Hur började du inom hotellbranschen?
– Jag kom in på ett bananskal. Efter min magisterexamen från Högskolan i Gävle 2004 hade jag siktet inställt på att bli revisor. Jag blev erbjuden ett arbete under min D-uppsats på ekonomikontoret på Scandic i Gävle, något jag hade tänkt mig som ett tillfälligt jobb. Men den här branschen bara slukade mig – det var hur roligt som helst.
Vad var det du gillade?
– Dels fick jag jobba med ekonomi, men behövde inte sitta på ett kontor med bara ekonomer. Dels är det här en dynamisk verksamhet, som är relationsorienterad, och det tilltalade mig, mötet med människor. Jag fick jobba med siffror, men i en relationsorienterad servicebransch.
Det blev mer än tillfälligt?
– Ja, jag blev kvar. 2007 klev jag över i en roll som financial controller, med personalansvar. Det var underbart att få jobba med människor och uppnå saker tillsammans. Inte som en revisor som ofta sitter själv med sitt excelark. Fyra år senare fick jag en central roll på Scandic som business controller och supporterade sju hotell i Mellansverige. Här kunde jag verkligen ta avstamp i mina ekonomiska analyser för att sedan jobba vidare med dem med människor, för att förbättra siffrorna.
Så du verkar gilla att leda och jobba med människor?
– Ja, men i den här rollen var jag fortfarande kartläsaren, då jag var Tina Thörner som sitter bredvid rallyföraren. När jag 2014 fick mitt första jobb som hotellchef väcktes tanken att min styrka är att vara generalist, snarare än specialist. Jag kände verkligen att intresset för det goda ledarskapet tog över och några år senare sa jag till Scandic att jag inte önskade vara kartläsare längre, utan jag ville köra bilen själv. Då fick jag mitt första uppdrag som general manager, på Scandic Bollnäs. Vilket var fantastiskt.
Nu var du i ledarrollen?
– Ja och 2020 gick jag från Sveriges minsta Scandichotell i Bollnäs till att driva båda Scandic Uppsala Nord och Uplandia, i Uppsala. Tre år senare blev jag hotelldirektör för Scandics största hotell i Sverige, Downtown Camper, ett signaturhotell som ägs av Scandic. Det är ett stort upplevelsehotell med nästan 500 rum, konferens, restauranger, event- och wellnessavdelning. Det var otroligt roligt att ha ett stort lednings- och management team där jag fick leda genom andra ledare i flera steg.
Men i september 2025 valde du att ta rollen som vd på Yasuragi?
– Ja, jag har ju jobbat i Scandic hela tiden och under den tiden har jag i mitt ledarskap pratat mycket om vikten att lämna sin comfort zone, eftersom man utvecklas så mycket av det. Efter att ha drivit Downtown Camper, som har ett stort utbud av saker ett vanligt hotell inte har, undrade jag för mig själv vad som skulle kunna bli nästa steg i min utveckling. När de hörde av sig från Nordic Hotels & Resorts, en del av Strawberry, och berättade om den spännande uppdatering de ska göra av Yasuragi, både anläggningen och varumärket, då blev jag så nyfiken att jag inte kunde säga nej.
Nu har du jobbat på Yasuragi i några veckor, hur känns det så här långt?
– Det känns pirrigt och med en stor förväntan inför framtiden. Jag har fått ett tydligt uppdrag av Nordic Hotels & Resorts, ett uppdrag jag attraheras av. De hade gjort en bra research och det blev match mellan mina erfarenheter och deras behov framåt. Jag får jobba för det jag brinner för och det är väldigt viktigt för mig. Samtidigt får jag känna mig som en nybörjare, med olika system och en ny kultur, så det är extremt lärorikt. Det är också otroligt engagerande, vi vill ta Yasuragi till nya höjder och för att komma tillbaka till bilkörning, ska vi lägga in en högre växel. Det är både jag och teamet på plats väldigt sugna på.
Vad är ditt främsta råd till någon som vill in i hotellbranschen?
– Att branschen är magisk för att det finns så många grenar du kan utvecklas inom. Du behöver inte komma in högutbildad, utan kan jobba dig upp och plocka på dig kunskap under resan. Det här är en bransch som också är stark på internutbildningar. Besöksnäringen är också en utmärkt arena för personer som gillar möten med andra människor. Det är dynamiskt, föränderligt och komplext, ofta med flera olika verksamheter i ett hus öppet dygnet runt. Det står aldrig stilla. Du möter till största delen människor som är positivt laddade och vill uppleva saker, så det är mycket glädje och energi med att jobba på hotell. Samtidigt, att komma från ett annat område kan vara minst lika givande, därför att det för den här branschen framåt, avlutar Sophie Helin, vd på Yasuragi.