De två har en lång gemensam historia och lärde känna varandra redan på 2000-talet när Irphan Ahmad arbetade som restaurangchef på McDonald’s och Anders Wehtje var CFO. En del av introduktionsprogrammet för huvudkontorets personal var praktik på restaurang – och Anders Wehtje hamnade hos Irphan Ahmad.
– Vi har alltså känt varandra i 25 år, berättar Ahmad. Men det var först förra året som vi återfick kontakten. Jag var vice vd på Brödernas och Anders fick upp ögonen för mig där. Snart började vi leta efter en verksamhet att utveckla tillsammans.
”Vi kompletterar vandra”
Flippin’ Burgers öppnade i Stockholm 2012 och blev snabbt en hipstersnackis, med köer som ringlade runt kvarteret. Tugg Burgers grundades i Borås ett par år senare och finns idag i Göteborg, Uppsala, Lund och Malmö. Irphan och Anders såg en möjlighet i hamburgerkedjorna och tog över driften för cirka nio månader sedan.
– När vi tog över hade båda verksamheterna nyligen genomgått rekonstruktion, men de är etablerade och genuina varumärken. Anders och jag kompletterar varandra väl – han är stark på det finansiella och jag fokuserar på att bygga team och skapa gästupplevelse.
Hantverk och relationer är nycklarna
Gemensamt för kedjorna är fokus på handgjorda burgare, nymald färs och rena råvaror.
– För oss är det centralt att båda kedjorna står för hantverksburgare, att tillbehören förbereds på plats och att allt görs på bra råvaror utan tillsatser, säger Irphan Ahmad.
Relationen till människor är kärnan i arbetet. Ahmad och Wehtje vill inte förändra koncepten i första hand, utan har lagt fokus på medarbetarna.
– Om vi inte tar hand om medarbetarna kan de inte ta hand om gästerna. Jag har inget kontor där jag stänger in mig, utan jobbar som en krögare med hög närvaro i restaurangerna. Jag vill möta både medarbetare och gäster, säger Irphan Ahmad.
Ser positivt på framtiden
Efter sommaren ser de framtiden an med optimism. Ahmad tror på ett mer stabilt ekonomiskt läge för svenska familjer och därmed fler restaurangbesök.
– Vi tror att marknaden kommer att lätta. Folk kommer att gå ut och äta mer igen, efter en lång period av tuffa tider för branschen. Vår usp är hög kvalitet och hantverk. Vi vill inte höja priserna, utan erbjuda value for money, som vi säger på McDonald’s-språk. Gästerna ska få mycket hos oss, och vi är prisvärda jämfört med våra konkurrenter. Framför allt är vi destinationer – människor söker sig till oss för att de vet vilka vi är och för att de vill äta just här.