1936 öppnade bondeparet Brita och Agaton Norberg sitt hem för några frusna skidåkare och där började historien om Ramundberget och resan från det Norbergska hemmet till en modern fjällanläggning. I dag finns här 30 mil längdspår och 50 nedfarter med tio skidliftar. Ramundberget, som ligger i Härjedalen, har också en välbesökt sommarsäsong med cykling och vandring i fokus.
Philip Flacké, är ägare och tillförordnad vd på Ramundberget, berättar hur den unika historien ska få extra uppmärksamhet under jubileet.
– 2026 blir ett jubileumsår fyllt av både nostalgi och festglädje. Vi kommer att fira hela säsongen, bland annat genom ”Fredagskalas på restaurang Mor Britas”, där vi lyfter olika epoker ur Ramundbergets historia och bjuder gästerna på rätter med historisk inspiration, musik och gemenskap, säger han.
Ni gör också en jubileumsbok, berätta om den.
– Den innehåller berättelser, bilder och anekdoter från våra nio decennier och som beskriver resan från bondgård till fjällgård. Den blir ett sätt att hedra alla människor som på olika sätt byggt denna plats.
Och vad händer på platsen?
– På anläggningen planerar vi tävlingar, aktiviteter och små happenings under hela året – sådant som både väcker minnen och skapar nya. Målet är att låta våra gäster bli en del av firandet och uppleva den lekfullhet och det hjärta som alltid präglat Ramundberget.
Fullspäckad säsong
Inför vintersäsongen öppnas tre nya nedfarter och två nya ”ski – routes” har lagts till. Flera stora events kommer gå av stapeln från januari till april. Ramundberget har tidigare satsat på guidade toppturer, vilket Besöksliv tidigare skrivit om. Flera lopp brukar anordnas, bland andra Bruksvallsloppet och Fjälltoppsloppet. Skidupplevelser som mindfullness-skidåkning och ”Topptursweekend 4 Girls” är också populära events.
Ni är så bra på att skapa paketerbjudanden och roliga erbjudanden. Hur sätter ni ihop dem?
– Tack! Paketeringen och eventen är en viktig del av hur vi utvecklar gästens upplevelse. För oss börjar det alltid med nyfikenhet. Våra gäster och medarbetare är otroligt påhittiga och kommer ofta med idéer och önskemål som inspirerar oss.
Varför är de viktiga för verksamheten?
– Även om vi i grunden är en traditionell fjällanläggning, så vågar vi tänka nytt samtidigt som vi står stadigt i vår kultur och vårt arv. Paketen låter oss skapa tydliga, genomtänkta helhetsupplevelser – något som kanske blivit viktigare i dagens besöksnäring.
Hur har de senaste säsongerna varit ur ett gästperspektiv?
– De senaste åren har varit väldigt positiva. Även om merparten av våra gäster fortfarande kommer från Sverige, så har vi sett en tydlig ökning av danska besökare, vilket är fantastiskt roligt. Danmark har verkligen fått upp ögonen för de svenska fjällen och för Ramundbergets kombination av äventyrlig natur, lugn och äkta fjällupplevelse.
Och vad önskar de svenska gästerna?
– Vi har märkt att många svenska gäster söker sig längre upp, till de riktiga fjällen, i större utsträckning än tidigare. Behovet av natur, tystnad och autenticitet har vuxit – och där är snösäkra Ramundberget en naturlig destination som kan erbjuda något för hela familjen med alpina upplevelser och längdåkning i världsklass.
LÄS MER: Premiär för Säfsens nya satsning