Annons

Ny undersökning: Intresset för Sverige som resmÄl ökar

zoom Susanne Andersson, VD för Visit Sweden Foto: Mathias Svelander
Susanne Andersson, VD för Visit Sweden Foto: Mathias Svelander
NYHETER. Trots att tvÄ tuffa Är av pandemi förflutit ökar det internationella intresset för Sverige som resmÄl. En undersökning genomförd av Visit Sweden visar att bÄde internationella och nationella rese- och semesterrelaterade Googlesökningar om Sverige har ökat med 8 procent 2021 jÀmfört med Är 2019. 
Annons

– Ökningen visar att det finns en enorm lĂ€ngtan efter att resa och lĂ€ngtan efter just sĂ„dant som Sverige erbjuder, sĂ€ger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden, som marknadsför Sverige som resmĂ„l i en rad lĂ€nder för att öka nyfikenhet och intresset för  Sverige.

Att siffrorna ökar beror enligt Susanne Andersson pĂ„ flera faktorer.  Dels Ă€r det uppdĂ€mda intresset för att resa och att komma bort enormt – speciellt i lĂ€nder som haft och har hĂ„rdare covid-restriktioner Ă€n vi i Sverige. Dels har Visit Sweden aktivt fortsatt att marknadsföra och bearbeta sina fokusmarknader pĂ„ olika sĂ€tt Ă€ven under pandemin.

– I vĂ„r marknadsföring har vi medvetet lyft fram sĂ„dant vi genom vĂ„r kunskapsinsamling vet attraherar vĂ€ldigt mĂ„nga: lĂ€ttillgĂ€ngliga naturupplevelser, ofta med stĂ€der som bas. Platser med mindre trĂ€ngsel och lokalt genuina upplevelser. VĂ€llagad och vĂ€lsmakande mat och spĂ€nnande boendealternativ.

Trots att intresset ökar för Sverige, vill hon inte hymla om att de internationella bokningarna hos absoluta majoriteten av svenska besöksnÀringsaktörer störtdykt under pandemin. Vilket inte Àr  konstigt: det Àr krÄngligt att resa över nationsgrÀnser och reserestriktioner kan snabbt Àndras. Men Visit Swedens kampanj som idag nÄtt cirka 2 miljarder mÀnniskor Àr hon nöjd med.

– Vi skapade en intressant vinkel för att berĂ€tta om hela Sverige som resmĂ„l pĂ„ ett nytt sĂ€tt för att skapa nyfikenhet. Vi svarade ocksĂ„ pĂ„ en frĂ„ga som ofta förekommer i internationell media och som ett populĂ€rkulturellt fenomen: Vad betyder egentligen dessa konstiga produktnamn. Genom att Ă€ndra sĂ€ttet man pratar om destination och göra det med glimten i ögat har vi nĂ„tt vĂ€ldigt goda resultat, sĂ€ger  Susanne Andersson.