Annons

Klimatsmart resande ska sätta Sverige på världskartan

zoom Att arbeta hållbart är angeläget av flera skäl konstaterar Visita i ny rapport.
Att arbeta hållbart är angeläget av flera skäl konstaterar Visita i ny rapport.
NYHETER. Målet är högt: Sverige ska bli världens mest hållbara destination. Det vill besöksnäringens branschorganisation Visita och har tillsammans med tankesmedjan Fores tagit fram en rapport för hur det ska gå till. 
Annons

”Sverige – Vi löser det!”. Nu är den klar, rapporten som visar hur besöksnäringen kan knuffa Sverige i en hållbar riktning.

– Turismens omsättning har ökat med nästan 90 procent sedan år 2000. Men vi vill och kan mer. Besöksnäringen har som mål att dubblera omsättningen och exportvärdet. En hållbar turismutveckling får våra företag att växa och skapa fler jobb. Det tjänar alla på, säger Visitas vd Eva Östling.

Hon konstaterar att det redan görs en mängd saker inom hållbarhetsområdet och att de med rapporten vill visa att besöksnäringen är en naturlig del av lösningen på flera utmaningar.

– Rapporten tar ett helhetsgrepp om besöksnäringens utmaningar, vad vi redan bidrar med och vad vi behöver bidra med för att få till stånd en hållbar utveckling. 

– Visita har förstått lönsamheten i hållbarhet och hur sammanlänkad den sociala och miljömässig hållbarheten är med den ekonomiska, säger Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores, som tagit fram rapporten i samarbete med Visita.

Han menar att människor över hela världen är akut bekymrade över klimatfrågan, men ändå vill kunna resa och uppleva andra länder.

– Om Sverige kan visa att klimatsmart och resande går att kombinera är vi ett destinationsland de kommer att välja.

Insiktsfulla politiker krävs

Mattias Goldmann anser att det krävs mer och bättre satsningar från politiskt håll för att målen ska kunna nås, och för att bli ett besöksland att räkna med måste hela Sverige leva. Då måste politikerna tänka om.

– Jag är en smula bekymrad för hur man från politiskt håll försöker lösa det här med en slags allmosepolitik. Myndigheter flyttas ut i landet och en eller två skatter sänks. Samtidigt föreslås den största investeringen i modern tid, höghastighetståget, fokusera på Stockholm, Göteborg och Malmö, och de största skatterna som föreslås är flygskatt och vägslitageskatt, säger Mattias Goldmann och fortsätter:

– Politikerna verkar inte förstå att det inte går järnväg rakt ut i skogen och att det inte går bra att ta sig till Arvidsjaur över dagen utan flyg. Därför behövs att en så stor aktör som Visita kliver fram och säger att nu jäklar ska vi visa hur hela Sverige kan leva!

Stora utmaningar

Målet är högt ställt – men inte för högt om man ser till de utmaningar som Sverige och världen står inför, menar Visita. Det bekräftas av rapporten, som även visar vad organisationen måste kunna göra för att stimulera och inspirerar sina medlemmar att fortsätta utveckla verksamheterna klimatsmart.

– Sedan är det viktigt att påpeka att med hållbarhet avser vi ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Utan ekonomiska förutsättningar kommer vi inte klara vare sig de sociala eller ekologiska delarna. Allt hänger ihop.

Fores har i rapporten tittat på hållbarhet ur olika aspekter, så som hur branschen kan banta sina CO2-utsläpp med klimatsmarta transporter, erbjuda hållbara boendealternativ och hur maten kan bli mer klimatvänlig. Ett viktigt socialt hållbarhetsarbete är integrationsarbetet och hur nyanlända genom Visitas medlemmar får jobb och snabbt kommer in i det svenska samhället.

– Vi vet redan nu att vi är en del av lösningen på integrationsutmaningen. En dryg tredjedel av alla som är anställda i besöksnäringen är utlandsfödda, vilket är långt mer än snittet på arbetsmarknaden. Våra medlemmar skapar integration varje dag genom att anställa, säger Eva Östling.

Mycket att vinna

Många av Visitas medlemmar strävar redan mot egna högre mål än rapporten presenterar och Visita vill nu arbeta fram en handbok med tips och idéer.

– Rapporten i sig kan förhoppningsvis få fler av våra medlemmar att se möjligheterna och fördelarna med ett aktivt hållbarhetsarbete och hur detta kan skapa mervärden som ger effekt på företagets ekonomi, säger Eva Östling.