Annons

Han Ă€r prisade kocken bakom Årets AffĂ€rskrog

zoom Klas Lindberg. Krögaren bakom restaurangen Portal, Årets AffĂ€rskrog.
Klas Lindberg. Krögaren bakom restaurangen Portal, Årets AffĂ€rskrog.
NYHETER. Restaurangen tog tvĂ„ Ă„r att fĂ€rdigstĂ€lla. Nu har kocken Klas Lindbergs Portal haft öppet i fyra mĂ„nader men kammar redan hem fint restaurangpris. ”Det Ă€r övervĂ€ldigande och ger en god kĂ€nsla i magen”, sĂ€ger han.
Annons

Kocken Klas Lindberg har tĂ€vlat en hel del i matlagning. Som medlem under framgĂ„ngsrika Ă„r i Kocklandslaget, vinnare av Årets Kock 2012 och nĂ€r han stod för Nobelbanketten 2014.

ÄndĂ„ Ă€r han oerhört ödmjuk inför att hans nya restaurang blir Årets AffĂ€rskrog, ett prestigefyllt pris som Dagens Industri delar ut.

–Det Ă€r övervĂ€ldigande och ger en god kĂ€nsla i magen. Att efter bara fyra mĂ„nader fĂ„ en sĂ„dan hĂ€r sak betyder mycket, sĂ€ger Klas Lindberg nĂ€r Besöksliv nĂ„r honom samma sag som Årets AffĂ€rskrog ska delas ut.

 

Gillar att vinna som lag

I restaurangvĂ€rlden gĂ„r det nĂ€stan inflation i priser och utmĂ€rkelser. Förutom tungviktarna Guide Michelin och 50 Best Restaurants sĂ„ finns inhemska DN:s Gulddraken, White Guide och Restauranger & Storköks gala, för att nĂ€mna nĂ„gra. Årets AffĂ€rskorg har delats ut av Dagens Industri och Di Weekend sedan 1983 och premierar stĂ€llen som passar extra för ett businessklientel. SĂ„ vad betyder det egentligen för krögare att stĂ„ pĂ„ prispallen och motta dessa utmĂ€rkelser?

–Alla som jobbar pĂ„ vĂ„r restaurang Ă€r duktiga yrkespersoner som individer. Men om vi som Ă€r en sĂ„ pass ung restaurang fĂ„r ett sĂ„dant hĂ€r pris som grupp, dĂ„ Ă€r det ett kvitto pĂ„ att vi gör nĂ„got fint. Jag Ă€r stor tĂ€vlingsmĂ€nniska och kĂ€mpar för att hitta mina utmaningar. Att fĂ„ ihop restaurangen har varit min största nĂ„gonsin. Att ha personlig framgĂ„ng Ă€r kul, men att vinna som lag Ă€r enormt, sĂ€ger Klas Lindberg.

Sedan öppning vid S:t Eriksplan i Stockholm för fyra mĂ„nader sedan har restaurangen med en personalstyrka om 24 haft ett högt bokningstryck. Lindberg understryker hur han ser personalen som sin största tillgĂ„ng. Motivation Ă€r det som ska teamet framĂ„t. Och för att skapa en högre rotation pĂ„ schemat har de börjat med lunch pĂ„ vardagarna. LĂ€gg till kvĂ€llsservice sju dagar i veckan. ”Kontinuitet” summerar krögaren.

Finns det nÄgot som gör er extra lÀmpade för just affÀrsgÀster?

– Det som jag slitit hĂ„rt med och lagt mycket energi pĂ„ Ă€r att det ska vara lĂ€tt att föra ett samtal hĂ€rinne, med hjĂ€lp av olika typer av ljuddĂ€mpningar. Det Ă€r fĂ„ restauranger dĂ€r man kan sitta och snacka och höra varandra en i full matsal en lördag. DĂ€r tycker jag vi gjort vĂ„r lĂ€xa.

 

VĂ€rnar spontana middagar

Med det till trots sÄ vill Klas Lindberg ÀndÄ slÄ ett slag för hans restaurangs breda gÀstfokus. Till exempel har Portal en stor bardisk dit gÀster ska kunna komma för mer spontan middag.

–Det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ bord pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen hĂ€r i stan. Man mĂ„ste boka tre mĂ„nader i förvĂ€g. Det Ă€r kul för krögarna men inte för gĂ€sten. Det Ă€r anledningen till att vi byggde en sĂ„dan stor bar.

Kommer ni att fira priset?

–Ja, det ska vi. Men jag vet inte hur Ă€nnu. Jag Ă€r livrĂ€dd att de ska Ă€ndra sig och ta tillbaka allt.