringsögon på de hotell jag bott på, kan jag bidra med nya infallsvinklar och ett nytt tänk. Sen är en viktig del att jag kan bygga strategier som håller på lång sikt och inte byter inriktning så fort det känns lockande. Vi måste våga sätta en kärna som håller från år till år.

Vad skiljer från Absolut i arbetsuppgifter tror du?

− De är relativt snarlika. Den stora skillnaden är att Absoluts globala marknadsteam är 50 personer. Här är vi två i kärnteamet, så jag får ta mycket mer av ett helhetsgrepp. Det var till stor del därför jag sökte jobbet, för att få ägandeskap över hela produkten.

Men det finns också likheter mellan sprit och hotell i det att vi säljer upplevelser och lifestyle. Man vill bygga en känsla. Det hade förmodligen varit längre ifrån Absolut om jag gått över till en mejeriprodukt. Skillnaden med Comfort är att vi kan följa gästen noga under hela kundresan. I spritbranschen är det ofta längre mellan varumärkesbyggande och faktiskt köptillfälle.

Hur ser du på marknadsmixen för Comfort – vilka kanaler är starkast?

− Hotellen själva är den starkaste marknadsföringskanalen. Utöver det är det främst digitala kampanjer på hemsidan, Facebook och Instagram. Inom Choice jobbar man mycket med miljö, mat och hållbarhetsfrågor, så det blir en del positiv PR för Choice som smittar av sig inom gruppen. Däremot skulle Comfort kunna bli bättre på att lyfta det.

Vilka utmaningar ser du för hotellbranschen framöver?

− Jag har fortfarande väldigt färska ögon. Men vad jag kan se är att det poppar upp många dyra lifestyle-hotell nu. Det är jättekul så länge folk har pengar, men jag är lite orolig för vad som händer sen. Sen tror jag generellt att mellansegmentet lider lite grann just nu. Antingen växlar gästerna upp eller ner i pris. Därför ska vi satsa mer på Comfort. 

Fakta

Maja Granberg

Ålder: 35 år.

CV: Global Marketing Manager för Absolut. Global Brand Manager för Oddka från Pernod Ricard. Produktchef på Vin & Sprit, med ansvar för bland annat Blossa och O.P. Andersson.

Utbildning: Civilekonom med marknadsföringsinriktning från Stockholms universitet.

Det här gör jag om fem år: ”Förhoppningsvis känner jag att jag gjorde rätt val som gick till hotellbranschen. Min magkänsla säger mig också att Nordic Choice är en mycket spännande arbetsgivare. Jag brinner för att bygga varumärken, så om jag får fortsätta med det är jag nöjd.”

Oanad talang eller udda intresse intresse: ”Jag paddlar kajak. Sen har jag ett partytrick efter att jag drabbades av trasig trumhinna, och det är att jag kan vissla med örat.” 

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Abba Björn Eva

Björn Ulvaeus: ”För att bli engagerad måste jag känna lust”

EVA MÖTER. ABBA-profilen om hur han tog steget in i besöksnäringen.

Annons
Cykel Skåne

Skåne tar hjälp av Australien – ska bli bättre på naturturism

NYHETER. Ska hjälpa besöksnäringen att skapa nya erbjudanden.
Charlotte Skott

Hon har lyft ett flygande samarbete över nationsgränserna

SOMMARINTERVJU. Charlotte Skott är Scandinavian Mountains ansikte utåt.
Sturehof, Stureplan 11.

Efter het debatt – nu har parterna setts i samtal om Stureplanerna

NYHETER. Krögare och fastighetsägare ska diskutera vidare.
Almedalsveckan 2017

Rekordbra siffror för Almedalsveckan – så här kan den växa

NYHETER. Inspiration Gotlands vd: "Varit fullbokat överallt i Visby".
 
Andreas Stenberg

Han blir ny vd för Årets Kock

NYHETER. Andreas Stenberg: ”Ett drömjobb!” 
Ronneby brunn puff

Smart drag för Ronneby Brunn

NYHETER. SM-mästerskap ska locka folk till hela Blekinge.
Petter

”Krogbranschen är en jäkla bra testpilot för unga”

EVA MÖTER. Artisten och krögaren Petter i samtal med Visitas Eva Östling.
Grönklitt snö

Mer vitt i Grönklitt

NYHETER. Säsongen ska förlängas med toppmodernt snösystem.
Björn Hotell

Ekonomen: ”Det blir en bra hotellsommar”

NYHETER. Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen.
Pontus tekniska

Pontus Frithiof öppnar restaurang på Tekniska museet

NYHETER. Strategin: Går från fine dining till mer publika enheter.
Mingel Almedalen

Är det här Almedalsveckans coolaste mingel?

VIMMEL. Kolla in! De var där Visita bjöd in till sina årliga fest.
karma

Karma expanderar internationellt

NYHETER. Tar klivet ut från den svenska marknaden.
Eva Ledare

Eva Östling: "Kom igen politiker – smörj Sveriges jobbmotor!"

KOLUMN. Nära 40% av företagarna och anställda inom näringen utlandsfödda. 
sturep

Efter massiva protester: Stureplans framtid het fråga i Almedalen

ALMEDALEN. Krögaren PG Nilsson tar debatten med fastighetsägaren ADIA.
STF Hajka

STF uppmanar: Ta en dejt med naturen

ALMEDALEN. "Friluftsliv ses fortfarande som exkluderande."
kungsberget

Rekordår för skidbranschen: Kungsberget i topp

NYHETER. Såldes Skipass för hela 1,46 miljarder kronor. 
Novi

Så ska de här nya hotellägarna lyfta sin Almedalsvecka

ALMEDALEN. Shervin Razani och Bo Fuglsang köpte gamla Tott hotell förra året.
stipendiaterna

De vann Malin Söderströms stipendium

NYHETER. Fyra med chans att få tävla med Kocklandslaget.
almedalen

Almedalsveckan igång – men var tar "de vanliga" turisterna vägen?

ALMEDALEN. Turistchefen tipsar: Campa nära Visby eller sök hotell på andra delar av ön.
HKC

HKC Hotels storsatsar i Göteborg

NYHETER. Investering på över 500 miljoner kronor.
Stockholms skärgård 1

Fler svenskar väljer Sverige på semestern

NYHETER. ”Det ser ut att bli en rekordsommar igen”.
siljhammar2

Ny vd utsedd på Visita – börjar 1 januari

NYHETER. Jonas Siljhammar tar över efter Eva Östling. 
furuviksparken

Furuvik bygger havshotell och interaktiv spöktunnel

NYHETER. Gamla Spökborgen byggs om för 25 miljoner.
Höga Kusten 1

Höga Kusten utvecklas som besöksmål – ska skapa 800 nya jobb

NYHETER. Besöksnäringen viktig motor att nå målet med innan 2025.
Teleborgs slott

Slottet som blir hem åt tv-succén i sommar

NYHETER. Teleborgs slott landade ”Stjärnorna på Slottet”.
Erik Åreng

Norrländsk drinkexpert vann nordisk drinkkamp i Oslo

HALLÅ DÄR. Emil Åreng vill se barvärldens svar på Bocuse d’Or.
Hotel Diplomat

Anrika Hotel Diplomat bygger ut – med saluhall och vinbar

NYHETER. Hotellet på Strandvägen är unikt i Stockholm med utbudet.
Södertuna Slott

De vinner Årets Slottshotell – igen

NYHETER. Kammar hem vinsten för tredje gången.
grönklittsgruppen

Mer än utförs-åk skapade Grönklittgruppens uppåtkurva

NYHETER. Längdåkning och camping ger klirr i kassan.
Stordalen gräsklippare

Stordalen klippte vägen till nya Quality i Linköping

NYHETER. Spektakulär entré när nya Ekoxen invigdes.
Böda

Så bra gick de här campingarna under midsommarhelgen

NYHETER. Bådar väl inför säsongen, enligt SCR.
Geranium

De här är Nordens bästa restauranger

NYHETER. White Guide Nordics lista för 2017.
Charlotte Halzius

Hon är världens bästa bartender

NYHETER. Charlotte Halzius första kvinna att vinna. Vill inspirera andra att tävla.
MICE Malmö

Musrestaurang ska sälja Malmö som mötesstad

NYHETER. Il Topolino får huvudroll i ny kampanj.
Östersund

Efter många turer: Östersunds-krögare får ha öppet längre

NYHETER.  Mathias Madsen välkomnar beskedet: "En riktigt sportseger!".
Sturehof, Stureplan 1

Stureplanskrögare: "Det går att bygga om utan massrivningar"

NYHETER. Stureplan kan bli byggarbetplats i 7 år: PG Nilsson har alternativ plan.
Nedläggningshotad skärgårdstrafik

Skärgårdslinjer nedläggningshotade efter SL:s beslut

NYHETER.  Peter Henricson, Strömma: "Det blir ett offentligt monopol".
Scandic störst i Finland

Efter storaffär: Scandic blir störst på finska marknaden

NYHETER. Frank Fiskers om 43 nya hotell: ”Affären är nummer två efter Rica-köpet".
Wildfire, Kolmården 1

Kolmårdens glädjebesked: Wildfire får grönt ljus av kommunen

NYHETER. Fogelmarck: ”Otroligt roligt, en lättnad. Gästerna efterfrågar Wildfire.”
Visita sågar Snabbspåret

Eva Östling riktar skarp kritik mot för långsamt snabbspår

NYHETER. Visitas vd sätter ner foten: "Hitills är resultatet alldeles för dåligt".
Lao Lopes, Harrys Gävle

Krögare i Gävle jublar åt förlängt serveringstillstånd: "Kvitto att vi skött oss"

NYHETER. Lao Lopes, ägare av Harrys får servera alkohol till klockan 03 året ut.
Svensk turism 2016

Så bra gick svensk turism förra året: Omsatte nära 300 miljarder

NYHETER. Men Visitas Eva Östling tror att Sverige kan satsa "ännu mer". 
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.