Hon ska styra Comforts varumärkesresa

Maja Granberg

Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.

KARRIÄR. Maja Granberg har gått från jobbet som global marknadschef på Absolut till en nyinrättad tjänst på Nordic Choice-gruppens budgetkedja Comfort, med 31 hotell i Skandinavien och ett i Litauen. Nu ska hon utveckla och förfina varumärke och koncept. 

Maja Granberg tillträdde sitt nya jobb som Head of Concept & Marketing i januari 2017. Hon delar sin tid mellan Stockholm och Oslo, och rapporterar till Anna Spjuth som är kedjedirektör för Comfort.

Vad inbegriper din nya titel?

− De andra kedjorna har en Marketing Director, men Anna ville få in arbetet med koncept och varumärke i samma tjänst. Det räcker inte med en annons för att marknadsföra ett hotell, utan det handlar mycket om hur man faktiskt upplever hotellet och atmosfären. Så jag tror att det är klokt att ha det i en och samma person.

Vad blir din uppgift?

− Vi är i början av en superspännande resa med Comfort. Kedjan har låg kännedom och en ganska spretig portfölj eftersom vissa hotell är helt nya medan andra är gamla som köpts upp. Det gäller att se över allt som varumärket ska stå för. När du kliver in genom dörren ska du veta vad som gäller. Du ska få mycket för pengarna, det ska vara enkelt att checka in och en skön stämning. Vi vill erbjuda exakt vad våra gäster behöver. Det handlar om att konceptualisera hela varumärket inne på varje enskilt hotell.

Så vad ska Comfort vara för typ av varumärke?

− Tanken är att det ska vara en budgethotellkedja.

Vissa skulle inte våga använda det ordet.

− Det är inget att hymla med. Jag tycker att man ska vara rakryggad och stolt – Comfort ska vara en budgetkedja, men en riktigt cool sådan. I Oslo är Comfort-hotellen väldigt häftiga, men vi har utmaningar i vissa städer. Om du betalar 700 kronor för ett centralt rum kanske du förväntar dig tre stjärnor. Får du då en upplevelse som motsvarar fyra stjärnor har vi överträffat förväntningarna. Så skapar vi äkta lojalitet. 

Vad kan du tillföra med din bakgrund?

− Jag tror att jag bidrar med en blick utifrån. Många inom hotellbranschen är väldigt rutinerade, men ser verksamheten inifrån. Jag har hittills bara upplevt hotell som gäst. Men eftersom jag har rest väldigt mycket och sett med kritiska marknadsföringsögon på de hotell jag bott på, kan jag bidra med nya infallsvinklar och ett nytt tänk. Sen är en viktig del att jag kan bygga strategier som håller på lång sikt och inte byter inriktning så fort det känns lockande. Vi måste våga sätta en kärna som håller från år till år.

Vad skiljer från Absolut i arbetsuppgifter tror du?

− De är relativt snarlika. Den stora skillnaden är att Absoluts globala marknadsteam är 50 personer. Här är vi två i kärnteamet, så jag får ta mycket mer av ett helhetsgrepp. Det var till stor del därför jag sökte jobbet, för att få ägandeskap över hela produkten.

Men det finns också likheter mellan sprit och hotell i det att vi säljer upplevelser och lifestyle. Man vill bygga en känsla. Det hade förmodligen varit längre ifrån Absolut om jag gått över till en mejeriprodukt. Skillnaden med Comfort är att vi kan följa gästen noga under hela kundresan. I spritbranschen är det ofta längre mellan varumärkesbyggande och faktiskt köptillfälle.

Hur ser du på marknadsmixen för Comfort – vilka kanaler är starkast?

− Hotellen själva är den starkaste marknadsföringskanalen. Utöver det är det främst digitala kampanjer på hemsidan, Facebook och Instagram. Inom Choice jobbar man mycket med miljö, mat och hållbarhetsfrågor, så det blir en del positiv PR för Choice som smittar av sig inom gruppen. Däremot skulle Comfort kunna bli bättre på att lyfta det.

Vilka utmaningar ser du för hotellbranschen framöver?

− Jag har fortfarande väldigt färska ögon. Men vad jag kan se är att det poppar upp många dyra lifestyle-hotell nu. Det är jättekul så länge folk har pengar, men jag är lite orolig för vad som händer sen. Sen tror jag generellt att mellansegmentet lider lite grann just nu. Antingen växlar gästerna upp eller ner i pris. Därför ska vi satsa mer på Comfort. 

Fakta

Maja Granberg

Ålder: 35 år.

CV: Global Marketing Manager för Absolut. Global Brand Manager för Oddka från Pernod Ricard. Produktchef på Vin & Sprit, med ansvar för bland annat Blossa och O.P. Andersson.

Utbildning: Civilekonom med marknadsföringsinriktning från Stockholms universitet.

Det här gör jag om fem år: ”Förhoppningsvis känner jag att jag gjorde rätt val som gick till hotellbranschen. Min magkänsla säger mig också att Nordic Choice är en mycket spännande arbetsgivare. Jag brinner för att bygga varumärken, så om jag får fortsätta med det är jag nöjd.”

Oanad talang eller udda intresse intresse: ”Jag paddlar kajak. Sen har jag ett partytrick efter att jag drabbades av trasig trumhinna, och det är att jag kan vissla med örat.” 

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
tennstopet

Meny och priser från förr lockade hundratals till anrik krog

NYHETER. Rusning efter bord när Tennstopet firar 150 år med sina gäster.

Annons
Stöten i Sälen

Storsatsning i Stöten förlänger säsongen

NYHETER. Ett nytt snösystem för 35 miljoner ger fler öppna backar till jul.
laddstolpar

McDonald's nya plusmeny? Lockar med laddad elbil på köpet

NYHETER. Laddstolpar har blivit ett sätt att locka kunder.
Pite havsbad

Pite Havsbad slår rekord – vill öppna fler hotell

NYHETER. 146 500 gästnätter – bara under juli i år.
Stars and Stripes 1

Stars and Stripes vill ha 20 restauranger inom 5 år

NYHETER. Steakhousekedjan vill etablera sig i Stcokholm via förorterna.
Scandinavian Expo 1

Arlandas nya mässområde kan stoltsera med 900 rum

NYHETER. Bygger en internationell mötesplats – Nordic Choice intresserade som operatör.
Lalandia 1

Jättebad i Motala kan ge hotellboom

NYHETER. Destinationschefen: ”Lalandia är  precis vad vi behöver”.
Falkenberg Strandbad 1

Här är hotellet som tar hem spavärldens Oscar

NYHETER. Senaste spatrenden: "Fler satsar på det sociala".
Stureplan

Stockholmarna emot rivning vid Stureplan

NYHETER. Sifo: "Flertalet säger nej till rivning och lång byggtid."
Clarion Riverside 1

Nordic Choice bygger hotell för 400 miljoner i Sundsvall

NYHETER. Stordalens tredje hotell i staden ger liv åt bortglömd stadsdel. 
Jesper Hyseus

Han ska utveckla konferenser vid Mälarens strand

KARRIÄR. Jesper Hyseus blir ny vice-vd för Hackholmssunds konferens.
Skellefteå Airport1

Skellefteå Airport topp tre i Europa

NYHETER. I täten bland regionala flygplatser efter våldsam trafikökning.
Hemavan

Investeringar om 100 miljoner ska stärka Hemavan Tärnabys turism

NYHETER. Skidorten kraftsamlar för att förlänga vintersäsongen.
fazer aurora

Fazer mättar militärövning med 19 000 personer

NYHETER. Hela 150 000 portioner per dygn när deltagare från 9 länder deltar.
Edin Dzemat, Kockarnas Kamp 2016

Edin Dzemats tips till deltagarna i Kockarnas Kamp: "Stressa inte!"

NYHETER. Vann och blev kändis över en natt – nu har han sagt upp sig efter 9 år.
The Box Hotel

Bygger The Box för 350 miljoner – nu vill ägarna öppna nio fler hotell

NYHETER. Siktar på 15 hotell i de tre största städerna: "Dramatisk tillväxtkurva".
Gabriella Gullberg

Konferenschefen: ”Snåla inte med kaffet!”

KARRIÄR. Gabriella Gullberg, ny på Uppsala Konsert & Kongress, tipsar. 
Barception 1

Nu lanseras Stordalens nya lågprishotell i Stockholm

NYHETER. Comfort Hotel Xpress öppnar på Kungsbron vid årsskiftet.
Camping Holland

Holländsk boom inom svensk camping – i dubbel bemärkelse

NYHETER. Antalet holländska turister ökar – hitflyttade campingägare likaså.
Vapiano.

Vapiano öppnar ny restaurang i Stockholm

NYHETER. Kedjan växer och lanserar nytt restaurangkoncept.
Sebastian Gibrand

Sebastian Gibrand vinner svenska Bocuse d’Or: ”Känns fantastiskt!”

NYHETER. ”Jag blir mörkrädd av mig själv över hur iskall jag är på tävling.”
Visitabaronen

Dröm för alla branschnördar

NYHETER. Ny sajt lyfter fram besöksnäringens framgångar.
Eva Östling Airbnb

Visitas vd: ”Svenska politiker för passiva”

NYHETER. Airbnb har kunnat undvika att betala svensk bolagsskatt.
UEFA STOCKHOLM

Fotbollsfans gav Stockholm klirr i kassan

NYHETER. Stockholm omsatte 290 miljoner under Europa League-matchen.
Sodexo 11

Sodexo toppar hållbarhetslista – för 13:e året i rad

NYHETER. I Sverige har serviceföretaget hälften kvinnor på ledande befattningar. 
Årets Placebrander 2017

Deras festival prisas för att ha satt Varberg på kartan

NYHETER. Festivalen Hallifornia ger staden mervärde enligt Årets Placebrander.
Akerlund

Jokkmokks heta hotellmarknad skapar investeringslusta

NYHETER. Hotel Akerlund vill dubblera antalet rum för att möta efterfrågan.
PM & Vänner, Växjö 1.

Här är restaurangen med Sveriges bästa vinkällare

NYHETER. Prestigefyllda Wine Spectator gav PM & Vänner Grand Award.
Hampus Risberg

Hampus Risberg jobbar 3-stjärnigt i Köpenhamn: ”Målet är Bocuse d’Or”

KARRIÄR. Prisvinnande commis – ny i köket hos Rasmus Kofoeds Geranium.
Fjällgården

Fjällgårdens expansion stoppas i domstol

NYHETER. Vd: ”Hade betytt mycket att åka skidor fram till dörren”.
Jonas Alvin, Årets Ekokock 2017

Årets Ekokock korad: "Jag fick in hållbarhet på rätt sätt"

NYHETER. Jonas Alvin kammade hem segern med hjälp av blåmusslor.
72 hour cabin 1

Så ska svensk natur locka utländska turister

NYHETER. Projektet 72 hour cabin: 5 stressade turister filmas i svensk natur.
Vinden

Lisebergs förlänger säsongen – med Halloween

NYHETER. Skräcktema en bra affär för landets nöjesparker.

”Matlagningsmästerskap är också en sport”

NYHETER. Kocklandslaget värmer upp inför VM med Göteborgsvarvet.
Mölle

Grand Hôtel i Mölle vill bygga ut med 50 rum

NYHETER. En drömvision som går loss på 70 miljoner kronor.
Stora Turismpriset

De kan vinna Stora Turismpriset

HELA LISTAN. Vem tror du kammar hem priset? Kolla in de olika kandidaterna!
Skola

Förslag kan höja status på gymnasiets yrkesutbildningar

NYHETER. Visita välkomnar förslaget efter remissvar från branschorganisationen.
Göta Kanal, M/S Diana 1

Mer pengar till Visit Sweden och Göta Kanal

NYHETER. Del av regeringens satsning på Sverige utanför storstäderna.
Kai Pasma

Öppnade Steam Hotel för en månad sen – nu lämnar Kai Pasma

NYHETER. Avgående vd:n: "Det känns helt rätt att lämna över stafettpinnen.”
Bonito, Göteborg 1

Erkända krögare bakom Göteborgs nyaste asiatiska krogar

NYHETER. Emma Kolback och Lars Olsson ritar om kartan över stans matutbud.
Nääs fabriker 111

Efter 2 års ombygge – det här är nya Nääs Fabriker

NYHETER. vd Linda Pettersson: "Ett stort lyft för oss". 
Sturehof, Stureplan 1

Snabba turer om Stureplan – rivning kan stoppas

NYHETER. Krögaren PG Nilsson: ”Vi ser att det är en väldig stor omsvängning”.
Ramundberget 1

Hit vill skandinaviska fjällresenärer helst åka tillbaka

NYHETER. List-ettan Ramundbergets vd: "Vi blir otroligt stolta". 
Prince Van Orangiën

Hotellbåt i Stockholm hyllas av amerikansk press

NYHETER. Ägaren: "Vi har valt bort bokningssajterna och sköter allt själva".
Frimurarehotellet

Best Westerns nya kedja vill bli ledande på mellanklasshotell

NYHETER. Startar med 8 enheter – siktar mot 20 hotell innan årskiftet.
Naturturism

Så ska nationalparkerna locka fler besökare

NYHETER. Sverige på efterkälken när det gäller naturturism.
Flyg Härjedalen

Hedlanda eller Sveg – var ska flygplatsen ligga?

NYHETER. Destinationsbolag vill utreda flytt av reguljärflyg i Härjedalen.
Ostronets Dag

Ostronexperten: ”Inga tillbehör tack!”

NYHETER. I Bohuslän firar man Ostronets Dag med SM-tävling. 
Downtown Camper invigning

Nu är Scandics nya superhotell Downtown Camper invigt

NYHETER. Sacndics vd Even Frydberg: "Det här är världsklass!".
Stureplanerna 1

Här visar PG Nilsson alternativa byggplaner av Stureplan

NYHETER. Krögaren intog sin motparts gamla plats: Intresset har varit "enormt".
Boulebar 1

Nu öppnar Boulebars 30-miljonerssatsning

NYHETER. Stort även till ytan: Lokal om 1300 kvadratmeter.
Furuviksparken 1

Så här bra snurrade nöjesparkerna i sommar

NYHETER. Furuviks nya attraktion för 32 miljoner lockade besökare.
Östersund

Krögaren: "Ska stockholmare få ha det roligare än Östersundsbor?"

NYHETER.  Efter 2 års kamp får Mathias Madsen ha öppet till 03: "Äntligen!".
Gullmarsstrand Hotell & Konferens 1

Tv-serie spelar roll i Skaftös turism

INBLICK. Efter Saltöns tv-premiär kom busslaster med besökare.
Clarion Hotel SeaU Helsingborg

Stordalen tar spadtag för Helsingborgs nya superhotell

NYHETER. Byggstart för Clarion Hotel SeaU – ska stå klart 2020.
Albin Edberg och Frida Ronge

Frida Ronge: "Öppnar min drömrestaurang"

NYHETER. Lanserar teppanyakin Unn där gästerna uppmanas byta nummer.
Lisa Lönner Pulkkinen 1

Ny turné för kockarna bakom TakeOver

NYHETER. Grundaren Lisa Lönner Pulkkinen tar nytt parallelt karriärkliv.
Stockholm Culinary Team

Culinary Team ska laga guld med hemlig coach från fotbollslandslaget

NYHETER. Nya laget med 12 medlemmar har haft sin första träningshelg.
Jobbträff Södra Teatern 1

Nya säsongare lockas till fjälls i vinter

NYHETER. Hela 1500 jobb utlovades under jobbträff i Stockholm.
camping

Så byggde landets yngsta campingägare sitt företag

INBLICK. 22-åriga Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson siktar högt.
Paul Svensson 1

Svenska kockar på lista över världens 50 bästa vego-restauranger

LISTA. Paul Svensson på Fotografiska prisas av The Culinary Institute of America.
ICE Hotel 1

Året runt-öppet ishotell: ”Över all förväntan”

NYHETER. Nya lyxsviter lockade fler sommarbesökare än väntat.
Jacob Dahlberg

Han tar fjälluften till asfaltsdjungeln

KARRIÄR. Jacob Dahlberg ska ratta Scandics nya jättesatsning Downtown Camper.
Tina Johansson, Vinkällan 1

Tinas näsa för rosé gav pallplats i sommeliertävling

HALLÅ DÄR. Tina Johansson om sin insats i Ruinart Challenge. 
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.