Annons

Grand Group öppnar hotell vid Stureplan

zoom
"Vi har länge velat utöka gruppen", säger Pia Djupmark, vd för Grand Hotel. Foto: Grand Hotel/Pressbild
NYHETER. Det renoveras för fullt på Birgers Jarlsgatan 24. I februari öppnar Grands nya hotellsatsning Sparrow om 88 rum där koncernen för första gången står för konceptutvecklingen. ”Det ska bli ett personligt hotell med eget uttryck”, säger Pia Djupmark, vd Grand Hotel. 
Annons

Grand Group tar första steget bortom Blasieholmen där Grand Hotel och Lydmar ligger. Bara några kvarter bort, invid Stureplan, öppnar man Sparrow hotel i den fastighet som tidigare inrymt det anonyma hotellet Drottning Kristina.

Det blir första gången som koncernen själva sköter konceptutvecklingen. När man köpte Lydmar 2013 så var det ett färdigt fungerande hotell.

– Vi har länge velat utöka gruppen. Det viktigaste har inte bara varit att göra det, utan vi har inväntat rätt objekt. Det hittade vi nu, och vi kände att det blir ett bra komplement till det vi redan har . Något som vi kan göra något roligt av, säger Pia Djupmark, vd, Grand Hotel.

På vilket The Sparrow att skilja sig från resten av portföljen?

– Det som är unikt med alla tre hotellen är att vi har verksamheter i historiska byggnader. Vi utvecklar dem på sitt sätt. Grand är ett femstjärnigt deluxehotell med full service, den stora tryggheten som funnits i 150 år. Lydmar är mer ett livsstilshotell med inriktning på musik och konst. Det här lilla Sparrow lite mer personlig service och litet nytt läge som kan ge komplement till husen på Blasieholmen.

Utveckla komplementstänket.

– Både i stil och i kundsegmentet. Hur det kommer se ut och dess läge. Det ska bli ett eget hotell och inte ett mini-Grand.

Nyligen öppnade Stureplansgruppen Bank hotell bara ett stenkast bort från Grand hotel. Diplomat rullar nya Villa Dagmar, också på Östermalm. Nobis-gruppen satsar på Blique i Vasastan och i city finns flera av de stora koncernernas satsningar med mer individuella uttryck, som At Six och Hobo. Nyandan inom segmentet boutiqehotell verkar inte svalna.

Men den heta hotellmarknaden oroar inte Pia Djupmark. Hon ser ingen risk för överetablering.

– De har man trott länge, jag har jobbat i trettio år och fått frågan minst 200 gånger. Men det verkar inte så. Begreppet boutiquehotell är brett. Man kan säga att det har med storleken att göra, färre rum, och att det inte tillhör någon kedja. Hur man fyller det är upp till var och en. Sedan adderar just vi inget till marknaden, vi tar över befintliga rum och utvecklar dem.

Vilket leder till nästa fråga – hur många rum blir det?

– Det var 101 när vi tog över och det kommer bli 88 för oss. Lagom stort.

Hur omfattande är ert renoveringsarbete?

– Vi håller på för fullt. Det fanns en väldigt bra grund i det här hotellet. Det var anonymt för många, har bytt namn många gånger och så. Så vi försöker skapa något mer personligt och lite lekfullt utan att förlora hotellets elegans.

Man utvecklar även restaurang- och bardelen men vill inte kommunicera ännu kring koncept. I och med nyförvärvet kommer Grand Group totalt sett att ha cirka 400 heltidsanställda.

Kommer ni att nyanställa?

– Fleratlet av de som tidigare jobbat på Drottning Kristina har kommit över. Vissa positioner kommer tillsättas med ny personal. Det här öppnar också för erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling inom koncernen. Vi börjar rekrytera internt och sedan får vi se vad som behövs.

Vad kommer prislappen att landa på?

– Vi pratar ju aldrig om sånt i vår koncern. Prislappen för köpet är reglerat i ett avtal mellan oss och säljare. Renoveringen får vi se vad den landar på.