Annons

”Osynligt och osexigt” bolag blev Framtidens entreprenör

zoom
"Ett kvitto på att folk ser och förstår det vi har hållit på med", säger Foodflows grundare Christopher Jonsson och Jesper Jannesson. Foto: Foodflow
NYHETER. Företaget Foodflow koras till Framtidens entreprenör för logistiktjänsten Stockfiller. ”Ett kvitto på att folk ser det vi gör, vilket både är osynligt och osexigt.”
Annons

Stockfiller är en tjänst av Start up-bolaget Foodflow som hjälper butiker, restauranger och leverantörer att automatiserat hantera sitt externa orderflöde. Igår korades företaget till vinnare i Svenska Dagbladets och Carnegies tävling Framtidens Entreprenör.

Vad betyder utnämningen?

– Det är helt fantastiskt, ett kvitto på att folk faktiskt ser och förstår det vi har hållit på med så länge. Det är ju en utmaning eftersom detta både är osynligt och osexigt, säger en av grundarna Jesper Jannesson.

I handeln och restaurangbranschen läggs det onödigt mycket tid och pengar på att hantera beställningar i dessa branscher, vilket betyder att det finns stora möjligheter för Foodflow att växa, menar Jannesson.

– Hanteringen av det externa sortimentet sker extremt manuellt både för butiker, restauranger och leverantörer. Leverantörerna lägger på heltidstjänster efter heltidstjänster för att hantera ordrar på telefon, mejl och fax, och men vår tjänst effektiviserar flödet.

Karma lanseras i Storbritannien

Vinnare i förra årets upplaga av tävlingen var appen Karma som hjälper restauranger att minska matsvinnet. Karma, som närvarade under gårdagens prisutdelning avslöjade att man nu rullar ut tjänsten i Storbritannien.

Hur tänker du när du ser att det har gått så bra för fjolårets vinnare?

­­– Vi tror att detta är starten på något stort och vill självklart göra en liknande tillväxtresa. Vi tror och hoppas att detta kan hjälpa oss att nå ut ännu bredare och växa ännu snabbare, likt fjolårets vinnare.

Foodflow grundades 2015 och har idag 440 butiker, ett 40-tal restauranger samt 80 leverantörer som kunder.

– Det här är branscher som är väldigt eftersatta på det tekniska där vi ser att det finns mycket att göra. Vi har fått väldigt positiv respons från kunder där vi hjälpt dem att spara mycket tid.

Vad är största fokus för er just nu?

– Att få in fler kunder, tekniken är extremt skalbar och konceptet sitter, så det handlar om att få in fler leverantörer för att kunna hjälpa resten av Matsverige.

 

Stora vinster med elektronisk fakturahantering

Stora vinster med elektronisk fakturahantering

Hogia: Det ska vara enkelt att vara företagare i Sverige. Digitala hjälpmedel som elektronisk fakturahantering skapar ordning och effektiviserar det administrativa arbetet – och ger högre lönsamhet i slutändan