Hon ska styra Comforts varumärkesresa

Maja Granberg

Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.

KARRIÄR. Maja Granberg har gått från jobbet som global marknadschef på Absolut till en nyinrättad tjänst på Nordic Choice-gruppens budgetkedja Comfort, med 31 hotell i Skandinavien och ett i Litauen. Nu ska hon utveckla och förfina varumärke och koncept. 

Maja Granberg tillträdde sitt nya jobb som Head of Concept & Marketing i januari 2017. Hon delar sin tid mellan Stockholm och Oslo, och rapporterar till Anna Spjuth som är kedjedirektör för Comfort.

Vad inbegriper din nya titel?

− De andra kedjorna har en Marketing Director, men Anna ville få in arbetet med koncept och varumärke i samma tjänst. Det räcker inte med en annons för att marknadsföra ett hotell, utan det handlar mycket om hur man faktiskt upplever hotellet och atmosfären. Så jag tror att det är klokt att ha det i en och samma person.

Vad blir din uppgift?

− Vi är i början av en superspännande resa med Comfort. Kedjan har låg kännedom och en ganska spretig portfölj eftersom vissa hotell är helt nya medan andra är gamla som köpts upp. Det gäller att se över allt som varumärket ska stå för. När du kliver in genom dörren ska du veta vad som gäller. Du ska få mycket för pengarna, det ska vara enkelt att checka in och en skön stämning. Vi vill erbjuda exakt vad våra gäster behöver. Det handlar om att konceptualisera hela varumärket inne på varje enskilt hotell.

Så vad ska Comfort vara för typ av varumärke?

− Tanken är att det ska vara en budgethotellkedja.

Vissa skulle inte våga använda det ordet.

− Det är inget att hymla med. Jag tycker att man ska vara rakryggad och stolt – Comfort ska vara en budgetkedja, men en riktigt cool sådan. I Oslo är Comfort-hotellen väldigt häftiga, men vi har utmaningar i vissa städer. Om du betalar 700 kronor för ett centralt rum kanske du förväntar dig tre stjärnor. Får du då en upplevelse som motsvarar fyra stjärnor har vi överträffat förväntningarna. Så skapar vi äkta lojalitet. 

Vad kan du tillföra med din bakgrund?

− Jag tror att jag bidrar med en blick utifrån. Många inom hotellbranschen är väldigt rutinerade, men ser verksamheten inifrån. Jag har hittills bara upplevt hotell som gäst. Men eftersom jag har rest väldigt mycket och sett med kritiska marknadsföringsögon på de hotell jag bott på, kan jag bidra med nya infallsvinklar och ett nytt tänk. Sen är en viktig del att jag kan bygga strategier som håller på lång sikt och inte byter inriktning så fort det känns lockande. Vi måste våga sätta en kärna som håller från år till år.

Vad skiljer från Absolut i arbetsuppgifter tror du?

− De är relativt snarlika. Den stora skillnaden är att Absoluts globala marknadsteam är 50 personer. Här är vi två i kärnteamet, så jag får ta mycket mer av ett helhetsgrepp. Det var till stor del därför jag sökte jobbet, för att få ägandeskap över hela produkten.

Men det finns också likheter mellan sprit och hotell i det att vi säljer upplevelser och lifestyle. Man vill bygga en känsla. Det hade förmodligen varit längre ifrån Absolut om jag gått över till en mejeriprodukt. Skillnaden med Comfort är att vi kan följa gästen noga under hela kundresan. I spritbranschen är det ofta längre mellan varumärkesbyggande och faktiskt köptillfälle.

Hur ser du på marknadsmixen för Comfort – vilka kanaler är starkast?

− Hotellen själva är den starkaste marknadsföringskanalen. Utöver det är det främst digitala kampanjer på hemsidan, Facebook och Instagram. Inom Choice jobbar man mycket med miljö, mat och hållbarhetsfrågor, så det blir en del positiv PR för Choice som smittar av sig inom gruppen. Däremot skulle Comfort kunna bli bättre på att lyfta det.

Vilka utmaningar ser du för hotellbranschen framöver?

− Jag har fortfarande väldigt färska ögon. Men vad jag kan se är att det poppar upp många dyra lifestyle-hotell nu. Det är jättekul så länge folk har pengar, men jag är lite orolig för vad som händer sen. Sen tror jag generellt att mellansegmentet lider lite grann just nu. Antingen växlar gästerna upp eller ner i pris. Därför ska vi satsa mer på Comfort. 

Fakta

Maja Granberg

Ålder: 35 år.

CV: Global Marketing Manager för Absolut. Global Brand Manager för Oddka från Pernod Ricard. Produktchef på Vin & Sprit, med ansvar för bland annat Blossa och O.P. Andersson.

Utbildning: Civilekonom med marknadsföringsinriktning från Stockholms universitet.

Det här gör jag om fem år: ”Förhoppningsvis känner jag att jag gjorde rätt val som gick till hotellbranschen. Min magkänsla säger mig också att Nordic Choice är en mycket spännande arbetsgivare. Jag brinner för att bygga varumärken, så om jag får fortsätta med det är jag nöjd.”

Oanad talang eller udda intresse intresse: ”Jag paddlar kajak. Sen har jag ett partytrick efter att jag drabbades av trasig trumhinna, och det är att jag kan vissla med örat.” 

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Gondolbana, Skövde

Gondolbana ska ta Skövdes turism till nya höjder

NYHETER. Investerar 75 miljoner för 700 meters banväg.

Annons
Fazer matsvinn

Fazer räddade 450 000 portioner mat

NYHETER. Företagets kamp mot matsvinn gav utdelning.
Håkan Hellström på Liseberg

Liseberg hyllar Håkan Hellström med egen utställning

NYHETER. Öppnar i helgen: Besökare får spela in låtar och se konserter.
CEO

Clarions direktörer byter jobb med varandra

NYHETER. Hotellkedjans toppar kliver ur sin komfortzon för att lära.
Marcus Samuelsson 1

Marcus Samuelsson vill att fler ska äta mer grönt

NYHETER. Lanserar nytt menykoncept: "Vi måste tänka så här". 
Stora Hotellet, Jönköping 1

Gammal "hotell-dam" byggs ut för 40 miljoner

NYHETER. I landets fjärde största hotellregion Jönköping finns rumsefterfrågan.
Cykelturism 1

Så ska Värmland locka besökare på två hjul

NYHETER. Satsar en halv miljon kronor – vill bli ett "cykellän".
Eva Östling 1

Efter tuffa förhandlingar – strejken avblåst

NYHETER. Östling: "Glad att företagen får arbetsro och att vi landar på märket".
Rullskidor.

Här rullas ny multiskidbana ut

NYHETER. Orsa Grönklitt får ytterligare ny reseanledning.
Himmelfjäll 1

Landets största fjällsatsning – prislapp 1,2 miljarder

NYHETER. 2019 öppnar Himmelfjäll: 2600 bäddar, 9 liftar, 24 backar.
Hotellreception 1

Efter terrorattacken: Liten påverkan i hotellbokningar

NYHETER. Påskveckan ändå lugnare än en normal arbetsvecka.
Radisson. 1.

Radisson spa-satsar i nytt samarbete

NYHETER. Gästerna tas med på tidsresa i nyrenoverade hotellet.
Voxnabruks camping

Han vill göra Voxnabruk känt i världen

PORTRÄTT. Så satsar Christoffer Karlström på att förlänga säsongen.
Årets Friluftskommun 2017

Är de Sveriges sportigaste kommuner?

NYHETER. Örebro och Huddinge får dela på pris för bästa friluftskommun.
Juniorkocklandslaget 3

Här är nya Junior- kocklandslaget

NYHETER. De 8 ska tävla med lagkapten Annie Lundin i spetsen.
Skiss nya Furuvik

Furuvik storsatsar på koncepthotell för 30 miljoner

NYHETER. Nya anläggningen precis vid havet: "Planerat länge".
Hafsten Resort

De är landets bästa campingar

NYHETER. Hafsten Resort i Bohuslän är Årets Campingföretagare.
Scandic Karma

Hotelljätten tar upp kampen mot matsvinnet

NYHETER. Scandic inleder samarbete med ny hajpad app.
Härnösands gymnasium

Höga Kusten får ny lärlingsutbildning

NYHETER. Så ska kompetensbristen minskas: ”Finns stort behov”. 
strejkscandic

Företag skyddas mot strejk-smällen

NYHETER. Vid strejk: Svenskt Näringsliv står för alla direkta kostnader.
Arlanda.

Flygtrafiken i landet ökar

NYHETER. Visit Sweden: "Gläds åt fler internationella turister".
Murat Togan, Fiskmagasinet 1

Prisvinnande restaurang: "Hetaste öltrenderna just nu"

NYHETER. Murat Togan på Fiskmagasinet matchar öl som vin med mat.
strejk2

Strejkvarslade företag: "Medför en viss oro"

NYHETER. HRF har varslat 19 företag i sex städer om strejk.
Vårskidåkning.

Vårskidåkning – en växande trend

NYHETER. Succé när skidanläggningarna förlänger säsongen.
Visitas vd Eva Östling och förhandlingschef Antje Dedering.

Förhandlingarna strandade – risk för strejk

NYHETER. Visita: "Ett hot mot svensk ekonomi."
Eleven Madison Park 1

Här ligger världens bästa restaurang

NYHETER. Prestigelistan World’s 50 Best Restaurants är nysläppt.
Frösö park bygger ut

Frösö Park bygger ut: "Vi vill skapa en destination"

NYHETER. Hotellet bygger 96 nya rum – vill omsätta 100 miljoner om 3 år.
Max Samhall samarbete

Max prisas för sitt hållbara tänk

NYHETER. Kedjan toppar SBI Index sjunde året i rad. 
Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg 1.

Design ska locka fler långväga mässbesökare

NYHETER. Stockholmsmässans blickar framåt.
Eva-vårbudget

Eva Östling: "Förhandlingarna fortsätter"

NYHETER. Än har Visita och HRF inte enats om nytt avtal.
Meet the locals 1

Här skapas unik turism av lokalborna

NYHETER. Vardagsmat för svensken blir exotiskt resande. 
ICE Hotel

Minusgrader ska ge plus i kassan hos ishotellet

NYHETER. Öppet året runt ger skjuts åt intäkterna för Icehotel.
SM-mästare sommelieri 2016: Fredrik Lindfors

Han är Sveriges bästa sommelier – igen!

NYHETER. Fredrik Lindfors vann SM för andra året i rad.
Ansia Camping reception 1

"Att vara 5-stjärnig är en konkurrensfaktor"

NYHETER. Ansia en av 13 toppcampingar. 
Tomas Ringby Peterson.

Han ska styra Svensk Camping

KARRIÄR. Så vill Tomas Ringsby Petersson locka fler medlemmar.
Petter Stordalen 1

Stordalen köper Göteborgs-hotell: ”Vi ska bli dubbelt så stora”

NYHETER. Blixtsnabbt beslut – budade över Best Western.
Avtal 2017.

Visita och HRF fortsätter förhandla om nytt avtal

NYHETER. Parterna har inte enats – möts igen på söndag. 
 
Samisk skolavslutning

Samiska besöksmål sprids över världen

NYHETER. Upplevelser ska säljas i paketform. "Ännu hemliga".
Katarina Romell.

Hon ska växla upp på slottshotellet

NYHETER. Katarina Romell är ny vd på Görvälns slott.
Trelleborg, Sjöormen

Trelleborg vill locka fler "nördturister"

NYHETER. Ska öka turismomsättning till en miljard kronor. 
Joacim Johansson

Efter två toppår – Astrid Lindgrens Värld utökar

NYHETER. Bra siffror möjliggjorde köp av författarens barndomshem.
Wayne's Coffee 1.

Här är kaffekedjan som är bäst på franchise

NYHETER. 250 ansökte om att få driva Wayne's-kaféer – 15 godkändes.
World's 50 Best 1

Tunnsått med svenska restauranger på prestigelista

NYHETER. World's 50 Best räknar ner – bara Nilssons Fäviken med.
Kocklandslaget 2017.

Nya Kocklandslaget: "Vi siktar bara på guld"

NYHETER. Siktar på att inta översta pallplats – både i VM och OS.
Dalarna

Dalarna rustar för tuffare konkurrens

NYHETER. Kraftsamlar i kampen om internationella turister.
Clarion Sense

”Vi ska bli Luleås största hotell”

NYHETER. Clarion Sense bygger ut – satsar 80 miljoner.
Svante Melander Amanda Lydahl från Wisbygymnasiet

Gymnasie-SM: ”Helt oväntat att vi tog guld”

NYHETER. Deltagare från Wisbygymnasiet kammade hem segern.
Countryside Hotels 1

Hotellkedja slår ett slag för hållbar kärlek

NYHETER. Garanti ger par pengarna tillbaka vid skilsmässa.
At Six incheckning

Redo för incheckning i hotellkvarteret Urban Escape

NYHETER. Största byggprojektet på 30 år – prislapp 5 miljarder.
Njem Hatom, 26, Smak.

Från Syrien till jobb på Malmö-restaurang

PORTRÄTT. Njem Hatom, 26, har hittat hem – och ny karriär.
rutabaga

Mathias Dahlgren dumpar stjärnor och startar vegovåg

NYHETER. Experten: "Det gröna skiftet är mer än en fluga".

Aljoša Lagumdžija

Södertälje satsar som turistdestination – i Finland

NYHETER. Samarbete ska locka finska turister.

McDonald's säljer

McDonald's i storaffär: Säljer svenska verksamheten

NYHETER. Ingen skillnad för franschisetagare – vill öppna fler restauranger.