Annons

”Besöksnäringen är vaccinet”

zoom Visitadagen hölls på Maxim där bland annat Destination Östersund hyllades!  Foto: Linda Hällqvist
Visitadagen hölls på Maxim där bland annat Destination Östersund hyllades! Foto: Linda Hällqvist
NYHETER. Maximteaterns stolsrader fylldes till sista plats när 450 medlemmar från hela landet möttes på Visitadagen 2025 – tyngdlyftning, paneldebatt, stolta vinnare och siffror blandades i en skön mix på scenen.
Annons

All about the numbers! Det var temat på Visitadagen 2025 som hölls på nyrenoverade Maximteatern på Karlaplan i Stockholm under eftermiddagen. Moderatorn Lina Thomsgård, föreläsare och tv-profil, var precis lika självklar på scenen som förra året och hon förklarade inledningsvis att Visitadagen var årets roligaste arbetsdag 2024. Och där var ribban satt för dagen.

Stämningen var rapp, lättsam och hoppfull och siffrorna (som temat avslöjar) fick fokus på flera olika sätt under dagen. Chefsekonom Thomas Jakobsson lyfte utmaningar i ekonomin, Anna Wallén, näringspolitisk chef, utmanade gäster i tyngdlyftning (som representerade tunga regelverk) och Fredrik Reinfeldt, fd statsminister och ordförande i Visita, lyfte blicken på omvärlden.

Han talade bland annat om hur Trump, tullar och utanförskap försöker bryta ner den för oss så viktiga yttrandefriheten och demokratin.

– Vi måste ju tyvärr förhålla oss till det här. Men besöksnäringen är på många sätt vaccinet och motståndsrörelsen mot det som just nu pågår runt om i vår värld, sa han när han sammanfattade besöksnäringens viktiga roll.

Stark paneldebatt på Visitadagen

De ekonomiska förutsättningarna och utmaningarna inom besöksnäringen diskuterades högt och lågt när företagsledaren Petter Stordalen, Nordeas chefekonom Annika Winsth och Sveriges bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa sedan klev upp på scenen för ett panelsamtal.

– Vi styr inte allt som händer i USA, men vi styr vad som händer i Sverige och Europa, sa Benjamin Dousa och förklarade att regeringen inrättat en tulljour dit företag kan vända sig.

Annika Winsth talade om att vi har det värsta bakom oss och hon framhöll också att hushållen nog har det rätt så bra just nu eftersom många har sparat när det varit tufft läge. Men – de behöver få tillbaka tilliten.

Och Strawberrys Petter Stordalen hade mycket att säga. Han jämförde bland annat Sverige med våra nordiska grannländer och menade att Sverige behöver bli bättre på att marknadsföra sig.

– Ni tänker för smått, sa han innan diskussionerna fortsatte. Han avslutade med:

– Den amerikanska drömmen är nog död men den nordiska drömmen lever, speciellt inom besöksnäringen.

Destination Östersund hyllas för AI-locals

När panelen klivit ner från scenen var det dags att hylla turismen. Vackra bilder på Östersund fyllde hela skärmen när priset för ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” presenterades av vd Jonas Siljhammar. De mycket glada vinnarna fick en fin motivering uppläst när de stod på scenen:
Destination Östersund har på ett humoristiskt och kommunikativt sätt utvecklat sin besöksservice genom att utveckla fem olika ”AI-locals” som kan möta besökarna digitalt – såväl innan som på plats på destinationen.

Lina Thomsgård fortsatte sedan sitt värdskap genom att lyfta superkraften snällhet och försökte sälja in konceptet “Att be om hjälp“ när gästerna skulle ut och mingla med branschkollegorna i pausen. Sedan fick Maud Olofsson, politiker och fd ordförande för Visita, som vanligt den stora äran att hylla kvinnorna i branschen. För tionde året i rad presenterades Årets Kvinna i Besöksnäringen.

– I den tid vi lever i behöver vi fortsätta lyfta alla starka kvinnor – vi behöver det nog mer än någonsin precis just nu, sa hon innan hon bjöd upp vinnarna på scenen: systrarna Sabis.

Sabissystrarna är Årets kvinnor i besöksnäringen

Caroline Cederblad och Madeleine Bremer, styrelseordförande respektive vd, hyllades för sitt arbete med att utveckla familjeföretaget Sabis till den miljardkoncern det är idag. Maud beskrev att de skapat rätt värderingar både hos sina kunder och sina anställda.

– Våra grundvärderingar är jätteviktiga för oss. Hållbart företagande handlar om att man måste vara bra på både de mjuka och hårda värdena, det måste vara i balans annars slår man i backen, säger Caroline och Madeleine fortsatte:

– På Sabis jobbar 53 procent kvinnor. Det här priset är lika mycket till alla våra medarbetare som gör det fantastiska arbetet varje dag, sa hon och avslöjade att de öppnar en jättestor restaurang på Saab i höst.

Ekonomijournalisten Henrik Mitelman fick också han publiken att applådera – men även skratta – när han berättade om sin syn på hotellmarknaden ur ett investerings- och boendeperspektiv.

Gustav Leonhardt och hans team hyllades sedan för bronsmedaljen i Bocuse d’Or och innan alla gäster åkte vidare med båt till festligheter på Restaurang Winterviken sammanfattades Visitadagen 2025 av Jonas Siljhammar och Fredrik Reinfeldt. De lyfte de stora skillnaderna i branschen, talade om de tuffa tiderna just nu och kunde båda konstatera:
– Idag har vi träffat flera av de hjältar som driver denna bransch framåt och vi hoppas precis  som Petter Stordalen på … en sommar utan dess like!

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!