Annons

Spadagar för en växande bransch

zoom Sara Hellgren
Sara Hellgren
NYHETER. På söndag inleds årets upplaga av Spadagarna, ett event som arrangeras av Svenska Spahotell. Temat för i år är destinationsutveckling och att gå från ”att bara vara logi till att bli en reseanledning i sig”.
Annons

Ett inspirationsevent för hela spabranschen. Det är premissen för Spadagarna som i år äger rum 18-20 maj på Billingehus i Skövde, en mötesplats som Besöksliv nyligen skrivit om. Sara Hellgren är marknadschef på Svenska Spahotell och ser fram emot att välkomna deltagarna till ett fullspäckat schema.

 I år bjuder vi på en exklusiv masterclass i destinationsutveckling – hur går man från att bara vara ”logi” till att bli en ”reseanledning”? Vi kommer att få lyssna på Anna Österlund och Joakim Norén, båda platsstrateger på Placebrander som hjälper platser över hela Sverige att hitta sin identitet och bli just det: en reseanledning, säger hon.

På plats finns över 60 utställare liksom inspiratörer som Emma Green, Maja & Atta från Studio In, Lotta Lundgren, Pernilla Gravenfors och Elin W Carlsson. Dessutom erbjuds aktiviteter som Aqua Yoga, Mountainbiking och höghöjdsbana och möjligheter att prova på behandlingar. Spadagarna ett välbesökt tillfälle att träffa branschkollegor, hitta nya affärsmöjligheter och bli inspirerad.

 Hur har intresset varit? 

– Som vanligt mycket stort, och många kommer tillbaka år efter år. Vi har ett oerhört gediget program och många är nyfikna på att besöka Billingehus. Det är ett härligt och inspirerande event som man längtar efter varje år. Man åker hem berikad med ny kunskap, nya idéer, nya kontakter och massor av positiv energi, säger Sara Hellgren.

Berätta om varför ni valde Billingehus som mötesplats för årets Spadagar?

– Billingehus är inte bara en klassisk resort med anor från 1970, det är också en plats där framtidens retreats tar form. Nu när den fantastiska kongresshallen är klar kommer detta förmodligen bli en av Sveriges bästa mötesplatser. Det har ett perfekt läge mellan Sveriges två största städer, så man kan mötas halvvägs.

Det verkar dyka upp allt fler spaanläggningar över hela landet, vad beror det på?

– Spakulturen har arbetat sig allt djupare in i den svenska folksjälen och troligtvis hänger det ihop med att vi behöver det mer än någonsin. I en tid där många lever stressade liv blir spa-upplevelsen ett sätt att pausa, landa och ta hand om både kropp och själ. Samtidigt har gästernas förväntningar förändrats, det räcker inte längre med en skön säng och god frukost. Många söker en helhetsupplevelse där återhämtning, njutning och välmående står i centrum. Därför ser vi nu hur allt fler hotell, resorter och till och med djurparker väljer att satsa på spa som en självklar del av sin verksamhet.

 Och vad är det för spa-upplevelser som gästerna söker 2025?

 En helhetsupplevelse med en tydlig identitet, något som känns äkta och genomtänkt. Vi väljer bort det opersonliga.