Annons

Kolmårdens vd: ”Det går bra nu”

zoom komma tillbaka ofta", säger vd Christine Karmfalk. Foto: Kolmården/pressbild" />
"Vi jobbar hårt med att våra besökare ska älska Kolmården och vilja
komma tillbaka ofta", säger vd Christine Karmfalk.
Foto: Kolmården/pressbild
NYHETER. Besöksrekord och nästan hundra-procentig gästnöjdhet. Det är facit efter Christine Karmfalks första år som vd för Kolmården.
Annons

Det har gått nästan ett år sedan du tillträdde, beskriv den första tiden.

– Det har varit intensivt, men samtidigt väldigt roligt och spännande. Det är en enorm utmaning att byta bransch, jag hade tidigare en vd-roll inom skolvärlden.  Men jag har otroligt kompetenta medarbetare.

Hur har verksamheten gått under ditt ledarskap?

– Vi hade besöksrekord redan första dagen vi öppnade i april. Den helgen hade vi 32 000 fler besökare än vad vi räknat med. Och då var vi ändå optimistiska och hade höga förväntningar.

 Hur kändes säsongsstarten?

– Det fortsatte över förväntan, vi har hela tiden legat lite över budget.

 Men kvantitet är inte samma sak som kvalitet. Har ni gjort någon utvärdering?

– Ja, och det ser lika positivt ut där. Vi har haft en fantastisk gästnöjdhet, i höstas låg den på 97 procent, och så har det fortsatt även i vår. Vissa veckor har vi haft 100 procent. Vårt vanligaste uttryck numera är ”det går bra nu”, och den här stämningen sprider sig till medarbetarna också.

Vad beror utvecklingen på?

– Vi har en duktig marknadsavdelning som lyckas föra ut vårt budskap om vikten av att bevara utrotningshotade djurarter. Vi har dessutom en ny liten åkattraktion, Mini-hopp. Så en kombination av fint väder, en stark marknadsavdelning med en väldigt väl genomförd kampanj kring ”Fira påsk med Bamse” i april.

Och den ökade kundnöjdheten?

– Vi har en oberoende byrå som genomför dagliga intervjuer med våra gäster. Resultatet följs dagligen av oss alla. Vi läser kommentarer och vidtar omedelbara åtgärder när det är möjligt. Sedan har vi fantastiska grundförusättningar i och med att vi arbetar med att bevara utrotningshotade djur, har passionerade medarbetare som alla är måna om våra gäster och att de ska förstå hur viktig vår verksamhet är.

Och så har ni renoverat Vildmarkshotellet?

–  Ja, vi har haft nylansering av Vildmarkshotellet där vi har totalrenoverat i såväl rum och konferensrum som i kök och servering. Allt detta sammantaget har inneburit att vi fått positiv uppmärksamhet, vilket också ger en bra känsla hos personalen.

Vad händer framöver hos er?

– Vi är jättenöjda som vi är just nu. Men självklart måste vi fortsätta att utvecklas. Vi ska axla vårt ansvar som Nordens största djurpark och vi ska ta emot fler utrotningshotade djur. Det är ganska mycket pusslande med det, och det är en viktig uppgift. Dessutom samarbetar vi med andra djurparker och vi jobbar även med olika utplanteringsprojekt där vi planterar ut djur i det fria.

– Utöver det jobbar vi med en ny delfinshow som har premiär till jul.

I dagarna har en ny, privat båtlinje som går mellan Norrköping och Kolmården startat. Den är vi inte inkopplade i, men det blir intressant att se hur den utvecklar sig.

Konkurrensen om besökarnas tid ökar hela tiden, vad gör ni för att de ska välja er i sommar?

– Vi har en ny sälvisning som är mycket uppskattad, ett helt nyrenoverat hotell och så årets nya attraktion – Mini-hopp. I grunden jobbar vi hårt med att våra besökare ska älska Kolmården och vilja komma tillbaka ofta. Jag tror faktiskt det är den viktigaste faktorn.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita