Den 1 juni var en historisk dag för Sveriges vinbönder. Det var då gårdsförsäljning blev tillåten. Ästad Vingård, som Besöksliv pratade med nyligen, satsar på att både mångdubbla produktionen och öka antalet anställda. Vi har pratat med ytterligare tre verksamheter som delar med sig av sina första erfarenheter – från ökad försäljning och nya samarbeten till utmaningarna med de nya reglerna.
Jens Woelfer, Kullabergs Vingård:
– Vi fick tillståndet på morgonen den 1 juni och kommunstyrelsens ordförande i Höganäs köpte den första vinflaskan efter en guidad tur på vingården. Besökare som vill köpa viner hos oss kan välja mellan en guidad tur med provsmakning eller en vinprovning. Vissa dagar har vi även temakvällar eller lunchpaket med mat, passande drycker och föreläsning om vingården. Under sommaren har antalet besökare hos oss ökat med runt 30 procent. Mediauppmärksamheten kring gårdsförsäljningen har förmodligen bidragit till det. I sommar har vi haft två tjänster mer än tidigare, nu får vi se hur högt tryck det blir framöver.
– Våra besökare kommer framför allt för att få en upplevelse, men det är förstås en bonus att de kan köpa med sig vin. Det har underlättat att vi hade guidade turer redan innan, det nya är att besökarna har fått en liten motbok där de har fått fylla i namn och datum för att göra det tydligt att möjligheten att köpa med sig vin är dagsfärsk. En utmaning framöver är att hitta andra aktiviteter för de som redan har varit på guidad tur och vinprovning. Vi kommer också öka samarbetet med andra företag i regionen och skapa paket tillsammans med exempelvis hotell och golfanläggningar, säger Jens på Kullabergs.
Heather Öberg, Thora Vingård:
– Vi var den första vingården i Båstad som fick tillstånd. Förra året byggde vi ett nytt vineri, en restaurang och en butik, så när regelverket för gårdsförsäljning väl blev klart kunde vi anpassa oss snabbt. Vi förberedde butiken, uppdaterade kassasystemet, tryckte broschyrer och utbildade vårt team. Hittills har gårdsförsäljningen varit en mycket positiv upplevelse både för oss och gästerna. Vi trodde först att kravet på ”kunskapshöjande aktivitet” skulle kännas betungande, men för oss har det blivit en naturlig del. Vårt sätt att möta gäster bygger redan på att vi delar berättelsen om Thora Vingård och de aktiviteter vi har erbjudit sedan tidigare – som guidade turer, smakupplevelser och vin- och matparningar – passade in i regelverket, säger hon och fortsätter:
– Samtidigt finns det utmaningar. Många av våra återkommande gäster vill köpa våra viner flera gånger om året och då behöver de delta i en kunskapshöjande aktivitet varje gång. Vi hoppas därför att reglerna kring de momenten kan anpassas och bli mer flexibla, men vi är samtidigt glada och tacksamma för att gårdsförsäljning nu har blivit verklig i Sverige. En annan sida av framgången är att gårdsförsäljningen har blivit så populär att vi nu behöver hålla tillbaka vissa cuvéer. Vi har över 70 restauranger runtom i Sverige som beställer våra viner via distributör och för att fortsätta kunna leverera till dem måste vi börja arbeta med allokeringar, samtidigt som vår vingård fortfarande växer.
Fredrik Berg, Astensmåla Mat & Vingård:
– Efter pandemin har vi fokuserat på övriga verksamheter och har därför odlingen vilande. När vi väl kommer igång igen så är gårdsförsäljningen en ytterst välkommen förändring i den svenska alkoholpolitiken och vi hoppas att det kan bidra till fler besökare, större synlighet, attraktivare landsbygd samt ökade intäktsmöjligheter. Regelbördan för företagare är generellt alldeles för hög och bör ständigt vara föremål för förenkling. Vi anser att minskat tillståndskrångel för företagare och förenkling av regelverk alltid bör ha hög prioritet, men införandet av gårdsförsäljning är ett genombrott av väldigt stor betydelse så man får kanske ha överseende med att det finns utrymme för förbättring gällande regelverket och administrationen, berättar Fredrik på Astensmåla Mat och Vingård.
Även Visita har i många år arbetat för att gårdsförsäljning ska tillåtas och välkomnar självklart att det nu finns på plats.
– Vi hade velat se betydligt mer tillåtande och generösa regler, men i grund och botten är det väldigt glädjande att möjligheten nu finns eftersom gårdsförsäljningen utvecklar besöksnäringen och bidrar till ökad turism, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita och fortsätter:
– Vissa delar av regelverket är onödigt krångliga, till exempel när det gäller det kunskapshöjande inslaget som vi menar behöver kortas från de 30 minuter som det ställs krav på i nuvarande regler. Och självklart ska inte den som anordnar gårdsförsäljning behöva berätta att alkohol kan vara skadligt. Det sker ju varken på Systembolaget, i butiker som säljer folköl eller på restauranger, varför ska det då ske i det här sammanhanget? , säger han och fortsätter;
– Dessutom är handläggningstiderna på sina ställen för långa. Det är beklagligt att vissa företag inte ser det som tillräckligt lönsamt att bedriva gårdsförsäljning, men vi ska komma ihåg att lagstiftningen bara har funnits en kortare tid och jag är säker på att vi framöver får se fler ansökningar från företag som ser möjligheterna i detta. Från Visitas sida kommer vi att fortsätta bevaka frågan och arbeta för att reglerna förenklas och förbättras.
Du kan läsa ett större reportage om gårdsförsäljning i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.