I år tar Strawberry halloween-firandet till nya nivåer och lanserar Spookcation på utvalda hotell – ett koncept för vuxna som vågar sova över där det sägs spöka på riktigt.
– Vi vill lyfta fram våra historiska hotell som har många berättelser i väggarna. Spookcation är lekfullt, annorlunda och sticker ut, säger Marianne Orderud, marknadsdirektör på Strawberry.
Historiska hotell förknippade med spöken
Fem hotell i Sverige, två i Norge och ett i Finland är utvalda för sin historik och specifika rum, som i århundraden har varit förknippade med spöken och mystiska händelser.
På Dalen Hotel i Telemark hemsöks gästerna av “The English Lady”, som sägs leta efter sitt barn. Home Hotel Bilan i Karlstad är känt för historier från byggnadens tid som fängelse – bland annat den om prästen Anders Lindbäck, som tog sitt liv efter att ha dömts för mord.
På Home-hotellen i Jönköping, Helsingborg, Umeå, Örebro, Oslo och Helsingfors finns liknande berättelser, allt från vänliga vålnader till andar som skrämmer slag på gäster.
Rummen kan inte bokas – enbart vinnas
Rummen kan inte bokas, bara vinnas i en tävling (som pågick under oktober) med vistelsedatum 31 oktober–1 november.
På två hotell, just Dalen i Telemark och Home Hotel Bilan i Karlstad, går man “all in” med effekter, scenografi och kostym.
– Där utlovar vi en upplevelse utöver det vanliga. Det är inte för barn och man får inte vara lättskrämd, säger Marianne, som hoppas att Spookcation ska bli en återkommande satsning.
På kedjans 65 Quality Hotels satsar man samtidigt sedan tre år tillbaka på familjer med spökjakter, godis och halloweenpyntade hotell.
– Det är viktigt att balansera det kusliga med roliga aktiviteter för barnfamiljer. Hotellen ska kunna vara destinationer i sig under höstlovet, säger Marianne Orderud.