â Ăkningen visar att det finns en enorm lĂ€ngtan efter att resa och lĂ€ngtan efter just sĂ„dant som Sverige erbjuder, sĂ€ger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden, som marknadsför Sverige som resmĂ„l i en rad lĂ€nder för att öka nyfikenhet och intresset för Sverige.
Att siffrorna ökar beror enligt Susanne Andersson pĂ„ flera faktorer.  Dels Ă€r det uppdĂ€mda intresset för att resa och att komma bort enormt â speciellt i lĂ€nder som haft och har hĂ„rdare covid-restriktioner Ă€n vi i Sverige. Dels har Visit Sweden aktivt fortsatt att marknadsföra och bearbeta sina fokusmarknader pĂ„ olika sĂ€tt Ă€ven under pandemin.
â I vĂ„r marknadsföring har vi medvetet lyft fram sĂ„dant vi genom vĂ„r kunskapsinsamling vet attraherar vĂ€ldigt mĂ„nga: lĂ€ttillgĂ€ngliga naturupplevelser, ofta med stĂ€der som bas. Platser med mindre trĂ€ngsel och lokalt genuina upplevelser. VĂ€llagad och vĂ€lsmakande mat och spĂ€nnande boendealternativ.
Trots att intresset ökar för Sverige, vill hon inte hymla om att de internationella bokningarna hos absoluta majoriteten av svenska besöksnÀringsaktörer störtdykt under pandemin. Vilket inte Àr konstigt: det Àr krÄngligt att resa över nationsgrÀnser och reserestriktioner kan snabbt Àndras. Men Visit Swedens kampanj som idag nÄtt cirka 2 miljarder mÀnniskor Àr hon nöjd med.
â Vi skapade en intressant vinkel för att berĂ€tta om hela Sverige som resmĂ„l pĂ„ ett nytt sĂ€tt för att skapa nyfikenhet. Vi svarade ocksĂ„ pĂ„ en frĂ„ga som ofta förekommer i internationell media och som ett populĂ€rkulturellt fenomen: Vad betyder egentligen dessa konstiga produktnamn. Genom att Ă€ndra sĂ€ttet man pratar om destination och göra det med glimten i ögat har vi nĂ„tt vĂ€ldigt goda resultat, sĂ€ger  Susanne Andersson.