Annons

Skånsk dröm med Ess-signatur

zoom FOTO: Ess Group
FOTO: Ess Group
NYHETER. Charmig elegans möter glamorös flärd i skånsk herrgårdsmiljö nära havet. Besöksliv har pratat med Ess Group om Maryhill Estate – deras mest ambitiösa satsning hittills.
Annons

Carl Lundgren, en av Ess Groups grundare, minns hur han och kollegan Jonas Stenberg redan 2011 åkte igenom området. De började fantisera om att en dag kunna skapa en destination på platsen där Örenäs slott huserade, ett vackert men åldrat Barockslott beläget i Glumslöv, mellan Landskrona och Helsingborg. Bland böljande rapsfält och med en utsikt som sträcker sig hela vägen till Danmark växte drömmen fram.

– Vi har alltid byggt hotell på lite oväntade platser. Skillnaden här är att det ser lika fantastiskt ut oavsett vilket håll du tittar åt. För en gångs skull behövde vi inga skärmar liknande de som Kalle Anka har i sin husvagnssemester på julafton för att dölja någon grå industrilokal, skrattar Carl Lundgren.

När köpet blev klart 2019 fanns redan ett bygglov på plats för att utveckla fastigheten och året därpå inleddes arbetet med att förverkliga projektet. Resultatet, som presenterades vid invigningen den 18 november 2024, består av bland annat 163 rum, fyra pooler, åtta barer och två restauranger. Maryhill Estate utgörs av två delar som tillsammans bildar den åtta hektar stora destinationen – Hill House (tidigare Örenäs slott) och resortdelen Sugar Club.

”En destination med internationell känsla”

Robert ”Bobo” Nilsson har en gedigen gastronomisk historia som omfattar både Årets kock (1998) och Nobelbanketten. Hösten 2023 klev han in som vd för Maryhill och han erkänner att han inte riktigt kunde föreställa sig slutresultatet förrän allt stod klart.

– De som ritar och planerar har sin vision, men jag blev helt överraskad av hur otroligt fint det blev. Helheten, platsen, slottet och de nya byggnaderna – det är verkligen en totalupplevelse, säger han.

Och gästerna verkar hålla med honom. Maryhill, som är Ess Groups 13:e destination, har varit fullbokat sedan dag ett och de kunde inte ha fått en bättre start, konstaterar han.

– Vi var tydliga med vad vi ville och hade en bra plan för att skapa förväntan och intresse för Maryhill. Sedan tror jag generellt att intresset för Ess Group är ganska stort. Det, i kombination med omgivningar och allt annat här nere, har skapat en nyfikenhet. Det är en destination med en internationell känsla som har allt i form av både natur och utbud. Det är svårslaget, säger han.

Utmärkelse som ger trovärdighet

Även om de allra flesta gäster kommer från Sverige och Danmark börjar redan allt fler från andra delar av världen få upp ögonen för destinationen. Nyligen tog Maryhill plats på Travel + Leisure’s prestigefyllda It List – en trendbarometer och smakdomare med stort internationellt genomslag. Det är ett erkännande som Ess Group tror och hoppas ska öppna nya dörrar.

– Det är superviktigt. Vi har länge nosat på hur vi ska nå internationella resenärer och den här utmärkelsen ger oss en trovärdighet och visar att det vi gör är bra på riktigt, säger Carl Lundgren.

Både han och Bobo är överens om att hospitality, hur gästerna tas emot och känslan de har med sig när de checkar ut, är viktigast av allt. Och då är medarbetarna helt avgörande. Bobo minns att det fanns en oro inför att hitta rätt människor, men konstaterar att de lyckats med uppgiften.

– Jag är väldigt stolt över vår personal och vi får ständigt väldigt fin feedback om hur genuina och bra de är. Hårdvara går att bygga, men utan personalens engagemang och glädje blir inte upplevelsen densamma, säger han och lyfter värdet av att inte bara titta på cv utan fokusera mer på personlighet vid rekryteringar.

– Sedan är det viktigt med arbetssätt som alla förstår och är inspelade på och att man ligger nära sin personal och ser till att de trivs. Det är verkligen nummer ett, att man jobbar med personalen och säkerställer att de trivs och gillar det de gör.

Hur gör ni det?

– Det börjar med ett gediget intro där de förstår vad som förväntas av dem, men sedan är det ett ”never ending” arbete som ständigt pågår. Vi lägger stor vikt vid att säkerställa personalens välmående, att de gillar sitt jobb. Många företag kanske gör medarbetarundersökning ett par gånger varje år, vi gör det varannan vecka.

Expansionen för hotellgruppen har varit intensiv de senaste åren och framåt oktober–november öppnar även Rox Resort i Danmark – ett strandnära, internationellt koncept utanför Köpenhamn. Vad som händer därefter återstår att se. Det måste vara någonting som de går i gång på, som känns spännande och lustfyllt. Eller som vd Robert Nilsson sammanfattar det:

– Vi vill skapa reseanledningar. Det är vår roll – att få människor att vilja uppleva, njuta och känna att livet är härligt, om så bara för ett dygn.

Du kan läsa ett större reportage från Maryhill i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!