Klimatsmart resande ska sätta Sverige på världskartan

hand Foto: Colourbox

Att arbeta hållbart är angeläget av flera skäl konstaterar Visita i ny rapport.

NYHETER. Målet är högt: Sverige ska bli världens mest hållbara destination. Det vill besöksnäringens branschorganisation Visita och har tillsammans med tankesmedjan Fores tagit fram en rapport för hur det ska gå till. 

Mattias Goldmann

"Sverige – Vi löser det!". Nu är den klar, rapporten som visar hur besöksnäringen kan knuffa Sverige i en hållbar riktning.

– Turismens omsättning har ökat med nästan 90 procent sedan år 2000. Men vi vill och kan mer. Besöksnäringen har som mål att dubblera omsättningen och exportvärdet. En hållbar turismutveckling får våra företag att växa och skapa fler jobb. Det tjänar alla på, säger Visitas vd Eva Östling.Artikeln fortsätter under annonsen

Hon konstaterar att det redan görs en mängd saker inom hållbarhetsområdet och att de med rapporten vill visa att besöksnäringen är en naturlig del av lösningen på flera utmaningar.

– Rapporten tar ett helhetsgrepp om besöksnäringens utmaningar, vad vi redan bidrar med och vad vi behöver bidra med för att få till stånd en hållbar utveckling. 

– Visita har förstått lönsamheten i hållbarhet och hur sammanlänkad den sociala och miljömässig hållbarheten är med den ekonomiska, säger Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores, som tagit fram rapporten i samarbete med Visita.

Han menar att människor över hela världen är akut bekymrade över klimatfrågan, men ändå vill kunna resa och uppleva andra länder.

– Om Sverige kan visa att klimatsmart och resande går att kombinera är vi ett destinationsland de kommer att välja.

Insiktsfulla politiker krävs

Mattias Goldmann anser att det krävs mer och bättre satsningar från politiskt håll för att målen ska kunna nås, och för att bli ett besöksland att räkna med måste hela Sverige leva. Då måste politikerna tänka om.

– Jag är en smula bekymrad för hur man från politiskt håll försöker lösa det här med en slags allmosepolitik. Myndigheter flyttas ut i landet och en eller två skatter sänks. Samtidigt föreslås den största investeringen i modern tid, höghastighetståget, fokusera på Stockholm, Göteborg och Malmö, och de största skatterna som föreslås är flygskatt och vägslitageskatt, säger Mattias Goldmann och fortsätter:

– Politikerna verkar inte förstå att det inte går järnväg rakt ut i skogen och att det inte går bra att ta sig till Arvidsjaur över dagen utan flyg. Därför behövs att en så stor aktör som Visita kliver fram och säger att nu jäklar ska vi visa hur hela Sverige kan leva!

Stora utmaningar

Målet är högt ställt – men inte för högt om man ser till de utmaningar som Sverige och världen står inför, menar Visita. Det bekräftas av rapporten, som även visar vad organisationen måste kunna göra för att stimulera och inspirerar sina medlemmar att fortsätta utveckla verksamheterna klimatsmart.

– Sedan är det viktigt att påpeka att med hållbarhet avser vi ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Utan ekonomiska förutsättningar kommer vi inte klara vare sig de sociala eller ekologiska delarna. Allt hänger ihop.

Fores har i rapporten tittat på hållbarhet ur olika aspekter, så som hur branschen kan banta sina CO2-utsläpp med klimatsmarta transporter, erbjuda hållbara boendealternativ och hur maten kan bli mer klimatvänlig. Ett viktigt socialt hållbarhetsarbete är integrationsarbetet och hur nyanlända genom Visitas medlemmar får jobb och snabbt kommer in i det svenska samhället.

– Vi vet redan nu att vi är en del av lösningen på integrationsutmaningen. En dryg tredjedel av alla som är anställda i besöksnäringen är utlandsfödda, vilket är långt mer än snittet på arbetsmarknaden. Våra medlemmar skapar integration varje dag genom att anställa, säger Eva Östling.

Mycket att vinna

Många av Visitas medlemmar strävar redan mot egna högre mål än rapporten presenterar och Visita vill nu arbeta fram en handbok med tips och idéer.

– Rapporten i sig kan förhoppningsvis få fler av våra medlemmar att se möjligheterna och fördelarna med ett aktivt hållbarhetsarbete och hur detta kan skapa mervärden som ger effekt på företagets ekonomi, säger Eva Östling. 

Fakta

Sverige – Vi löser det!

Läs mer och hitta rapporten HÄR.

 

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Skåne

Rekordmånga danska turister i Skåne

NYHETER. Danska kronan är stark och det lockar till besök.

Annons
Thomas Brühl Visit North

Thomas Brühl digitaliserar besöksnäringen

NYHETER. Visit North utvecklar ny app och plattform.
Kocklandslaget

Svenska Kocklandslaget tog hem segern mot Danmark

NYHETER. Efter landskampsvinsten laddar Svenska Kocklandslaget för VM.
Unga i fjällen

Svenska fjällen trendar bland unga

NYHETER. En ny generation upptäcker fjällen – nu anpassar STF.
kfc

Kedjan KFC växer i Sverige

NYHETER. Fem restauranger med 200 000 gäster per månad.
Torbjörn Wallin

Torbjörn Wallin ska säkra Idre Himmelfjälls framtid

KARRIÄR. Hans mål: 2 600 bäddar inom 500 meter från liften före jul 2019.
Möten

Svenska Möten slår rekord

NYHETER. Allt fler väljer mer okonventionella mötesformer.
Vibeke Raddum

Hon ska ta First in i framtiden

KARRIÄR. Vibeke Raddum vill forma framtidens hotellupplevelser.
Phil's

Så ska kedjan Phil's Burger växa

NYHETER. Ger sig in i konkurrensen på trendkänsliga Söder.
Baljeu

Därför lämnar Baljeu Grönklittsgruppen

NYHETER. ”Vi har diskuterat olika linjer men inte varit oeniga”.
Sayan

Bommar igen Råkultur – det ska Sayan Isaksson göra nu

NYHETER. Stället som banade väg för Stockholms nya sushi-våg stänger.
Fanny Sturén

Så ska Svenska Brasserier satsa på hållbarhet

KARRIÄR. Fanny Sturén blir kedjans första hållbarhetschef.
Karlatornet

Nordic Choice öppnar i Nordens högsta byggnad

NYHETER. Petter Stordalen om supersatsningen: ”Ett unikt projekt”.
Surströmmingsskiva på Tennstopet 2017

Rusning i hundratals till krogens stinkande fest

NYHETER. Gäster kommer från hela världen för att äta surströmming här.
Kebnekaises topp

Allt fler svenskar semestrar i Sverige – Kebnekaise extra trendigt

NYHETER. 25% fler beräknas vilja bestiga Sveriges högsta berg i år.
Way Out West 2017

Nytt rekord för Way Out West

NYHETER. Gav ringar på vattnet för Göteborgs besöksnäring.
Jukka Turku, Elite Hotels 1

Han fick 3 nya arbetsplatser – i ett jobb

KARRIÄR. Jukka Turku blir hotelldirektör för flera Elite-hotell i Malmö.
Fiskeskola på Getnö Gård, Åsnen

Ny nationalpark – ett grönt lyft för Smålands turism

NYHETER. Öppnar 2018: "Liknar ingen annan nationalpark i landet".
Hotellrum

Bra sommarstart för hotellen – trots junivädret

NYHETER. Antal gästnätter ökade med 7,5 procent – flest var privatgäster.
Gothia Towers Osteria

Gothia Towers växer: Öppnar ny restaurang

NYHETER. Med hela 330 sittplatser ska mässan bredda sitt ätutbud.
Kent-turism i Eskilstuna

Kent-turism är Eskilstunas nya melodi

NYHETER. Lockar besökare från hela Sverige – vill resa minnesmärke.
Idre Fjäll 1

Idre går mot supertidig säsong: "Snörekord i oktober"

NYHETER. Ökad efterfrågan ligger bakom höstsatsningen.
Helena Ahldén 1

Går till nytt toppjobb på snabbväxande Pinchos

KARRIÄR. Helena Ahldén blir COO på kedjan som öppnar 16 ställen i år.
Sivans ost

Är det här Nordens bästa matdestination?

NYHETER. Det smakar bättre västerut – enligt Embla Food Awards.
The Steam 11

The Steam Hotel har öppnat: "Helt fullbokat"

NYHETER. Efter stor invigningsfest – bokningsläget över all förväntan.
Skallefteå Airport 1

Nytt trafikrekord på Skellefteå Airport: "Otroliga siffror"

NYHETER. Flyg-vd:n om dubblat resenärsantal – andra månaden i rad.
Lily Bollinger Award 2017

Sommelierer snurrar glasen för prestigetitel

NYHETER. De 3 tävlar om titeln ”Årets Lily Bollinger”.
Äldre

Glöm inte 40 plus: "Äldre är vip!"

NYHETER. Kim Walker värnar om vikten av åldersneutralitet.
Linda Christoffersson

På hennes jobb är det Vilda Västern varje dag

SOMMARINTERVJU. Hon är ny affärsområdeschef på High Chaparral.
Sissie Svärdström

Efter 45 år som servitris: ”Jag har världens bästa jobb!”

SOMMARINTERVJU. Sissie Svärdström: ”Ju krångligare gäst – desto roligare”.
Trädgår'n

Trädgår'n växer så det knakar

NYHETER. Ikoniska Göteborgs-stället ökar omsättningen.
Abba Björn Eva

Björn Ulvaeus: ”För att bli engagerad måste jag känna lust”

EVA MÖTER. ABBA-profilen om hur han tog steget in i besöksnäringen.
Cykel Skåne

Skåne tar hjälp av Australien – ska bli bättre på naturturism

NYHETER. Ska hjälpa besöksnäringen att skapa nya erbjudanden.
Charlotte Skott

Hon har lyft ett flygande samarbete över nationsgränserna

SOMMARINTERVJU. Charlotte Skott är Scandinavian Mountains ansikte utåt.
Sturehof, Stureplan 11.

Efter het debatt – nu har parterna setts i samtal om Stureplanerna

NYHETER. Krögare och fastighetsägare ska diskutera vidare.
Almedalsveckan 2017

Rekordbra siffror för Almedalsveckan – så här kan den växa

NYHETER. Inspiration Gotlands vd: "Varit fullbokat överallt i Visby".
 
Andreas Stenberg

Han blir ny vd för Årets Kock

NYHETER. Andreas Stenberg: ”Ett drömjobb!” 
Ronneby brunn puff

Smart drag för Ronneby Brunn

NYHETER. SM-mästerskap ska locka folk till hela Blekinge.
Petter

”Krogbranschen är en jäkla bra testpilot för unga”

EVA MÖTER. Artisten och krögaren Petter i samtal med Visitas Eva Östling.
Grönklitt snö

Mer vitt i Grönklitt

NYHETER. Säsongen ska förlängas med toppmodernt snösystem.
Björn Hotell

Ekonomen: ”Det blir en bra hotellsommar”

NYHETER. Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen.
Pontus tekniska

Pontus Frithiof öppnar restaurang på Tekniska museet

NYHETER. Strategin: Går från fine dining till mer publika enheter.
Mingel Almedalen

Är det här Almedalsveckans coolaste mingel?

VIMMEL. Kolla in! De var där Visita bjöd in till sina årliga fest.
karma

Karma expanderar internationellt

NYHETER. Tar klivet ut från den svenska marknaden.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.