För sjätte året i rad premierades under dagarna Academy of Swedish Lapland, – ett forum för att samla och stärka besöksnäringen i Sveriges arktiska destination, – de företag och personer som bidragit mest för att stärka destinationens konkurrens- och attraktionskraft.
Årets Möjliggörare blev entreprenören Peter Engström, med motiveringen:
”Genom sin energi och engagemang i att utveckla Storklinten till en året-runt anläggning, dessutom för sin insats och investeringar i förverkligandet av den nya innovationen Arctic Bath i Harads – som redan tagit plats i de stora internationella designmagasinens inspirationssidor – har anläggningsentreprenören Peter Engström skapat möjligheter för Swedish Laplands vidare attraktion på världsmarknaden.”
Årets Innovation Niehku Mountain Villa, med motiveringen:
”Genom att bokstavligt gräva där man står har grundarna bakom Niekhu Mountain Villa skapat en dröm djupt förankrad i platsens historia. Kombinationen av byggnadens unicitet, där delar av lokstallsruinen i Riksgränsen byggts in i hotellet och ett genuint värdskap i absolut världsklass, samt närheten till en enastående fjällvärld, gör detta till en ny storartad upplevelse av Swedish Lapland, som redan upptäckts av gäster såväl som världens media.”
Till årets brobyggare utses Voigt Travel och utmärkelsen i kategorin Spirit of Swedish Lapland delas ut för första gången och ges till en person eller ett initiativ som genom sitt värdskap lyfter destinationen Swedish Lapland och gör att besökaren känner sig hemma i den ”arktiska vardagen”. Årets Spirit of Swedish Lapland är Explore the North.