Den populÀra skidorten Vemdalen vill bli Ànnu mer attraktiv, inte minst för huvudmÄlgruppen barnfamiljer, pÄ sommaren. Destinationen har beviljats 1,5 miljoner kronor i projektmedel frÄn Leader Sjö, Skog & FjÀll för att höja nivÄn pÄ sommardestinationen.
PÄ att-göra-listan finns redan konkreta projekt med tydliga mÄl.
â Vi vill bli en attraktivare plats för barnfamiljer, och dĂ„ finns det vissa basfunktioner som de förvĂ€ntar sig ska finnas pĂ„ en destination, som en lekplats, sĂ€ger Destination Vemdalens vd Marcus StĂ„hl.
Cykelbanor och vandringsleder i planerna
TvĂ„ rejĂ€la lekplatser, anpassade till bĂ„de sommar- och vinterförhĂ„llanden, nya cykelleder, – pumptracks och shorttracks-, för att möta det vĂ€xande intresset för cykelaktiviteter och cykelturism, och utveckling av vandringsleder anpassade till barn Ă€r nĂ„gra av de viktigaste punkterna i projektet.
Allt har ett tydligt syfte att locka barnfamiljer; de planerade vandringslederna ska till exempel ha fokus pÄ Àventyr med aktiviteter, utmaningar och överraskningar för att göra det lÀttillgÀngligt och roligt för barn under vandringen.
â Utöver detta gör vi en större inventering för kommande utveckling av sommarprodukten, och investerar i att skapa mera liv kring Skalets Torg, sĂ€ger Marcus StĂ„hl.
Nya turistbyrĂ„n – en succĂ©
För ett Är sedan öppnade Vemdalen en fysisk turistbyrÄ som, enligt Marcus StÄhl, har blivit mycket uppskattad av gÀster och skapat merförsÀljning till företagen. I somras gjorde man en aktivering kring turistbyrÄn och erbjöd ett flertal gratisaktiviteter som soft tennis, boulespel, kubb och bÀnkar.
â Den lilla insatsen skapade aktivitet kring torget hela sommaren, sĂ„ detta ska vi fortsĂ€tta med i Ă€nnu större skala med mĂ„let att det ska bli Ă€nnu roligare att komma hit och hĂ€nga för en kravlös semester i fjĂ€llen, sĂ€ger Marcus StĂ„hl.
Projektet ska vara klart i oktober 2019, men Marcus StÄhl rÀknar med att ha cykelbanor och vandringsleder klara redan till augusti.
 Vad har ni satt upp för mÄl med hela projektet?
â Vi vill fĂ„ upp nivĂ„n för att möta förvĂ€ntningarna. Sedan kommer lyftet av destinationen att ge gĂ€sterna en bĂ€ttre upplevelse och pĂ„ sikt leda till fler gĂ€stnĂ€tter och i det Ă€nnu lĂ€ngre perspektivet, fler arbetstillfĂ€llen. Den större bilden Ă€r att vi blir en attraktivare destination Ă„ret runt, sĂ€ger Marcus StĂ„hl.