Annons

First Camp testar digital camping

zoom
NYHETER. First Camp inför ett helt digitalt gästflöde där gästerna hanterar allt direkt i mobilen. Först ut är kedjans destination Mellsta i Borlänge.
Annons

Till sommaren testar First Camp ett nytt koncept utan bemannad reception, där gästerna i stället hanterar hela vistelsen via mobilen – från bokning och incheckning till att öppna servicehus, stugor och bommar. Målet är att göra campingupplevelsen enklare, smidigare och mer flexibel för gästerna. Först ut är campingkedjans destination Mellsta i Borlänge.

– Det här passar våra gäster perfekt. Många ser Mellsta som ett ställplatsliknande alternativ och reser ofta med husbil. Att nu kunna checka in smidigt, öppna bommen och använda servicehuset direkt med mobilen gör vistelsen ännu enklare och mer flexibel. Jag tror starkt på det här konceptet som går i linje med vår campingprofil, säger Thomas Pilestam, destinationschef i Mellsta, i ett pressmeddelande.

Allt sker online

I det nya digitala konceptet sker all att bokning online. Gästen får ett sms med incheckningslänk på ankomstdagen, och drop in-gäster får information via QR-koder på plats. Via mobilen kan alla gäster sedan checka in, öppna servicehus, bommar och stugor samt bjuda in fler personer till bokningen. Det finns även en self service-maskin på området för gäster som föredrar att använda en sådan.

Campingmedarbetare kommer dock att finnas på plats för att säkerställa hög kvalitet på både städning och vaktmästeri.

– Det här är ett test, men också en viktig pusselbit i vår strävan att modernisera campingupplevelsen. Vi ser det som ett sätt att möta våra gästers behov på ett nytt och smart sätt. Självklart kommer våra medlemmar i First Camp Club fortsatt tjäna poäng på varje bokning och Husbilspasset gäller som vanligt på campingen, säger Benita Jonsson, operativ chef på First Camp.