Annons

”Vi ska bli bättre på att lyfta hela destinationen”

zoom
"Om vi har kul och mår bra kommer våra gäster att märka det", säger Jonas Espefors. Foto: Gabriel Berndtsson
KARRIÄR. Efter 15 år på Salt & Sill är det dags för Jonas Espefors att anta en ny utmaning. Som vd för Gullmarsstrand Hotell & Konferens vill han bidra till att stärka hela Fiskebäckskil.
Annons

Fiskebäckskil är en tätort på ön Skaftö i Bohuslän med en lång historia som fiske- och skepparsamhälle.

I dag är orten ett populärt turistmål och sedan 1979 har Gullmarsstrand Hotell & Konferens varit en plats för kontemplation och kreativitet som genom åren lockat både konferensgäster och semesterfirare. Här klev Jonas Espefors in som ny vd den 1 oktober.

– Stället är fantastiskt och varumärket osar av kvalitet. Sedan finns det förstås mycket att jobba på också. När jag berättat om mitt nya uppdrag har det visat sig att de flesta känner till Gullmarsstrand men många vet inte riktigt var det ligger. Man har varit duktiga på att prata om varumärket men kanske inte lika starka när det gäller att lyfta destinationen.

Hur kan ni bli bättre på att lyfta platsen?

– Vi behöver titta bredare på vad destinationen Fiskebäckskil är. Att prata om platsen ur ett större perspektiv och vad som faktiskt finns i området.

Vilka delar borde uppmärksammas?

– Efter mindre än två månader är jag ingen expert, men här finns jättehärliga smågator och promenadstråk med både sjöbodar och stora kaptensvillor vid vattnet. Här finns också mycket natur, vandringsleder och stora möjligheter till fina cykelturer. Om folk ska resa flera timmar för att komma hit behöver man prata mer om platsen där vi finns och inte bara vad vi själva kan erbjuda.

Då är lokala samarbeten viktiga?

– Ja, vi pratade om det senast idag faktiskt. Vi behöver jobba mer tillsammans och knyta an till lokala aktörer. Finns det en honungsproducent här så kanske vi kan ha den i vår shop. Att vi hjälper varandra och samarbetar. Det tror jag mycket på

Hur kommer det sig att du valde att lämna Salt & Sill?

– Det har varit jättespännande och roligt att vara där, men det var dags för mig att göra någonting annat medan jag fortfarande har ett driv och vill göra saker. Men visst var det vemodigt att lämna efter så lång tid.

Vad kan du bidra med på din nya arbetsplats, var ligger ditt fokus som ny vd?

– Framför allt att det börjar med oss själva – om vi har kul och alla mår bra kommer våra gäster att märka det. Hur fantastiska lokaler du än har så är det ändå möten med människor man minns över tid. Det är värdskapet som verkligen räknas. Det är det som får gästerna att komma tillbaka. Det behöver vi få att fastna hos alla som jobbar här, att alltid göra det lilla extra. Det är inte så svårt egentligen utan handlar om en inställning och om att stärka känslan av att vi är ett team.

Du har genom åren varit väldigt engagerad i en av besöksnäringens utmaningar: kompetensförsörjning.

– Ja, det är för att jag själv alltid haft problem att hitta personal. Inte blev det lättare med pandemin heller. Det är verkligen jättetufft. Det gäller att vara en attraktiv arbetsplats. Dels att man blir rekommenderad, dels att man får folk att stanna över tid. Det handlar om att personalen har möjlighet att utvecklas och kanske kan klättra i karriären.
– Men det löser inte problemen för vår bransch utan man behöver även jobba med praktikanter och vara ute i skolorna.

Är det extra knepigt för en verksamhet som er där sommaren är så tydlig högsäsong?
– Ja, verkligen. Det är jättesvårt och man har magont hela våren. Vilka kommer man hitta och hur kommer sommaren bli? Kommer vi kunna leverera det vi lovar våra gäster? Det är jobbigt såklart. Man hoppas att folk ska komma tillbaka men det kan hända mycket i folks liv mellan slutet av augusti och början av juni året därpå.

Du blir kvar i skärgården, du saknar inte staden?

– Nej inte alls, det är fantastiskt kul att jobba på ställen som Gullmarsstrand. Här blir man delaktig och får ett större ansvar för hela platsen och kommunen på ett annat sätt än i en stad. Man är med och påverkar på ett annat sätt och blir viktig för hela destinationen. Och det är ett ansvar vi måste ta.

Raketrenoveringen – med fullt av gäster på hotellet

Raketrenoveringen – med fullt av gäster på hotellet

101 rum renoverade på mindre än ett kvartal - samtidigt som hotellet kryllade av gäster. Hur ror man ett sådant projekt i land? – Allt handlar om planering, säger Aram Mojarrad på Hotel Karlaplan i Stockholm.