Annons

Göteborg värdstad för internationella matnätverket Delice

zoom händer i världen", säger Camilla Nyman. Foto: Göteborg & Co" />
"För att staden ska utvecklas som destination måste vi se vad som
händer i världen", säger Camilla Nyman.
Foto: Göteborg & Co
NYHETER. Det internationella matnätverket Delices årliga konferens har intagit Göteborg. Medlemmar från hela världen har samlats på Västkusten för att diskutera hur städer kan marknadsföra sig genom sin gastronomi: ”Vi kan tanka kunskap och ha utbyten”, säger Camilla Nyman på Göteborg & Co.
Annons

Som enda svenska stad är Göteborg medlem i det internationella matnätverket Delice och i år står västkuststaden värd för  konferensen. Deltagare har samlats från 27 matstäder runt om i världen, som Barcelona, Kobe och Hong Kong. I år är antalet deltagare 49 deltagare, vilket är rekord och dubbelt så många som i fjol.

– Jag tror att intresset beror på att det var åtta år sedan konferensen sist hölls i Göteborg, säger Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co samt vicepresident i Delice.

Delice startades av borgmästaren i Lyon år 2007, med grundtanken att maten kan göra skillnad för en stads utveckling och image, bland annat genom ökad måltidsturism. Göteborg sökte medlemskap och blev inröstade samma år. Och det kan dröja innan det blir fler svenska städer, eftersom nätverket bara tar in två nya medlemmar per år.

Representanter från medlemsstäderna träffas två gånger per år under de teman som värdstaden väljer. Göteborg har valt ”Ratings & rankings – who has the power”.

– Vi har länge pratat om stadens kockar som rockstjärnor. Men vad är det som påverkar imagen av en matstad? I dag är det inte bara Guide Michelin som kan höja eller sänka en krog, matbloggare spelar en stor roll. I går arrangerade vi en paneldebatt där vi diskuterade detta.

Varför är det viktigt för Göteborg att vara med?

– För att staden ska utvecklas som destination måste vi se vad som händer i världen. Genom Delice får vi kontakt med olika städer och det är viktigt för oss. Vi får en dörr in och kan tanka kunskap och göra utbyten. Som exempel har kocken Thomas Sjögren, som vann Årets kock 2015, varit i Chicago en månad.

Vilka lärdomar tar ni med er?

– Den internationella utblicken har lärt oss vikten av det genuina. Fine dining finns överallt, men en kräftskiva på Domsö hittar man ingen annanstans. Det gäller att utveckla det man har.

Finns det något ni kan lära andra städer?

– Att samarbeta. Vi är en liten stad, då gäller det att vi har en nära dialog med kroglivet. Att det fungerar är Delice ett bra exempel på.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita