Att vara den enda gästen som blir serverad av inte bara en utan två av A bar called Gemmas bartenders känns lyxigt, även om det bara är en kopp kaffe. Köerna brukar nämligen ringla långa till den lilla lokalen på Grev Turegatan i Stockholm och det är inte ovanligt med väntetider på över fyrtio minuter för att få bord. Här jobbar bland annat Embla Trygg och Leia Kauppi, två unga men erfarna bartenders som hunnit få stor inblick i jobbet och vet både vad som krävs och vad man får tillbaka av yrket.
– Jag är junior bartender och har just börjat på A bar called Gemma igen, efter att ha gjort lite annat ett tag, säger Embla Trygg som nyligen tilldelades priset Årets Rookie när matmagasinet Falstaff nyligen lanserades i Norden.
– Det var en magisk upplevelse med prisutdelning i vinterträdgården på Grand Hôtel, säger Embla som också nominerades i kategorien Rising Star på årets Bartenders Choice Awards där A bar called Gemma också fick en nominering som årets bästa cocktailbar.
– Jag har gjort några internationella gästspel och synts och hörts i lite olika sammanhang. Det är väldigt roligt att det uppmärksammas, säger Embla Trygg och får genast en komplimang från sin kollega Leia Kauppi som påpekar att Embla är en väldigt skicklig bartender.
– Och jag har jobbat här i tre år, säger Leia Kauppi som tycker personalen på A bar called Gemma har vuxit mycket som team och har en utvecklande och rolig arbetsmiljö där förhållandet mellan de anställda påminner om en syskonrelation.
– Vi är väldigt goda vänner och har så kul på jobbet, det är kreativt att jobba här. Vi sätter drinkmenyer tillsammans och är alla med och labbar fram nya drinkrecept. Har man idéer så bollar vi gärna med varandra. Vi har avsmakningar där det är högt i tak och alla får tycka till, säger hon.
Samarbete med Operakällaren
I början av året öppnade cocktailbaren Bar Othilia på Operakällaren. Det är ett samarbete mellan Operakällaren och A bar called Gemma där grundaren Johan Evers leder båda barerna. Evers, som blivit utsedd till Sveriges bästa bartender har skapat en unik atmosfär på båda adresserna. Embla Trygg och Leia Kauppi jobbar i huvudsak på A bar called Gemma, även om de båda uppskattar de tillfällen som getts att ta konceptet utomlands. Med A bar called Gemma har de bland annat besökt och jobbat i Köpenhamn, Istanbul, Aten och London. Båda säger att de utvecklats och vuxit av att jobba i branschen.
– Jag trillade in litegrann på att bli bartender, säger Leia Kauppi som jobbat inom besöksnäringen sedan hon var 16 år.
– Jag satt och skrev mitt CV på kaffebaren Drop Coffe och det visade sig att de sökte personal just då. Efter att ha jobbat både där och på Johan & Nyström så sökte jag mig mot restaurang och jobbade på Gotland på bland annat Grå Gåsen och Portal restaurang. När jag kom hem till Stockholm jobbade jag ett tag på Pharmarium innan jag hamnade här.
Leia Kauppi, som också jobbar som bokningsansvarig på A bar called Gemma har också bidragit till Oatlys nya trendrapport ”The future of taste” som spanar mot framtida dryckestrender.
– I rapporten konstaterades bland annat att folk tänker mer på sin hälsa i relation till vad man äter och dricker. Allt ifrån mer fermentering och fibrer till mindre koffein och alkohol. Det är det som vi ser mest här i baren, där fler beställer alkoholfritt och även lågalkoholhaltiga drinkar. Det har blivit allt vanligare att gäster även varvar med att dricka en alkoholfri drink mellan att dricka alkoholhaltiga drinkar och snarare tycker att det är viktigare att få en smakupplevelse än att få i sig så mycket alkohol som möjligt, säger hon.
Alkoholfria drinkar – viktig del av sortimentet
På ”A bar called Gemma” läggs det lika stor vikt vid att ta fram alkoholfria drinkar som drycker med alkohol, fortifierat vin används också som alternativ till starksprit. Utveckla nya drinkar är något som både Leia Kauppi och Embla Trygg känner passion för men de uppskattar också mötet med gästerna – som på ”Gemma” kan vara en stor upplevelse.
– Jag tycker om att jobba inom den här branschen för det händer så mycket, säger Leia Kauppi. Det finns alltid något att göra och man blir aldrig uttråkad. Vad jag verkligen gillar är känslan av att få göra någons kväll, att ge en upplevelse. Det kan vara allt från en dejt till att någon är här för att fira sin fyrtioårsdag. Vi har gäster som kommit hit just på sin första dejt och som senare kommer tillbaka för att fira sin förlovning.
– Det är till och med kul att vända humöret på någon som kommer in och kanske är lite butter, att lyckas vinna över folk som i slutändan blir jätteintresserade av vad vi serverar och tycker att besöket här gjorde hela deras dag, det är så kul! Och det ger mig energi, säger Embla Trygg.
– Eftersom så många vill besöka oss så är det viktigt att vi ger alla den upplevelsen som de förtjänar, säger Leia Kauppi.
Oväntade möten
Gästerna på A bar called Gemma är i olika åldrar, från 18 till över 70 berättar Leia Kauppi och Embla Trygg. Dessutom är det många gäster som kommer solo och slår sig ner i baren, det händer ofta att två gäster som dykt upp själva börjar prata med varandra och bestämmer sig för att gå vidare tillsammans. Baren har både lokala stammisar och många utländska besökare. Vid båsen som utgör majoriteten av sittplatserna så placeras ofta sällskap med andra och allt som oftast börjar samtliga vid bordet att umgås med varandra.
– Jag slutar aldrig att förvånas över människor i det här yrket, och oftast är det positiva överraskningar. Jag lockades av branschen för jag ville jobba med människor och här handlar det verkligen om det personliga mötet, säger Embla Trygg.
Leia Kauppi betonar också hur mycket hon lärt sig om smak, hur man balanserar smaker i drinkarna och vilken dryck som passar till vad. Hur man anpassar smakerna till varandra och vilka möjligheteter restaurangbranschen ger till att utveckla och lära sig mer om en värld av mat, dryck, nya ingredienser och kombinationer.
– Det är så intressant att ständigt lära sig mer om det, säger hon.
Embla Trygg fyller i:
– Ja, det är bara att konstatera att det blir ett personlighetsdrag att vara bartender.
Läs mer om årets bartrender – vilka prickade du in under 2025?