Annons

JĂ€rvaveckan 2019 – viktig jobbplattform för besöksnĂ€ringen

zoom JÀrvaveckan innebÀr en möjlighet att berÀtta för unga<br />
 om besöksnÀringen som framtidsbransch. Foto: Pressbild
JÀrvaveckan innebÀr en möjlighet att berÀtta för unga
om besöksnÀringen som framtidsbransch.
Foto: Pressbild
NYHETER. Flera företag Àr pÄ plats under JÀrvaveckan för att belysa besöksnÀringens rekryteringsinsatser, och visa upp branschens karriÀrmöjligheter.

Annons

BesöksnÀringen skapar Ärligen över 6 000 nya jobb. För att visa pÄ branschens kraft som jobbmotor har Visita bjudit in ett antal arbetsgivare till JÀrvaveckan, som inleds idag.

Syftet Àr bÄde att uppmÀrksamma branschen som arbetsgivare och rekrytera personal.

– Vi har fem konkreta vakanser just nu och de vore fantastiskt om vi kunde fylla dem under dagen, sĂ€ger Sofia Göransson, personalchef för Svenska Brasserier.

Med restauranger som Riche, Taverna Brillo, Luzette och Ulriksdals VÀrdshus Àr Svenska Brasserier en relativt stor arbetsgivare. En delegation frÄn restauranggruppen tar emot besökare i Visita-tÀltet.

– Det Ă€r första gĂ„ngen vi Ă€r med, vĂ„rt fokus Ă€r att visa oss som en potentiell arbetsgivare pĂ„ kort sikt, men ocksĂ„ visa att det hĂ€r kan vara en framtida vĂ€g för en lĂ„ngsiktig karriĂ€r. Vi vill kommunicera bĂ„de kring gymnasieval och vuxenutbildningar och vad vi förvĂ€ntar oss av sökande.

Vilket frÀmsta vÀrdet för er att vara med?

– Framför allt att kunna locka fler personer till branschen, vi har en stor kockbrist och det Ă€r viktigt att alla hjĂ€lps Ă„t att attrahera personal. Oavsett inriktning och storlek sĂ„ stĂ„r alla i vĂ„r bransch inom samma utmaningar.

PÄ Visita har man höga förvÀntningar pÄ veckan.

– Kompetensförsörjningen Ă€r besöksnĂ€ringens största utmaning och JĂ€rvaveckan innebĂ€r en fantastisk möjlighet att berĂ€tta för unga mĂ€nniskor om besöksnĂ€ringen som framtidsbransch med en lĂ„ng rad olika typer av yrken och inriktningar. Att vĂ„ra medlemsföretag dessutom tar chansen att rekrytera till viktiga jobb pĂ„ plats under veckan gör det Ă€nnu bĂ€ttre, sĂ€ger Carl-Johan Swansson, kommunikationschef för Visita.