Annons

Göteborgs snabbmatsscen fÄr konkurrens av asiatiska Woki

zoom Planen Àr att öppna tre Woki-restauranger under 2018, sÀger grundare Paula Röhss. Foto: Woki
Planen Àr att öppna tre Woki-restauranger under 2018, sÀger grundare Paula Röhss. Foto: Woki
NYHETER. Grundarna till Woki tyckte det saknades ett alternativ till hamburgerkedjorna. I februari öppnar den första restaurangen i vad som ska bli en ny nationell restaurangkedja. DĂ€refter följer en intensiv etableringsfas: ”Vi rĂ€knar med att öppna tjugofem restauranger de nĂ€rmaste fem Ă„ren”, sĂ€ger grundare Paula Röhss.
Annons

”God och frĂ€sch asiatisk mat med mycket grönsaker till folk pĂ„ sprĂ„ng”, det Ă€r snabbmatskedjan Wokis ambition. Den 8 februari slĂ„r man upp dörrarna till första enheten i Nordstan i Göteborg.

MÄlet Àr att inom fem Är ha tjugofem restauranger runt om i Sverige.

– Vi ska öppna restauranger dĂ€r det finns mycket mĂ€nniskor, hĂ€r i Göteborg finns vi dĂ€r folk passerar till sina jobb och till butiker, vilket Ă€r ett perfekt första lĂ€ge, sĂ€ger Paula Röhss, en av grundarna till Woki.

Nya entreprenörer

Hösten 20016 började hon och hennes man Johan att arbeta pÄ restaurangkonceptet som nu blir verklighet. BÄda tog dÀrmed ett rejÀlt kliv ifrÄn sina tidigare karriÀrer.

– Vi kommer ju inte alls frĂ„n restaurangbranschen, jag har varit marknadschef pĂ„ Pripps och publikchef pĂ„ Nationalmuseum. Och Johan har erfarenhet frĂ„n Investor, Ica och Duka. Att vi gör det hĂ€r beror pĂ„ att vi sĂ„g ett stort behov av nĂ„got annat Ă€n hamburgare nĂ€r vi Ă„kte bil lĂ€ngs med vĂ€garna. Vi hittade inga matstĂ€llen dĂ€r man kunde Ă€ta nĂ„got frĂ€scht och kĂ€nna sig trygg med vad man Ă„t, dĂ€rför ska vi erbjuda svensk kyckling och flĂ€skkött.

HÄllbarhet, bra rÄvaror och kollektivavtal har varit ledord i konceptutvecklingen.

– För att locka kunder mĂ„ste man kunna erbjuda en bra produkt, och för att attrahera personal mĂ„ste man vara en schysst arbetsgivare, sĂ€ger Paula Röhss.

Tolv rÀtter att vÀlja mellan 

Inredningen ska gĂ„ i en skandinavisk-asiatisk stil med ljusa trĂ€slag och svart, rött och grĂ„tt som grundfĂ€rger. Menyn bestĂ„r av ett urval av asiatiska recept utvecklade av Johan Åkerberg, mĂ„ltidskonsult och kokboksförfattare.

PÄ menyn finns tolv olika rÀtter frÄn Japan, Kina, Thailand, Vietnam och Korea, exempelvis cashew kyckling och hot korean shrimps.

Det Àr grundarna sjÀlva samt en grupp pÄ 15-20 investerare som finansierar satsningen. Men vilka de Àr och vad investeringen berÀknas landa pÄ vill Paula Röhss inte gÄ in pÄ.

Hur snabbt ska Woki expandera?

– Vi rĂ€knar med att öppna tjugofem restauranger de nĂ€rmaste fem Ă„ren. Det blir tre i Ă„r och sedan fem om Ă„ret. Vi börjar i storstĂ€derna och sedan vĂ€xer vi via vĂ€garna mellan stĂ€derna. PĂ„ sikt vill vi vara rikstĂ€ckande. Restaurangerna kommer att etableras i sĂ„vĂ€l citylĂ€gen som i externa handelsplatser och trafikknutpunkter.

Hur mÄnga arbetstillfÀllen rÀknar ni med att skapa?

– Vi rĂ€knar med ungefĂ€r tjugofem anstĂ€llda per restaurang och det innebĂ€r 600 nya arbetstillfĂ€llen pĂ„ fem Ă„rs sikt, sĂ€ger Paula Röhss.