Arbetet med att lyfta fram Roslagen som en gemensam destination påbörjades redan 2008 av kommunerna. 2021 initierades ett arbete kring att uppdatera och förnya platsvarumärket Roslagen. Kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker har under resans gång även involverat och engagerat besöksnäringen och destinationsbolaget Visit Roslagen (som gick i konkurs förra året).
Tillsammans har man tagit fram det nya platsvarumärket Destination Roslagen och en ny grafisk profil. Nu förvaltas platsvarumärket av de tre kommunerna.
Ny hemsida
– Det senaste året har vi jobbat med att sätta en ny organisation för det gemensamma arbetet och nu är vi redo att presentera det nya platsvarumärket i våra gemensamma kanaler, säger Lisa Karm Togo, projektledare för samarbetet och destinationsutvecklare i Östhammar.
Den nya satsningen blev synlig för allmänheten i februari med nya sociala mediekanaler under namnet Destination Roslagen. Senare i vår lanseras även en ny hemsida, roslagen.se, med turistinformation och evenemangskalender för hela Roslagen.
– Tillsammans kan vi erbjuda fler reseanledningar än var och en för sig. Det ökar förutsättningarna för att fler besökare hittar till Roslagen och att de dessutom stannar här längre vid sina besök, säger Lisa Karm Togo.
Stärker attraktionskraften
Samarbetet handlar inte bara om att främja Roslagens turism. Syftet är också att stärka attraktionskraften för företag samt öka den lokala stoltheten.
– En stark destination gynnar inte bara besökare utan skapar också nya möjligheter för de boende och näringslivet, säger Lisa Karm Togo.
Vilka målgrupper fokuserar Destination Roslagen främst på?
– Vi börjar i närområdet, det vill säga Stockholm, Uppsala och Gävle. Vi kommer sedan succesivt sträcka oss allt längre ut. Ambitionen är att även kunna nå målgrupper i våra grannländer Tyskland och Finland, säger Lisa Karm Togo
Vad har ni för målsättning med satsningen?
– Målsättningen är att komma närmare de lokala aktörerna inom besöksnäringen
och tillsammans hitta den rätta vägen framåt.