400 miljoner kronor. Så mycket kostar den renovering som Sheraton Stockholm Hotel genomför sedan ett år tillbaka. Delar av hotellet har successivt avgränsats, ett våningsplan i taget, för att inte störa gästernas upplevelse.
Nu är de 463 rummen klara och renoveringsarbetet är istället fokuserat på de publika ytorna: bar, lobby, konferens och reception. I februari ska de allra sista pusselbitarna i det som beskrivs som ett helt nytt koncept vara på plats. Framför allt ska andra än utländska turister attraheras, förklarar hotellets General Manager Elin Roquet.
– Vi har varit anonyma på stadens hotellmarknad och inte varit det naturliga valet för svenska och nordiska resenärer. Nu vill vi satsa på en mer lokal publik där vårt största mål är att också bli mer tillgängliga för stockholmarna, säger hon.
Hur ska det gå till?
– Vi har jobbat med konceptet genom marknadsanalyser och testat restauranger för att identifiera vad stockholmarna vill ha och vad som saknas. Vi ska vara ett community. Det ska finnas möjlighet att möta upp vänner för en drink i baren, att träna, socialisera och jobba – allt det försöker vi implementera i vår lobby. Sedan är vi väl medvetna om att det är en utmaning för alla hotell idag och att alla strävar efter att vara attraktiv för en lokal publik, säger hon och tillägger att hon har hela 28 000 kvadratmeter yta till sitt förfogande.
– Vi ska till exempel bygga ut vårt gym som kommer bli 500 kvadratmeter stort och även är tänkt för stockholmarna.
Lifestyle snarare än lyx
Rummen har fått mer av en hemmakänsla med många skandinaviska inslag. Den nya interiören är skapad av den hyllade inredningsarkitektbyrån ADC Atelier, bland annat känd för att ha skapat flera exklusiva Soho House-koncept. Ingenting har lämnats åt slumpen utan varje liten detalj är noga övervägd. Men det finns en sak som hotellgästen inte kan förvänta sig.
– Det blir inget spa! Det finns redan så många superbra spa-anläggningar i Stockholm idag, säger hon utan tvekan.
Vilken är målgruppen ni haft i åtanke med det nya konceptet?
– Den är tydlig men också väldigt bred. Många hotell i staden är antingen corporate eller leisure men vi är så stora att vi måste vara båda delarna. Målgruppen ändras beroende på säsong och veckodag. Vi tänker lifestyle snarare än lyx. Jag vill inte att vi ska vara det trendigaste hotellet i staden utan ett hotell där en bred publik kan känna sig hemma och inspirerade.
Besöksnäringen redan som barn
Hotellet, som huserat i samma byggnad i hörnet Vasagatan och Tegelbacken sedan 1971, har varit hennes arbetsplats sedan tidigt 2023 då hon blev Sheraton Stockholm Hotels första svenska GM på 40 år. Tidigare har hon haft samma roll på Nordic Hotels & Resorts, The Sparrow Hotel och Scandic Hotels. Men intresset för att jobba inom besöksnäringen föddes långt tidigare än så.
– Min morfar hade ett hotell i Schweiz och jag hängde mycket där som liten och för mig som barn var det en väldigt spännande värld. Känslan när du kommer in i en lobby med mixen av människor som alla är på väg någonstans, en internationell miljö med en massa olika språk – det är en speciell känsla som jag alltid älskat.
Känner du fortfarande likadant?
– Ja, jag ser till att ibland få komma till ett rum och fluffa kuddarna, att jag får vara i köket och pilla med menyn, eller ställa mig i receptionen och ta gästernas bagage. Det ger mig en tillfredsställelse och jag brinner fortfarande för det här, säger hon.
I februari ska alla delar vara på plats. Nya wellness, bar- och restaurangkoncept kommer att presenteras inom kort.