Annons

”När tjänsten dök upp kände jag att det var ett drömjobb”

zoom Joakim Carlsson, ny vd för Kungsberget.
Joakim Carlsson, ny vd för Kungsberget.
KARRIÄR. Med lång erfarenhet från både besöksnäring och entreprenörskap ser Kungsbergets nya vd Joakim Carlsson nu fram emot att få jobba i hjärtat av verksamheten och mitt i anläggningen.
Annons

Joakim Carlsson har besökt Kungsberget både i uppväxten och under sitt vuxna liv, som Gävlebo ligger skidanläggningen extra bra till även om den också lockar många stockholmare på dags, vecko – eller weekendresa.

Den första november börjar han sin nya tjänst som vd för Kungsberget – en destination som förutom skidupplevelser även har en välbesökt sommarsäsong med fokus på cykling och äventyr i naturen.

– Jag gillar verkligen att jobba inom besöksnäringen, säger Joakim Carlsson som har drivit företag bland annat i Gävle och Vemdalen och har erfarenhet från Visitas riksstyrelse.

– Vi som jobbar i branschen får arbeta med glädje, människor reser och tar sig till våra verksamheter för att få upplevelser. Det är inspirerande.

Bred erfarenhet i branschen

Carlsson kommer närmast från konsultbolaget Stigfram där han har verkat de senaste tre åren och har också varit vd för Waynes Coffee och Sibylla.

– Jag drev eget i tio år och hade egna Sibyllarestauranger, därifrån gick jag till att bli vd för Sibylla vilket jag var under nio års tid. När den här tjänsten dök upp så kände jag att det var ett drömjobb för mig. Att ha en roll där jag jobbar i ledningen men har gästerna utanför dörren, det ser jag fram emot. Jag kommer att kunna gå ut och se allt från skidskola till restauranger, skidshop och liftvärdar dagligen och hur vi ger gästerna en bra upplevelse, säger han.

Vill lyfta gästupplevelsen

Kungsberget är i dag den tionde största skidanläggningen i Sverige och har haft en stark tillväxt de senaste åren, många gäster tillbringar skolloven här och Kungsberget har gått från att vara en daganläggning till att bli en året-runt destination. Joakim Carlsson vill fortsätta driva tillväxten, men framför allt utveckla gästernas upplevelser.

–  Nyckeln till det är engagerade medarbetare och jag ser mycket fram emot att lära känna dem alla. Se vilka styrkor som finns bland personalen och hur vi kan jobba för att ge gästerna den bästa upplevelsen. Jag har erfarenhet från hur man får många människor med sig och från affärsmannaskap och ledarskap. På Stigfram jobbar vi med målstyrning och hur man får upp just engagemanget, säger Carlsson och lägger till:

– Jag upplever att de som jobbar på Kungsberget verkligen har ett genuint intresse för produkten och att vara just där man är. Oavsett om det handlar om skidskolan eller att lägga snö så finns det ett fantastiskt stort engagemang. Jag ser fram emot att vara på plats, inte hamna på ett huvudkontor i Stockholm långt från verksamheten utan att kunna träffa medarbetare och gästerna utanför dörren – att involvera, engagera, och inspirera!