Thomas Jakobssson, chefsekonom på Visita, vad är din kommentar kring förslaget?
– Även om det i grunden är positivt att regeringen vill stimulera köpkraften för de svenska hushållen, så är differentieringen helt fel väg att gå. Att sänka momsen på livsmedel men inte på service får mycket negativa konsekvenser.
Vilka är dina största invändningar?
– Eftersom relativpriset på restaurang höjs missgynnar en differentierad moms den arbetsintensiva restaurangnäringen. Den gynnar samtidigt en mindre personalintensiv konsumtion och digitala plattformar som ägnar sig åt hemkörning. När matmomsen harmoniserades 2012 utvärderades detta av tre olika myndigheter som alla såg betydande sysselsättningseffekter inom restaurangnäringen. Om åtgärden permanentas, vilket de flesta tror, riskerar de här positiva effekterna att helt omintetgöras.
– Dessutom blir det ett mer komplext, kostsamt och svårtillämpat system som står i direkt strid med regeringens egen uttalade ambition att minska företagens regelbörda.
Hur skulle du vilja se att förslaget utformas?
– Jag är inte säker på att sänkt matmoms är rätt väg att gå för att stimulera köpkraften, men om regeringen väljer att gå vidare med detta är det avgörande att sänkningen är konkurrensneutral. En momssänkning måste omfatta all mat, inklusive den som serveras på restaurang.
Du kan läsa intervjun samt se siffror och statistik på uppslaget Mätbart i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.