Hon ska styra Comforts varumärkesresa

Maja Granberg

Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.

KARRIÄR. Maja Granberg har gått från jobbet som global marknadschef på Absolut till en nyinrättad tjänst på Nordic Choice-gruppens budgetkedja Comfort, med 31 hotell i Skandinavien och ett i Litauen. Nu ska hon utveckla och förfina varumärke och koncept. 

Maja Granberg tillträdde sitt nya jobb som Head of Concept & Marketing i januari 2017. Hon delar sin tid mellan Stockholm och Oslo, och rapporterar till Anna Spjuth som är kedjedirektör för Comfort.

Vad inbegriper din nya titel?

− De andra kedjorna har en Marketing Director, men Anna ville få in arbetet med koncept och varumärke i samma tjänst. Det räcker inte med en annons för att marknadsföra ett hotell, utan det handlar mycket om hur man faktiskt upplever hotellet och atmosfären. Så jag tror att det är klokt att ha det i en och samma person.

Vad blir din uppgift?

− Vi är i början av en superspännande resa med Comfort. Kedjan har låg kännedom och en ganska spretig portfölj eftersom vissa hotell är helt nya medan andra är gamla som köpts upp. Det gäller att se över allt som varumärket ska stå för. När du kliver in genom dörren ska du veta vad som gäller. Du ska få mycket för pengarna, det ska vara enkelt att checka in och en skön stämning. Vi vill erbjuda exakt vad våra gäster behöver. Det handlar om att konceptualisera hela varumärket inne på varje enskilt hotell.

Så vad ska Comfort vara för typ av varumärke?

− Tanken är att det ska vara en budgethotellkedja.

Vissa skulle inte våga använda det ordet.

− Det är inget att hymla med. Jag tycker att man ska vara rakryggad och stolt – Comfort ska vara en budgetkedja, men en riktigt cool sådan. I Oslo är Comfort-hotellen väldigt häftiga, men vi har utmaningar i vissa städer. Om du betalar 700 kronor för ett centralt rum kanske du förväntar dig tre stjärnor. Får du då en upplevelse som motsvarar fyra stjärnor har vi överträffat förväntningarna. Så skapar vi äkta lojalitet. 

Vad kan du tillföra med din bakgrund?

− Jag tror att jag bidrar med en blick utifrån. Många inom hotellbranschen är väldigt rutinerade, men ser verksamheten inifrån. Jag har hittills bara upplevt hotell som gäst. Men eftersom jag har rest väldigt mycket och sett med kritiska marknadsföringsögon på de hotell jag bott på, kan jag bidra med nya infallsvinklar och ett nytt tänk. Sen är en viktig del att jag kan bygga strategier som håller på lång sikt och inte byter inriktning så fort det känns lockande. Vi måste våga sätta en kärna som håller från år till år.

Vad skiljer från Absolut i arbetsuppgifter tror du?

− De är relativt snarlika. Den stora skillnaden är att Absoluts globala marknadsteam är 50 personer. Här är vi två i kärnteamet, så jag får ta mycket mer av ett helhetsgrepp. Det var till stor del därför jag sökte jobbet, för att få ägandeskap över hela produkten.

Men det finns också likheter mellan sprit och hotell i det att vi säljer upplevelser och lifestyle. Man vill bygga en känsla. Det hade förmodligen varit längre ifrån Absolut om jag gått över till en mejeriprodukt. Skillnaden med Comfort är att vi kan följa gästen noga under hela kundresan. I spritbranschen är det ofta längre mellan varumärkesbyggande och faktiskt köptillfälle.

Hur ser du på marknadsmixen för Comfort – vilka kanaler är starkast?

− Hotellen själva är den starkaste marknadsföringskanalen. Utöver det är det främst digitala kampanjer på hemsidan, Facebook och Instagram. Inom Choice jobbar man mycket med miljö, mat och hållbarhetsfrågor, så det blir en del positiv PR för Choice som smittar av sig inom gruppen. Däremot skulle Comfort kunna bli bättre på att lyfta det.

Vilka utmaningar ser du för hotellbranschen framöver?

− Jag har fortfarande väldigt färska ögon. Men vad jag kan se är att det poppar upp många dyra lifestyle-hotell nu. Det är jättekul så länge folk har pengar, men jag är lite orolig för vad som händer sen. Sen tror jag generellt att mellansegmentet lider lite grann just nu. Antingen växlar gästerna upp eller ner i pris. Därför ska vi satsa mer på Comfort. 

Fakta

Maja Granberg

Ålder: 35 år.

CV: Global Marketing Manager för Absolut. Global Brand Manager för Oddka från Pernod Ricard. Produktchef på Vin & Sprit, med ansvar för bland annat Blossa och O.P. Andersson.

Utbildning: Civilekonom med marknadsföringsinriktning från Stockholms universitet.

Det här gör jag om fem år: ”Förhoppningsvis känner jag att jag gjorde rätt val som gick till hotellbranschen. Min magkänsla säger mig också att Nordic Choice är en mycket spännande arbetsgivare. Jag brinner för att bygga varumärken, så om jag får fortsätta med det är jag nöjd.”

Oanad talang eller udda intresse intresse: ”Jag paddlar kajak. Sen har jag ett partytrick efter att jag drabbades av trasig trumhinna, och det är att jag kan vissla med örat.” 

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
tylosand1

Efter renoveringen: Ännu högre tryck och ännu ett pris

NYHETER. Högtryck råder på Hotel Tylösand. 

Annons
skoter

Digital kampanj ska locka utländska turister till Lappland

NYHET. Semesterdrömmar om nattliv och shopping flyttas till en arktisk miljö.
Glashus

Hotellentreprenör öppnar ny restaurang i New York-stil

NYHETER. Åtta meter i takhöjd på Hellstens Glashus.
Uttern Lyllo

Utter ska bygga Lyckseles varumärke

NYHETER. Maskoten Lyllo ska samla stadens turistföretag.
naturturism

Viktig seger för naturturismen

NYHETER. Regeringen öppnar för egen gymnasieinriktning.
Jangbratt Scandic

Visitas lista: Scandic populäraste arbetsgivaren

NYHETER. Chefen: ”Är det någon gång man ska arbeta på Scandic så är det nu”.
scandicdröm2

Kedja toppar nya drömlistan

NYHETER. Visita börjar ranka besöksnäringens populäraste arbetsgivare.
skycity

Nytt råd ska lyfta Arlanda

NYHETER. Ska bli Nordens ledande storflygplats.
daftöland

Daftö förbereder för Storm

NYHET. Storsatsning ska locka de lite äldre barnen.
Scandic Downtown Camper

Scandics nya slår läger i Stockholm

NYHETER. Så blir restaurangen på Downtown Camper.
Pigalles svit 1

Är det här landets lyxigaste hotellsvit?

NYHETER. Checka in bland champagne, kaviar och exklusiva lånekläder.
Comfort Hotel Arlanda 1

Nordens största flygplatshotell byggs på Arlanda

NYHETER. Arlandas nya storhotell blir ännu större.
fireball

Succé när barnen fick provåka Fireball

NYHETER. Boomerang-banan är Furuviks största satsning hittills.
slao

Här är föregångarna i skidbranschen 2017

NYHETER. Skistar prisas dubbelt Idre Fjäll är årets skidanläggning.
Liseberg Instagram.

Liseberg störst i Sverige på Instagram

NYHETER. Här är de svenska turistdestinationerna som är störst på Instagram.
Henrik Berghult 1

Han tar med Clarion på framtidens hotellresa

PORTRÄTT. Henrik Berghult vill göra Clarion till Nordens största kedja.
Möte

Stockholm på topplista över bra mötesstäder

NYHETER. Visit Stockholm: ”Betyder mycket för oss som stad”.
stylt

FN-pris till Stylt för bästa hotellarkitektur

NYHETER. Svenska designbyrån spöade internationella eliten.
eva östling

”Det är ett tungt beslut”

NYHETER. Eva Östling om att lämna sin roll som vd för Visita.
Eva Östling

Visitas vd Eva Östling slutar på egen begäran

NYHETER. Eva Östling: "Nu är det dags att avsluta det här kapitlet i min karriär".
Sopor

Ny vägledning ska skapa klarhet i sopförvirringen

NYHETER. Återvinningsindustrierna vägleder i fråga om äganderätt till avfall.
Skallefteå Airport 1

Kraftigt lyft för Skellefteå Airport

 NYHETER. Ny linje gav 40 procent fler resenärer.
Cykelinsamling på Clarion

Clarion samlade in cyklar till nyanlända

NYHETER. Stora cityhotellet startade kampanj – fick in hela 80 cyklar.
Värtahamnen 1.

Fler kryssningsturister till Stockholm – så kan de spendera mer

NYHETER. Hela 650 000 besöker huvudstaden i sommar.
Pite Havsbad köper Cape East

Pite Havsbad i ny affär – köper spahotell i Haparanda

NYHETER. Har utsetts till "Årets Spa" – öppnar i ny regi om 1 år .
Framtiden restaurangbranschen

Ny trendrapport: "Det är restaurangbranschens utmaningar"

NYHETER. Sätter fingret på det nya digitala landskapets möjligheter. 
Robert Andersson, sommelier.

Skål för svenskt sommelieri – sjätte bästa i Europa!

NYHETER. Robert Andersson om i EM i Wien: "Nöjd med min insats".
Kalmars hotellnäring sover inte 1

Kalmars hotellnäring – en bokningsraket

NYHETER. Beläggningsgraden ökar mest här jämfört med hela landet.
Bra lärare

Yrkesgala startar pris till bra handledare och lärare

NYHETER. Under en gala i Västerås lyfts stadens YH-utbildningar.
Snökonferens – SLAO

Snökonferens med framtidens turism på agendan

NYHETER. Snökonferens om framtiden på landets skidanläggningar.
Sara Gustavsson

Hon ska sälja in Umeå: ”Här har vi allt”

KARRIÄR. Sara Gustavsson går från HBO Nordic till vd för Visit Umeå.
Storhogna

Här är högfjällshotellet som satsar året runt

NYHETER. Nybygge ska möta ökad efterfrågan från internationella gäster. 
Charlotte Halzius

Hon skakade hem en finalplats i internationell bartävling

HALLÅ DÄR. Charlotte Halzius, 26, ska tävla i Diplomaticos globala final.
Håkan Thörnström, kreativ matledare för Rasta Kulturrestauranger 1

Håkan Thörnströms nya uppdrag: Matleda kulturrestauranger

NYHETER. Plockas in av Rasta Group – blir kreativ ledare för 5 restauranger.
Nääs fabriker 1

Smart tänk kring matsvinn gav Svenska Mötespriset

HELA LISTAN. Alla anläggningar som vann pris under ärofylld gala.
White Guide Kafé 2017-1

De vann! Här är landets bästa kafé

NYHETER. Juice på syrsor – det trendar i kafévärlden.
Daniel Ogalde

Från volontär i Colombia till Stockholmshotell

KARRIÄR. Daniel Ogalde ska kommunicera Strand Hotels omvandling.
Kolmården app

Kolmården knyter ihop verksamheten med ny app

NYHETER. "Gamification" och forskning ska revolutionera parkupplevelsen.
Fjälluffen 1

STF vill få unga att välja fjällsemester istället för Magaluf

NYHETER. Startar utbildning för att ungdomar ska få "fjällkoll". 
Nordic Cookery 1

Tareq Taylor gör internationell mat-tv om Jokkmokk

NYHETER. Tv-serien Nordic Cookery når över 80 miljoner hushåll i 115 länder. 
Thomas Nilsson, Öland 1.

Kapelluddens campingaffär – siktar mot ny målgrupp

NYHETER. Siktar på att omsätta 19 miljoner med totalt 750 platser. 
husbil2

Bra siffror i ryggen: Nu satsar svensk camping framåt

NYHETER. Gästnätterna ökar och rekordmånga fordon registreras.  
Grönklittsgruppen, Öland

Campingjätte på expansionsfas: "Ölands marknad är stekhet"

NYHETER. Grönklittsgruppen köper Ekerum – första södra etableringen.
Best Western och Sweden Hotels 1

Best Western köper Sweden Hotels: "Nu är vi Sveriges största kedja"

NYHETER. Totalt har nu kedjan 135 hotell – så ska de nya konverteras.
Nordic Choice rapport 2016

Nordic Choice om 2016: "Vårt bästa resultat någonsin"

NYHETER. Vill ha 35% av marknaden i nordiska storstäder innan – 2020. 
Max anställda

Max goda service gav pris – igen

NYHETER. Christoffer Bergfors, Sverigechef: "Våra anställda trivs".
Susanne Dahlberg, Visit Sweden

Nya namn i toppen på Visit Sweden

NYHETER. Susanne Dahlberg är ny vd: "Utmaning jag drömt om att få".
Niclas Palmqvist, vd, Kolmården.

Han är Kolmårdens djurparks nya vd

KARRIÄR. Niclas Palmqvist: "Vi har stora planer".
Tävling

Sim- och klättertävling slussar turister till Linköping

NYHETER. Linköping & Co vill ta vara på publiksuccén.
Orsa

Strålande sommar för landets campingföretag

NYHETER. Bokningsläget hos Svenska Campingpärlor upp över 25%.
Ulla på Prinsen

Servitris med 35 stolta år på samma ställe

PORTRÄTT. Ulla Dunder ser restaurang Prinsen som sitt "andra hem".
liseberga

Lisebergs nya supergunga: ”Suger tag i magen”

NYHETER. Attraktionen Lokes prislapp – 170 miljoner.
Svenska Mässan 1

Svenska Mässan storsatsar: 2000 rum innan 2030

NYHETER. Prislapp: 5 miljarder – Målet: Att bli Europas mötesplats nummer 1.
Park Avenue Göteborg, skiss över nya restaurangen

Stefan Karlssons nya restaurang ska sätta Park Avenue på matkartan

NYHETER. Inleder samarbete med Elite – del av hotellets 100-miljonerssatsning.
Ikaros, nyhet Gröna Lund 2017.

Premiär-åk för Gröna Lunds Ikaros: ”Läskigaste någonsin”

LISTA. Kolla in: Det här är nöjesparkens alla nyheter 2017.
Flag Hotels 1

Hotelljätten till Landvetter: "Bygger ett super-Scandic"

NYHETER. Klar operatör för Flag Hotel – i anslutning till nya flygplatsen.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.
visitavimmel17

Vårens varmaste vimmel!

NYHETER. Fullt hus när Visita bjöd in till Tyrol.
Campingkrögare

Rutinerad krögare bakom ny campingkrog

NYHETER. Anders Vollmer nappade på att driva fisk- och skaldjursställe.
annas

Hon prisas som Årets Kvinna i besöksnäringen

NYHET. Hotelltoppen Anna Spjuth: "Jag har alltid tagit lite för svåra tjänster".
Accor

Bra start på året för jätten Accorhotels

NYHETER. Hotellmarknaden lyser starkt – franska marknaden vänder.
rutabaga

Mathias Dahlgren dumpar stjärnor och startar vegovåg

NYHETER. Experten: "Det gröna skiftet är mer än en fluga".

Aljoša Lagumdžija

Södertälje satsar som turistdestination – i Finland

NYHETER. Samarbete ska locka finska turister.

McDonald's säljer

McDonald's i storaffär: Säljer svenska verksamheten

NYHETER. Ingen skillnad för franschisetagare – vill öppna fler restauranger.